Fotos fra Grønland

Ham selv, POW (Torben) og Per "Holmes" på Thulebasen med Klubflaget (Som jeg havde designet i REC-centret - HøHø) over os. Vi grundlagde en Grønlandsafdeling af HDCofDK på basen. Holmes fik på et senere tidspunkt (1989) tilladelse af Basecommander, til at få hans Harley op på basen og blev derved den nordligst registrerede Harleykører i verden. Og sandelig, om der ikke var endnu en grund til at kigge dybt i flaskerne i TOW-klubben (Top of the World Club) den aften.

Et sommerbillede til af DET-3 på Thulebasen.

Ombord på TUGbåden ude i fjorden ved basen.

Naturen former !

Her er jeg ved "Madonnaen" på toppen af Mount Dundas.

Fra lufthavnen i Kargerlussuaq

Et nærmere kig ud over SAB - Sondrestrom Airbase - Eller rettere den tidligere millitære side af Kangerlussuaq, hvor den civile side lå på den anden side af Flightline. Nu er US-Airforce ude og det hele er civilt Grønlandsk område og hedder Kangerlussuaq. Jeg boede i bygningen nederst til venstre i billedet.

Hotel Hvide Falk i Ilullisat, Jakobshavn.

Et kig ud over fjorden ved Ilulissat, Jakobshavn

Mere Nordlys

Solen ligger lavt over Thule Airbase og vinterkulden sænker sig over basen.

Her står jeg og hygger i køkkenet i barakken, sammen med Helene Nielsen og Uffe Møller en dag efter arbejde i 2005. Billedet har Rasmus Møller Grønvold taget og velvilligt stillet til min rådighed.

Her ligger "Top of the World Club" på Thulebasen. Her var fyldt af musik, dans og hygge til indfløjede orkestre eller discoteker, hvis man da ikke bare sad og fyldte sig i larmen.

Her står Bjarne Bunk fra Thisted og jeg, ved en stenknuser, der var fløjet ind til basen adskilt, som vi så skulle samle og klargøre til næste sæson.

Her står jeg i smedien i Hangar 6, hvor det blev tryllet mange ting til brug alle mulige steder. Iøvrigt arbejdede jeg sammen med først Bjarne Bunk, så Aksel "Den Kolde Smed" og Supervisor var Erik Lisner og Superintendent Birger Jensen der styrede hele #580 som vi hørte under i Hangar 6.

Lige et billede til af mig ved TUG-bådene der ligger opstaldet i Hangar 6, hvor jeg fungerede som Crewchief. En super titel til 1 krone mere i timen, med meget papirarbejde og så fordi ingen andre gad.

Så har vinteren lagt sig over Thule Airbase, med det sidste sollys den rammer Mount Dundas i det fjerne,

Her sidder jeg sammen med Aksel, i vores frokostrum i Hangar 6.

Her sitter jeg ved mit flotte skrivebord og laver lidt papirarbejde i mit daglige halvtimesjob som Crewchief i Hangar 6.

Her står Niels og jeg ved en af de gamle tørvehytter som fangerne levede i med deres familier dengang det var før.

Her står Niels og jeg ved mindestenen for Knud Rasmussen, der ligger i spøgelsesbyen Dundas nær Thule Airbase. Det var fra Dundas at beboerne blev tvangsflyttet nordpå til Qaanaaq i start 50erne da basen blev bygget. Teksten på stenen: KNUD RASMUSSEN ANLAGDE THULE 19-8-1910 OG STYREDE KAP YORK DISTRIKTET TIL SIN DØD 21-12-1933. Nederst står teksten på Grønlandsk

Her er jeg på vej op mod toppen af det 222 meter høje Mount Dundas. Turen op gik med hjælp af det tykke tov der var fæstet (forhåbentlig) godt deroppe på "oversigten".

Her sidder Niels og jeg på hug ved "Madonnaen" der står på toppen af Mount Dundas.

Her har vi lånt flyveklubbens sportsflyver, "Thule One", med pilot til en tur over isen for at besøge byen Qaanaaq godt 100 kilometer nordpå.. I billedet ses Thule Airbase set fra syd.

Efter knap en times flyvning langs kysten med øjnene på stilke, ser vi byen Qaanaaq dukke frem og lægger an til landing på den korte grusbane lige ved byen. Vi overflyver lige banen først, for at se om byens unger har spændt tov tværs over banen som det før er sket. Rart at få at vide, ikke ?

Hjemme efter turen til Qaanaaq bliver vi modtaget af Mount Dundas på vores venstre hånd, som et flot skue ind over landskabet.

Højt over basen er udsigten flot fra "Thule One" på vej hjen fra Qaanaaq og nogle spændende oplevelser.

Her står jeg ved et stativ tørret spæk, som jeg lige får mig en lille skive fra til smagning ...... ik lige min smag

Efter det tørrede spæk, var det nu rart med en Hot Dog med alt svineriet på sammen med en sodavand til tørsten

Ud at sidde lidt i solen ved barakken og få varmet skroget under polarsolen som bruner utrolig meget fordi luften er så ren heroppe. Måske ikke tropevarme, men et tæppe over rækværket ved trappereposen ind til barakken gør underværker, når man sidder her og nyder en kold øl en Lørdag eftermiddag og tænker på ingenting.

Og her i dagligstuen i 243 har vi hele 2 sorthvide (1987-88) fjernsyn til at kigge på.

I foråret bliver vores 2 TUG-både kørt til havnen for at kunne servicere de kommende skibe dér. Blandt andet sejle taxisejlads fra tankskibet ind til pieren, så folkene kan komme i land.

Her er et kig fra bagpladsen ved Hangar 6 hvor jeg arbejdede, med 1. parket til flightline med flytrafikken.

Her poserer Skipper Kai Jepsen, Mogens og jeg i stævnen af TUG-båden på vores daglige job.

Her står jeg på TUG-båden med Saunders Island 25 kilometer borte.

Et af mange flotte scenerier, her med Mount Dundas og en isknold i forgrunden. Det var iøvrigt også vores job, dagligt at skubbe de mange iskosser væk, så de ikke generede arbejdet i havnen, blandt andet de fritflydende olieslanger fra tankskibene ind til havnekajen, hvorfra olien blev ført videre op til de mange olietanke på basen.

Her sidder jeg sammen med skipper Kai mens vi har lidt pause. Forresten hørte jeg, at Kai Jepsen senere blev valgt til Fællestillidsmand på basen.

Her er vores 2 TUG-både fortøjret ved bådebroen ved bådehuset.

Her er beboelseshuset "669" hvor jeg boede på førstesalen da jeg var på Søndrestrøm i 1988-89. Fint sammenhold mellem beboerne, hvor vi ofte delte fritiden, ikke mindst med fællesspisning og hygge (læs: druk) når tiden var der til det.

Her et tilfældig kig ind over basen i Søndre Strømfjord i 1988-89

Her er Havnebyningen, med kontorer, spisesal samt værksted bag de 2 porte, hvor Aksel og jeg sørgede for at mekanikken fungerede på havnen og landgangsbådene, der blev brugt til at hente fragt ind fra skibene... OG det var her vi modtog Dronning Margrethe og Prins Henrik, da de var på besøg i 1989 med Kongeskibet Dannebrog..

Her et billede fra værkstedet på basen i Søndre strømfjord, hvor jeg arbejdede i 1988-89 som smed og "tung" mekaniker.

Her står jeg i smedeværksted, hvor jeg for det meste fandt løsninger på mange spændende og anderledes opgaver man ikke møder i den "virkelige verden". En dejlig tid jeg ofte tænker tilbage på.

OBS !!   For billeder med tekst, klik på det første billede forneden på siden her og skift så billeder  manuelt.    Så kan Du nå både at læse og kigge.



Billeder fra Grønland  
(Klik på foto for tekst under billede) 
-
En lille samling billeder fra USA-baserne i Thule og Søndrestrøm, samt fra mit lille "tvungne" ophold i Ilulissat, Jakobshavn.  Ligeså er her også billeder fra byen Qaanaaq 120 kilometer nord for Thulebasen. Jeg var i Qaanaaq i sommeren 1988 med lejet sportsfly, samt på gennemrejse efter kort Danmarksferie i 2005 på vej tilbage til Thule Airbase, hvor jeg var oppe på en 6-måneders kontrakt som "tung" mekaniker i #580


Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

23.04 | 17:33

Har sendt Dig en Email Allan

...
22.04 | 19:00

Sven- til Du og Lisa..Far din storebror gik bort 18/7-20 efter lang tids lungebetændelse,mor herefter18/11 -20 pga kræft i 12år...savner Jer Allan Hansen

...
26.08 | 15:07

Kære Claus
Jeg kan anbefale Facebooksiden "Thule Air Base - past and present". En facebookside med 5300 medlemmer, så måske dér er en chance.. God vind med det.

...
23.08 | 19:49

Hvis nogen ved noget om Ludvig eller genkender hans navn, håber jeg at høre fra jer.
Mvh. Claus Kvist Hansen
Byvangen 81, Horsens
Tlf. 2945 6223
clkvha@gmail.com

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE