Min Grønlands jobtur 2016

Kangerlussuaq var første stopover på et døgn, på vej mod jobbet på Thule Airbase fra Juni 2016

Udsigt fra strækningen mellem de to dele af Kangerlussuaq på hver side af Flightline. Billed taget fra nordenden af banen.

Sørgelig udsigt over de stærkt tilsandede dele af udløbet fra indlandsisen... Det gik godt indtil man begyndte at ændre de naturlige "tilstande"

Den gamle Dininghall fra tiden hvor USAirforce stod for driften af dengang "Sondrestrom Airbase". Nu er det ren civilt drevet og næsten alt fra dengang er lukket og forfaldent. Til venstre er "King Kong Bar" opkaldt efter een af de dengang ansatte på basen

Her arbejdede jeg i 1988-89 som smed/mekaniker på det tunge materiel og køretøjer. Dengang hed værkstedet "VM" (Vehicle Maintenance) drevet af Greenland Contractors under USAirforce, Det var min port, den lille tll højre, ind til smedeværkstedet

Der er godt gang i smeltevandet, der flytter kollosale mængder sand ud i fjorden (Søndre Strømfjord) der langsomt bliver fyldt op indefra.

Her er "Black Ridge" lige undenfor byen og broen kan bruges ved kørsel ud til Lake Fergusson og Roklubben dér.

Lidt af Kangerlussuaq Lufthavn

Her fik jeg en flinker gut til at tage et billed af mig, med flyet (en Dash-8) i baggrunden som vi skulle videre med op langs kysten dagen efter

Her et skud ud af vinduet på flyet, på vej op ad Grønlands vestkyst på vej mod Thule Airbase.

Her et hurtig billed af "Nuka Arctica" der lå i havnen samme dag vi var landet.

Her et hurtig billed af "Nuka Arctica" der lå i havnen samme dag vi var landet.

Her er Mount Dundas set fra havnen.

Et kig fra havnen over mod Dundas, den lukkede by overfor Thule Airbase

Her er jeg på vej ned af Nordbjerget, hvor Dundas ligger i bugten overfor Thule Airbase

Her er Mount Dundas, hvor jeg de andre 2 gange jeg har været her (1987/88+2005), har klatret op på toppen. En vældig god tur for bentøj og hjerte.

Her står jeg ved mindestenen i Dundas for Knud Rasmussen, vores gamle Polarforsker.

Barak 334, hvor jeg boede under mit ophold denne gang på basen. En meget slidt barak, med dårlig varmesystem og i det hele taget ringe vedligeholdelse,

Her er "Base Gymnasium" hvor jeg jævnligt gik over og løftede noget jern under opholdet. Det er fyldt op med traditionelt vægttræningsudstyr og det sidste nye i maskiner mm

Basegym

Basegym

Basegym

Et kig inde på Basens bowlingbaner 2016

Her lidt fra "VM" (Vehicle Maintenance) hvor jeg bla reparerede denne stenknuser

En anden stenknuser til rep i VM

En anden reparation...

Et lille kig gennem værkstedet

Her har Gokartklubben der racere stående i "VM"

Noget af min bolig på Thulebasen 2016

Resten af min bolig på basen. Ikke den vilde luxus men faktisk meget rart

Her en fin regnbue over Thulebasen den 26. Juli 2016

Den 27. Juli er mørket så småt begyndt at sænke sig over basen, men Mount Dundas får stadig solen at føle

Et lille kig ned af gangen i barakken, med værelser på begge sider

Den fælles spisestue, hvis nogen havde lyst til at arrangere middage eller lignende. Dog ikke noget der skete denne gang, men under mine tidligere ophold på basen, skete det jævnligt, ikke mindst fordi der var et meget anderledes fælleskab op sammenhold

Her er det fælles køkken i barakken, hvor jeg selv lavede mad, da jeg ikke syntes Dininghall trak nok i mine smagssanser

Her er den fælles TVstue i barakken, men jeg havde selv TV i værelset, ligesom alle andre, så TVstuen var ikke brugt ret meget

Her er min "baghave" lige uden for vinduet i mit værelse

Og her "baghaven" til den anden side

Her et kig op mod radarstationen

En radar "bobbel"

Radarstationen på Thule Airbase

Et basekig

Skiltet med afstande til diverse byer veren over...

DET-1, en satellit sporingsstation

Her en fin regnbue over Thulebasen den 26. Juli 2016

Et bette kig langs Hangaren med Basens "Tower" ud til flightline.

Udsigt til en kæmpe gletcher, set fra bjerget op mod radarstationen

Hangar 1 og 2 plus Mount Dundas, set fra Sydbjerget

Kig fra Sydbjerget

Mere kig ned over basen fra Sydbjerget

En gletcher i det fjerne og indlandsisen bagved

Mere gletcher i det fjerne

Mere gletcher i det fjerne, set fra "toppen" af basen

Et af mange "Shelters" langs vejene, beregnet til at søge ly og sikkerhed i, hvis man bliver overrasket af f.eks pludselig snestorm i området

Det indvendige af et "Shelter"... Ikke ligefrem Hotel Sheraton, men der er sikkerhed hvis man får pludselig brug for ly f.eks på grund af vejret eller andet

Et kig ned over basen

Et kig ned over basen

Her kører jeg på vejen bag Nordbjerget, på vej ned mod Dundas, den lukkede by nær basen.

Her er et par huse i den lukkede by Dundas overfor basen

Lidt mere fra Dundas

Et basekig med bla fritidscentret til venstre hvor der et bibliotek, billard og meget andt.

ET SIDSTE BILLED, ærgeligt nok i regnvejr... Her fra mit føresæde i "min" gummiged, under kørsel på "Larsens Plads", en grusgrav bag basen, hvor min ryg fik et ret slemt smæk og jeg måtte på hospitalet. Jeg besluttede at nok lige dér var nok på basen, så jeg beholdt helbredet og forlod jobbet før tiden, heldigvis i fuld forståelse fra ledelsen så firmaet betalte hjemrejsen, selvom jeg brød kontrakten før tid.

Torsdag d. 30. Juni 2016

En lidt uvirkelig dag, fordi jeg ikke har været på arbejdsmarkedet, siden starten af 2010 hvor krisen på arbejdsmarkedet for alvor slog igennem. Både min dejlige kone Lisa og jeg blev med eet opsagt i firmaet hvor vi arbejdede. Og det var ikke kun os, men hen mod 100 ansatte i firmaet mistede deres job, fordi krisen for alvor satte ind og det hele gik i stå.

Min tidligere tanke var jo at fortsætte på arbejdsmarkedet, indtil jeg fyldte i hvert fald 65, fordi min dejlige hustru Lisa er 12 år yngre, så det vel ingen idé var i at jeg bare gik derhjemme og lavede ingenting. Men skæbnen ville det anderledes, så efter opsigelse og ledighed, gik jeg på Efterløn da jeg fyldte 60 år i August 2010.

Anderledes dårligt gik det for min dejlige kone Lisa, der havde begyndende smerter i hele kroppen, efter et slidsomt liv på arbejdsmarkedet beskæftiget med rengøring, herunder 22 år i SAS primært i flyrengøringen der er et meget opslidende job. Det satte sine præg og slid i kroppen og Lisa fik konstateret Fibromyalgi, hvilket er betegnelsen for stærke smerter i hele kroppen, en tilstand alverdens læger endnu ikke har kunnet helbrede, men kun dæmpe midlertidig med meget stærk smertestillende medicin og udførelse af daglige øvelser for at holde kroppen i gang.

Men tilbage til Torsdag d. 30. Juni 2016, hvor jeg fra Kastrup Lufthavn sætter kursen mod Thule Airbase i det nordvestlige Grønland. Jeg har før arbejdet i Grønland, i årene 1987-88-89 samt 2005 hvor jeg var ligelig fordelt på både Thule Airbase og i Søndre Strømfjord, eller rettere Sondrestrom Airbase, som stedet hed dengang US Airforce også var på stedet.

Nu bruger man kun det rette Grønlandske navn Kangerlussuaq om byen, hvor Air Greenland flyet skulle fragte mig hen. Det var meningen, at turen kort efter skulle fortsætte nordpå mod Thule Airbase, med et Dash 8 fly, men der var melding om dårlig vejr på Thule, så afgangen blev udsat i hvert fald én dag, altså Fredag d. 1. Juli 2016.

Jeg havde haft er stille håb om dette ville ske, så jeg kunne få et gensyn med Kangerlussuaq, hvor jeg arbejdede i 1988-89 under Greenland Contractors, efter at have arbejdet i 1987-88 på Thule Airbase i samme firma. Mit job var dengang ”tung” mekaniker hvor jeg hovedsalig reparerede alt det tunge materiel, som dozere, gravemaskiner, læssemaskiner og bugsérbåde.

Nå, men nu var jeg her og gik straks rundt og tog det hele i øjesyn for at se hvordan det stod til ed det hele, siden jeg forlod stedet i efteråret 1989.. Faktisk var det ikke til at kende igen, for alt var totalt nedslidt og havde stået tomt og ubrugt i flere år. Min tur gik fra hotellet ved lufthavnen, hvor jeg skulle overnatte, over på den anden side, der dengang blev kaldt for ”den millitære side” da det var dér USAirforce reciderede, med værksteder og boliger, ligesom klubber, dininghall samt blandt andet ”Roklubben” lå på den anden side, ovre bag hvad jeg kaldte ”Kragefjeldet”, da dér altid var masser af de store sorte fugle omkring bjergknolden. Med hensyn til Roklubben, var der blandt andet et fint spisested ud mod ”Lake Fergusson”, hvor vi jævnligt tog ud og spiste tilbage i tiderne hvor jeg arbejdede på Greenland Contractors værksted her.

Nå... Tilbage til Hotel Kangerlussuaq og mit værelse dér. Fik lige bekræftet flyafgangen dagen efter så alt skulle være iorden, da vejrudsigten var fin for den følgende dag.

Det holdt også og vi lettede planmæssigt med kurs nordpå i den Dash-8 der skulle flyve direkte til Thule Airbase, en tur på godt 3 timer op langs vestkysten af Grønland, med overflyvning af den smykke kyststrækning og de sjældne byer undervejs, med udsigt til den vældige indlandsis, inden vi ankommer til Pituffik, Thule Airbase.

Vel ankommet til Thule Airbase, bliver jeg indkvarteret i Barak 334, værelse nr.10, som vender bagud, væk fra vejen. Rigtig fint, her er mere stille uden støj fra biler, selvom de er sjældne.

Min ny arbejdsgiver indenfor GC bliver P&G, Pavament and Grounds, hvor der bliver al muligt arbejde på veje, grusgrave, skilte, huse, ja nævn det, så er det her det laves.

Jeg startede med at reparere en stenknuser, der skal have nye knuserkæber, men er gået i stå da der mangler reservedele som ikke lige er til at skaffe. Så har jeg kørt gummiged ude på ”Larsens Plads” som er basens stenbrud. DET var godtnok hårdt for ryggen at bumle rundt dér i 12 timer daglig, så den stod på stærk smertestillende medicin, selvom jeg er meget imod det.

Så i stedet kører jeg rundt på hele basen og vasker trafikskilte fordi der til stadighed kommer en masse vejstøv på så de er ulæselige. Ligeledes spuler jeg containere jeg møder på min vej, så de ser præsentable ud. Det skal jo også gøres. Det har foreløbig taget nogle dage og fortsætter lidt endnu, ikke mindst fordi de bliver lige så hurtig svinet til igen.

Den 7. August 2016... Ja, så blev jeg 66 og det strømmede ind med lykønskninger på Facebook og jeg fik et brev fra min Lisa, med en skøn opsætning som en lille bog med forsiden der har titlen ”Fra Amager til Thule”. Hæftet er fyldt med gode ønsker for nu og fremtiden for vores fortsatte liv sammen. Sad lige og kneb en tåre da jeg læste det.

Nå, men det gik dårligere med ryggen, så jeg måtte på hospitalet igen og fik ordineret mere medicin og ro, så jeg måtte blive hjemme i barakken for at spare ryggen, ligesom jeg gik over i ”Basegym” og trænede ryggens bevægelighed så stivheden kunne fortage sig, dog uden den store virkning.

Det endte ud i at jeg fik en samtale med min chef, der sammen med hans chef var kommet til at det bedste ville være, at arbejdsforholdet måtte slutte.

Firmaet kunne godt opsige mig, men det ville blive en længere "historie" hvor jeg bare skulle gå og lave ingenting.. Og hvem gider det.?

Så enden på historien blev, at jeg selv sagde op, så min hjemrejse blev med førstkommende flyafgang, men firmaet betalte alt vedrørende hjemrejsen, hvilket de normalt ikke er forpligtet til når en medarbejder siger op i utide. Samtidig fik jeg fuld løn til sidste dag, så dér kan jeg ikke klage.

NU er det så slut med mine Grønlands "eventyr" arbejdsmæssigt. Men hvem ved? Måske en ferietur kan komme på tale hvis man vinder i Lotto :D 


.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

11.03 | 21:56

Test af link

...
13.02 | 10:39

Kære Bente... Lyder da spændende. Du skal være velkommen til at kopiere og indsætte Ottos spændende livshistorie i Jeres slægtshistorie. Hygge fra Sven

...
12.02 | 13:37

Otto er min fætter som jeg ikke har set i mange år. Otto,s liv er efter det læste ualmindelig dramatisk. Ville gerne indsætte historien i vores slægtshistorie !

...
13.12 | 09:33

Kære Helle og Finn .. Ja, det er længe siden, men en rigtig god tid at tænke tilbage på. Håber I har det godt og passer på hinanden. Knuser med hygge.

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE