 |
 |
|
 |
 |
Kangerlussuaq var første stopover på et døgn, på vej mod jobbet på Thule Airbase fra Juni 2016
Udsigt fra strækningen mellem de to dele af Kangerlussuaq på hver side af Flightline. Billed taget fra nordenden af banen.
Sørgelig udsigt over de stærkt tilsandede dele af udløbet fra indlandsisen... Det gik godt indtil man begyndte at ændre de naturlige "tilstande"
Den gamle Dininghall fra tiden hvor USAirforce stod for driften af dengang "Sondrestrom Airbase". Nu er det ren civilt drevet og næsten alt fra dengang er lukket og forfaldent. Til venstre er "King Kong Bar" opkaldt efter een af de dengang ansatte på basen
Her arbejdede jeg i 1988-89 som smed/mekaniker på det tunge materiel og køretøjer. Dengang hed værkstedet "VM" (Vehicle Maintenance) drevet af Greenland Contractors under USAirforce, Det var min port, den lille tll højre, ind til smedeværkstedet
Der er godt gang i smeltevandet, der flytter kollosale mængder sand ud i fjorden (Søndre Strømfjord) der langsomt bliver fyldt op indefra.
Her er "Black Ridge" lige undenfor byen og broen kan bruges ved kørsel ud til Lake Fergusson og Roklubben dér.
Lidt af Kangerlussuaq Lufthavn
Her fik jeg en flinker gut til at tage et billed af mig, med flyet (en Dash-8) i baggrunden som vi skulle videre med op langs kysten dagen efter
Her et skud ud af vinduet på flyet, på vej op ad Grønlands vestkyst på vej mod Thule Airbase.
Her et hurtig billed af "Nuka Arctica" der lå i havnen samme dag vi var landet.
Her et hurtig billed af "Nuka Arctica" der lå i havnen samme dag vi var landet.
Her er Mount Dundas set fra havnen.
Et kig fra havnen over mod Dundas, den lukkede by overfor Thule Airbase
Her er jeg på vej ned af Nordbjerget, hvor Dundas ligger i bugten overfor Thule Airbase
Her er Mount Dundas, hvor jeg de andre 2 gange jeg har været her (1987/88+2005), har klatret op på toppen. En vældig god tur for bentøj og hjerte.
Her står jeg ved mindestenen i Dundas for Knud Rasmussen, vores gamle Polarforsker.
Barak 334, hvor jeg boede under mit ophold denne gang på basen. En meget slidt barak, med dårlig varmesystem og i det hele taget ringe vedligeholdelse,
Her er "Base Gymnasium" hvor jeg jævnligt gik over og løftede noget jern under opholdet. Det er fyldt op med traditionelt vægttræningsudstyr og det sidste nye i maskiner mm
Basegym
Basegym
Basegym
Et kig inde på Basens bowlingbaner 2016
Her lidt fra "VM" (Vehicle Maintenance) hvor jeg bla reparerede denne stenknuser
En anden stenknuser til rep i VM
En anden reparation...
Et lille kig gennem værkstedet
Her har Gokartklubben der racere stående i "VM"
Noget af min bolig på Thulebasen 2016
Resten af min bolig på basen. Ikke den vilde luxus men faktisk meget rart
Her en fin regnbue over Thulebasen den 26. Juli 2016
Den 27. Juli er mørket så småt begyndt at sænke sig over basen, men Mount Dundas får stadig solen at føle
Et lille kig ned af gangen i barakken, med værelser på begge sider
Den fælles spisestue, hvis nogen havde lyst til at arrangere middage eller lignende. Dog ikke noget der skete denne gang, men under mine tidligere ophold på basen, skete det jævnligt, ikke mindst fordi der var et meget anderledes fælleskab op sammenhold
Her er det fælles køkken i barakken, hvor jeg selv lavede mad, da jeg ikke syntes Dininghall trak nok i mine smagssanser
Her er den fælles TVstue i barakken, men jeg havde selv TV i værelset, ligesom alle andre, så TVstuen var ikke brugt ret meget
Her er min "baghave" lige uden for vinduet i mit værelse
Og her "baghaven" til den anden side
Her et kig op mod radarstationen
En radar "bobbel"
Radarstationen på Thule Airbase
Et basekig
Skiltet med afstande til diverse byer veren over...
DET-1, en satellit sporingsstation
Her en fin regnbue over Thulebasen den 26. Juli 2016
Et bette kig langs Hangaren med Basens "Tower" ud til flightline.
Udsigt til en kæmpe gletcher, set fra bjerget op mod radarstationen
Hangar 1 og 2 plus Mount Dundas, set fra Sydbjerget
Kig fra Sydbjerget
Mere kig ned over basen fra Sydbjerget
En gletcher i det fjerne og indlandsisen bagved
Mere gletcher i det fjerne
Mere gletcher i det fjerne, set fra "toppen" af basen
Et af mange "Shelters" langs vejene, beregnet til at søge ly og sikkerhed i, hvis man bliver overrasket af f.eks pludselig snestorm i området
Det indvendige af et "Shelter"... Ikke ligefrem Hotel Sheraton, men der er sikkerhed hvis man får pludselig brug for ly f.eks på grund af vejret eller andet
Et kig ned over basen
Et kig ned over basen
Her kører jeg på vejen bag Nordbjerget, på vej ned mod Dundas, den lukkede by nær basen.
Her er et par huse i den lukkede by Dundas overfor basen
Lidt mere fra Dundas
Et basekig med bla fritidscentret til venstre hvor der et bibliotek, billard og meget andt.
ET SIDSTE BILLED, ærgeligt nok i regnvejr... Her fra mit føresæde i "min" gummiged, under kørsel på "Larsens Plads", en grusgrav bag basen, hvor min ryg fik et ret slemt smæk og jeg måtte på hospitalet. Jeg besluttede at nok lige dér var nok på basen, så jeg beholdt helbredet og forlod jobbet før tiden, heldigvis i fuld forståelse fra ledelsen så firmaet betalte hjemrejsen, selvom jeg brød kontrakten før tid.
Torsdag d. 30. Juni 2016
En lidt uvirkelig dag, fordi jeg ikke
har været på arbejdsmarkedet, siden starten af 2010 hvor krisen på
arbejdsmarkedet for alvor slog igennem. Både min dejlige kone Lisa
og jeg blev med eet opsagt i firmaet hvor vi arbejdede. Og det var
ikke kun os, men hen mod 100 ansatte i firmaet mistede deres job,
fordi krisen for alvor satte ind og det hele gik i stå.
Min tidligere tanke var jo at fortsætte
på arbejdsmarkedet, indtil jeg fyldte i hvert fald 65, fordi min
dejlige hustru Lisa er 12 år yngre, så det vel ingen idé var i at
jeg bare gik derhjemme og lavede ingenting. Men skæbnen ville det
anderledes, så efter opsigelse og ledighed, gik jeg på Efterløn da
jeg fyldte 60 år i August 2010.
Anderledes dårligt gik det for min
dejlige kone Lisa, der havde begyndende smerter i hele kroppen, efter
et slidsomt liv på arbejdsmarkedet beskæftiget med rengøring,
herunder 22 år i SAS primært i flyrengøringen der er et meget
opslidende job. Det satte sine præg og slid i kroppen og Lisa fik
konstateret Fibromyalgi, hvilket er betegnelsen for stærke smerter i
hele kroppen, en tilstand alverdens læger endnu ikke har kunnet
helbrede, men kun dæmpe midlertidig med meget stærk smertestillende
medicin og udførelse af daglige øvelser for at holde kroppen i
gang.
Men tilbage til Torsdag d. 30. Juni
2016, hvor jeg fra Kastrup Lufthavn sætter kursen mod Thule Airbase
i det nordvestlige Grønland. Jeg har før arbejdet i Grønland, i
årene 1987-88-89 samt 2005 hvor jeg var ligelig fordelt på både Thule
Airbase og i Søndre Strømfjord, eller rettere Sondrestrom Airbase,
som stedet hed dengang US Airforce også var på stedet.
Nu bruger man kun det rette Grønlandske
navn Kangerlussuaq om byen, hvor Air Greenland flyet skulle fragte
mig hen. Det var meningen, at turen kort efter skulle fortsætte
nordpå mod Thule Airbase, med et Dash 8 fly, men der var melding om
dårlig vejr på Thule, så afgangen blev udsat i hvert fald én dag,
altså Fredag d. 1. Juli 2016.
Jeg havde haft er stille håb om dette
ville ske, så jeg kunne få et gensyn med Kangerlussuaq, hvor jeg
arbejdede i 1988-89 under Greenland Contractors, efter at have
arbejdet i 1987-88 på Thule Airbase i samme firma. Mit job var
dengang ”tung” mekaniker hvor jeg hovedsalig reparerede alt det
tunge materiel, som dozere, gravemaskiner, læssemaskiner og
bugsérbåde.
Nå, men nu var jeg her og gik straks
rundt og tog det hele i øjesyn for at se hvordan det stod til ed det
hele, siden jeg forlod stedet i efteråret 1989.. Faktisk var det
ikke til at kende igen, for alt var totalt nedslidt og havde stået
tomt og ubrugt i flere år. Min tur gik fra hotellet ved lufthavnen,
hvor jeg skulle overnatte, over på den anden side, der dengang blev
kaldt for ”den millitære side” da det var dér USAirforce
reciderede, med værksteder og boliger, ligesom klubber, dininghall
samt blandt andet ”Roklubben” lå på den anden side, ovre bag
hvad jeg kaldte ”Kragefjeldet”, da dér altid var masser af de
store sorte fugle omkring bjergknolden. Med hensyn til Roklubben, var
der blandt andet et fint spisested ud mod ”Lake Fergusson”, hvor
vi jævnligt tog ud og spiste tilbage i tiderne hvor jeg arbejdede på
Greenland Contractors værksted her.
Nå... Tilbage til Hotel Kangerlussuaq
og mit værelse dér. Fik lige bekræftet flyafgangen dagen efter så
alt skulle være iorden, da vejrudsigten var fin for den følgende
dag.
Det holdt også og vi lettede
planmæssigt med kurs nordpå i den Dash-8 der skulle flyve direkte
til Thule Airbase, en tur på godt 3 timer op langs vestkysten af
Grønland, med overflyvning af den smykke kyststrækning og de
sjældne byer undervejs, med udsigt til den vældige indlandsis,
inden vi ankommer til Pituffik, Thule Airbase.
Vel ankommet til Thule Airbase, bliver
jeg indkvarteret i Barak 334, værelse nr.10, som vender bagud, væk
fra vejen. Rigtig fint, her er mere stille uden støj fra biler,
selvom de er sjældne.
Min ny arbejdsgiver indenfor GC bliver
P&G, Pavament and Grounds, hvor der bliver al muligt arbejde på
veje, grusgrave, skilte, huse, ja nævn det, så er det her det
laves.
Jeg startede med at reparere en
stenknuser, der skal have nye knuserkæber, men er gået i stå da
der mangler reservedele som ikke lige er til at skaffe. Så har jeg
kørt gummiged ude på ”Larsens Plads” som er basens stenbrud.
DET var godtnok hårdt for ryggen at bumle rundt dér i 12 timer
daglig, så den stod på stærk smertestillende medicin, selvom jeg er meget
imod det.
Så i stedet kører jeg rundt på hele
basen og vasker trafikskilte fordi der til stadighed kommer en masse
vejstøv på så de er ulæselige. Ligeledes spuler jeg containere
jeg møder på min vej, så de ser præsentable ud. Det skal jo også
gøres. Det har foreløbig taget nogle dage og fortsætter lidt
endnu, ikke mindst fordi de bliver lige så hurtig svinet til igen.
Den 7. August 2016... Ja, så blev jeg
66 og det strømmede ind med lykønskninger på Facebook og jeg fik
et brev fra min Lisa, med en skøn opsætning som en lille bog med
forsiden der har titlen ”Fra Amager til Thule”. Hæftet er fyldt
med gode ønsker for nu og fremtiden for vores fortsatte liv sammen.
Sad lige og kneb en tåre da jeg læste det.
Nå, men det gik dårligere med ryggen,
så jeg måtte på hospitalet igen og fik ordineret mere medicin og
ro, så jeg måtte blive hjemme i barakken for at spare ryggen,
ligesom jeg gik over i ”Basegym” og trænede ryggens bevægelighed
så stivheden kunne fortage sig, dog uden den store virkning.
Det endte ud i at jeg fik en samtale
med min chef, der sammen med hans chef var kommet til at det bedste
ville være, at arbejdsforholdet måtte slutte.
Firmaet kunne godt opsige mig, men det ville blive en længere "historie" hvor jeg bare skulle gå og lave ingenting.. Og hvem gider det.?
Så enden på historien blev, at jeg selv sagde op, så min hjemrejse blev med førstkommende flyafgang, men firmaet betalte alt vedrørende hjemrejsen, hvilket de normalt ikke er forpligtet til når en medarbejder siger op i utide. Samtidig fik jeg fuld løn til sidste dag, så dér kan jeg ikke klage.
NU er det så slut med mine Grønlands "eventyr" arbejdsmæssigt. Men hvem ved? Måske en ferietur kan komme på tale hvis man vinder i Lotto :D
.
Kangerlussuaq var første stopover på et døgn, på vej mod jobbet på Thule Airbase fra Juni 2016
1
Udsigt fra strækningen mellem de to dele af Kangerlussuaq på hver side af Flightline. Billed taget fra nordenden af banen.
Sørgelig udsigt over de stærkt tilsandede dele af udløbet fra indlandsisen... Det gik godt indtil man begyndte at ændre de naturlige "tilstande"
Den gamle Dininghall fra tiden hvor USAirforce stod for driften af dengang "Sondrestrom Airbase". Nu er det ren civilt drevet og næsten alt fra dengang er lukket og forfaldent. Til venstre er "King Kong Bar" opkaldt efter een af de dengang ansatte på basen
Her arbejdede jeg i 1988-89 som smed/mekaniker på det tunge materiel og køretøjer. Dengang hed værkstedet "VM" (Vehicle Maintenance) drevet af Greenland Contractors under USAirforce, Det var min port, den lille tll højre, ind til smedeværkstedet
Der er godt gang i smeltevandet, der flytter kollosale mængder sand ud i fjorden (Søndre Strømfjord) der langsomt bliver fyldt op indefra.
Her er "Black Ridge" lige undenfor byen og broen kan bruges ved kørsel ud til Lake Fergusson og Roklubben dér.
Lidt af Kangerlussuaq Lufthavn
Her fik jeg en flinker gut til at tage et billed af mig, med flyet (en Dash-8) i baggrunden som vi skulle videre med op langs kysten dagen efter
Her et skud ud af vinduet på flyet, på vej op ad Grønlands vestkyst på vej mod Thule Airbase.
Her et hurtig billed af "Nuka Arctica" der lå i havnen samme dag vi var landet.
Her et hurtig billed af "Nuka Arctica" der lå i havnen samme dag vi var landet.
Her er Mount Dundas set fra havnen.
Et kig fra havnen over mod Dundas, den lukkede by overfor Thule Airbase
Her er jeg på vej ned af Nordbjerget, hvor Dundas ligger i bugten overfor Thule Airbase
Her er Mount Dundas, hvor jeg de andre 2 gange jeg har været her (1987/88+2005), har klatret op på toppen. En vældig god tur for bentøj og hjerte.
Her står jeg ved mindestenen i Dundas for Knud Rasmussen, vores gamle Polarforsker.
Barak 334, hvor jeg boede under mit ophold denne gang på basen. En meget slidt barak, med dårlig varmesystem og i det hele taget ringe vedligeholdelse,
Her er "Base Gymnasium" hvor jeg jævnligt gik over og løftede noget jern under opholdet. Det er fyldt op med traditionelt vægttræningsudstyr og det sidste nye i maskiner mm
Basegym
Basegym
Basegym
Et kig inde på Basens bowlingbaner 2016
Her lidt fra "VM" (Vehicle Maintenance) hvor jeg bla reparerede denne stenknuser
En anden stenknuser til rep i VM
En anden reparation...
Et lille kig gennem værkstedet
Her har Gokartklubben der racere stående i "VM"
Noget af min bolig på Thulebasen 2016
Resten af min bolig på basen. Ikke den vilde luxus men faktisk meget rart
Her en fin regnbue over Thulebasen den 26. Juli 2016
Den 27. Juli er mørket så småt begyndt at sænke sig over basen, men Mount Dundas får stadig solen at føle
Et lille kig ned af gangen i barakken, med værelser på begge sider
Den fælles spisestue, hvis nogen havde lyst til at arrangere middage eller lignende. Dog ikke noget der skete denne gang, men under mine tidligere ophold på basen, skete det jævnligt, ikke mindst fordi der var et meget anderledes fælleskab op sammenhold
Her er det fælles køkken i barakken, hvor jeg selv lavede mad, da jeg ikke syntes Dininghall trak nok i mine smagssanser
Her er den fælles TVstue i barakken, men jeg havde selv TV i værelset, ligesom alle andre, så TVstuen var ikke brugt ret meget
Her er min "baghave" lige uden for vinduet i mit værelse
Og her "baghaven" til den anden side
Her et kig op mod radarstationen
En radar "bobbel"
Radarstationen på Thule Airbase
Et basekig
Skiltet med afstande til diverse byer veren over...
DET-1, en satellit sporingsstation
Her en fin regnbue over Thulebasen den 26. Juli 2016
Et bette kig langs Hangaren med Basens "Tower" ud til flightline.
Udsigt til en kæmpe gletcher, set fra bjerget op mod radarstationen
Hangar 1 og 2 plus Mount Dundas, set fra Sydbjerget
Kig fra Sydbjerget
Mere kig ned over basen fra Sydbjerget
En gletcher i det fjerne og indlandsisen bagved
Mere gletcher i det fjerne
Mere gletcher i det fjerne, set fra "toppen" af basen
Et af mange "Shelters" langs vejene, beregnet til at søge ly og sikkerhed i, hvis man bliver overrasket af f.eks pludselig snestorm i området
Det indvendige af et "Shelter"... Ikke ligefrem Hotel Sheraton, men der er sikkerhed hvis man får pludselig brug for ly f.eks på grund af vejret eller andet
Et kig ned over basen
Et kig ned over basen
Her kører jeg på vejen bag Nordbjerget, på vej ned mod Dundas, den lukkede by nær basen.
Her er et par huse i den lukkede by Dundas overfor basen
Lidt mere fra Dundas
Et basekig med bla fritidscentret til venstre hvor der et bibliotek, billard og meget andt.
ET SIDSTE BILLED, ærgeligt nok i regnvejr... Her fra mit føresæde i "min" gummiged, under kørsel på "Larsens Plads", en grusgrav bag basen, hvor min ryg fik et ret slemt smæk og jeg måtte på hospitalet. Jeg besluttede at nok lige dér var nok på basen, så jeg beholdt helbredet og forlod jobbet før tiden, heldigvis i fuld forståelse fra ledelsen så firmaet betalte hjemrejsen, selvom jeg brød kontrakten før tid.
Mere infoKan li'
| |
 |
|
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig!
Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE
|