Vigtige kulturmiljøer langs banen

Triabo . Den gamle station er bevaret, men holdepladsen med sin beskedne træperron ved de gamle bomme over vejen viser, hvor lidt der var tilbage af de gamle stationer, inden SJ kastede håndklædet i ringen og opgav at få økonomi i banen. Bommene ved vejoverskæringen tilhører de ældste i Sverige.

Lidt nord for Triabo findes den gamle banearbejderbolig fra 1911, som nu ejes af Smalspåret i Hultsfred, og som kan lejes som sommerbolig.

 

Hjortöström. Her fandtes gamle industrier, og ved udløbet fra Hjortesjön findes ruinen af hjulfabrikken, som blev drevet med vandkraft fra den opstemmede dam. Arbejderboligerne er bevaret, men vandet fosser stadig forbi ruinerne af fabrikken. Ikke langt herfra er der en nyrenoveret koport, som oprindeligt tillod kreaturerne fra to af byens gårde at gå ned til søen for at drikke.

 

Virserum. Stationsbygningen er et stateligt træhus fra 1911. Godsmagasinet, som var for lille fra starten og måtte udvides, er det største på banen. Stationen har to ventesale(!) for 2. respektive 3. klasse. Hvor 2. klasses ventesal er ført tilbage til sit udseende i 1911, er 3. klasses ventesal ført tilbage til 1940'erne, men farven på væggene minder dog om udseendet fra indvielsen. Også det lille "skærmtag" på perronen, hvor folk kunne stå i læ, når de ventede på toget, er i dag temmelig enestående.

 

Hultsfred. Den pompøse stationsbygning fra 1902 er kaldt Sveriges smukkeste jernbanestation. Ved siden af denne findes den oprindelige stationsbygning fra 1874.

 

Väderum. En sjældent uspoleret lille stationsbygning i en lille by langt fra alting..

 

Spångenäs. Det store hus på banegården og graven fra en drejeskive minder om den tid, hvor stationen var udgangspunkt for en sidebane til Vimmerby.

 

Ankarsrum. Stationshuset viser, hvor betydelig byen var med sit "bruksmiljö".

 

Västervik. Skønt banegården er moderniseret for at tage hensyn til den normalsporede jernbane til Linköping, er stationsbygningen, som fremtræder i nydeligt restaureret tilstand, og smalsporets værksted med rundremise og drejeskive interessante. Der er lagt et stort arbejde (og mange penge) i at restaurere den faldefærdige rundremise, så den nu er så fin, som da den blev bygget, og en drejeskive findes der igen foran remisen.

 

Men så er der alle varehuse, trinbrætter, huse for ledvogtere og banearbejdere. Der er broer og dæmninger. Der er gennemskæringer i klipperne. Med andre ord mange minder om, hvordan man tidligere byggede og vedligeholdt jernbaner. Ingen nævnt, men ingen glemt!