Dansk 3

Februar 1987,  og nu kom der lidt fart på.

Alt i alt, det tog mig næsten trekvart år at få en opholdstilladelse. Og da jeg endelig fik den, skulle jeg rejse derned inden 3 måneder, hvis den skulle være gyldig.  Så nu skulle det gå lidt stærk, med  de mange ting jeg gerne skulle have på plads, hvis jeg nu besluttede mig at bo i Australien på ubestemt tid.  Kassere en masse ting og give resten væk, så der ikke var ugjorte sager, inden 27. marts, 1987 når jeg forlod Danmark med retning mod  Australien.

Puha, det var lidt svært i lufthavnen i Kastrup? Det var ellers meningen at jeg ville rejse alene og i tavshed og havde faktisk forberedt det sådan. Men der kom mange så jeg vil ikke nævne nogen navne. Men der kom nu lidt fugt i øjnene,  fordi Gitte (tidligara min kone) mødte op med to små børn, Nanna og David,  for at sige farvel.

Nå, men afsted gik det. Og som altid, når jeg var lidt nysgerrig og ville opleve noget, havde jeg ikke valgt den korteste vej til Australien "Down Under".  Flyet gik til  Amsterdam, hvor jeg skulle til at skifte til "Canadian" mod Calgary i Canada.

Jeg havde været så heldige at have fået en invitation fra Iben og Kim, jeg kendte fra Holte.  De var flyttet til Canada for et par år siden og nu bor i Calgary.  Her var jeg 14 uforglemmelige dage fyldt med så mange oplevelser, at det kørte rundt i mit hoved som en grødet masse, der ikke rigtig kan adskilles.

Men alligevel kan jeg huske en turbulent ankomst og en aften med god mad og Coors Light øl og en temmelig lækker cognac.  Og godt træt efter 25 timers rejse  før vi sad her og nød livet i hinandens selskab, siden vi sidst var sammen i Danmark.  Det blev til sen aften inden vi fandt sengene og overgav os til søvnen.  Jeg nåede lige at se neonskiltet på butikscentret i nærheden, at det var minus 17 grader udenfor. Uff !

Vand i hovedet og op til en stor Canadisk morgenmad med pandekager, ahornsirup og sukker, varme muffins med smør, plus et bjerg friskskivet kiwi, appelsiner, blommer, jordbær og  dejlig selskab.  Kan man bede om mere?

Efter at have spist, som var det det sidste måltid, kørte vi til Downtown, Calgary. Vi parkerede i et underjordisk palads og gik ned 9. Avenue og fortsatte gennem 8. Avenue, der er omdannet til en gågade med højt råbende lægprædikanter og bøfbarer. Turen gik gennem gaderne, der også rummer himmelstræbende højhuse med olieselskaber og andre industrielle giganter i Calgary.

Også på 8th. Avenue, ligger der en stor botanisk have, "Devonian Garden", som er et område på 20.000 m2  med planter og blomster, der giver en utrolig frisk luft, her midt i byen. "Devonian Garden" er placeret over Toronto Dominion Place oven på Toronto-Dominion butikscentret på 3177 Avenue SW.  Devonian Garden er også hjemsted for mange skildpadder, som er blevet doneret af familier, der ikke længere er i stand til at tage sig godt af dem.

Dele af Devonian Gardens omfatter Quiet Garden, som er perfekt til at bare slappe af og se de forskellige skulpturer i Devonian Gardens, som også huser en permanent kunstudstilling, skabt af kunstnere fra Alberta.

Alle disse oplevelser, hvor du kan slippe hverdagem ligger 15 fod over gaden, væk fra byens larm og lugt.  Derfra gik vi til den Dansk-Canadiske Klub, hvor vi spiste frokost med et par øller, før vi gik hjem til en god snak.

Men det sidste jeg havde forventet var, at jeg skulle arbejde her. Men lige nu sidder jeg bare her midt i Canada og polerer træstykker til brug i de møbler, der skal vises på en udstilling. Jeg håber for Iben og Kim's venner Steen og Dan, at det vil lykkes at komme ind på markedet med Deres møbler.

Jeg havde håbet på en chance for at besøge Peter, Hans og Grethe Jørgensen her - de er gamle medlemmer af Harley-Davidson Club Danmark. Men byen, hvor de bor, Bonanza, ligger 15 timer i bil fra Calgary, så det var desværre udelukket.

I stedet mødte jeg Dan, som er Harley kører her. Han rejser til Danmark maj 88, så han får adressen til Brigitte og Knut, så han kan kontakte dem og få lidt hjælp under hans besøg i Danmark. Dan vil også gerne købe en Nimbus, så han fik PHs adresse, fordi jeg tror at Peter næsten altid kan ryste noget ud af ærmet, ikke mindst med Nimbus.

Har netop lige reddet mig en gevaldig Canadisk forkølelse der efter en uge med en lang næse blev for meget. Men afsted over i et eller anden Canadisk supermarked for at købe nogle tabletter af en slags.   Og et par timer senere er snotten bare væk. Godt nok lidt tung i hovedet, men næsen er tør!

Så dagen efter kørte vid ud ad "The Transcanadian Highway Nr. 1"  indtil vest for Rocky Mountains.  Disse sneklædte kæmper dominerer fuldstændig synet, helr fantastisk syn.   Det ville være det hele værd, hvis du ikke bare én gang i  livet oplevede en lille smule i Canada. Og nu er jeg her og føler mig så lille i det store landskab.

Vejen går til "Banff National Park", hvor turen går ad "Mountain Tunnel Way", hvorefter vi kan se ud over en dal, hvor indianernes hellige "Hoodoos" står.  Det er en gruppe af stenstøtter, som er hellige for indianerne her.

Herfra kører vi til byen Banff, hvor vi tager svævebanen til toppen af "Sulfur Mountain" og får en god frokost til den storslåede udsigt over et kæmpe område med forrevne bjerge og med byen Banff i bunden af dalen

Der er mange varme kilder her på bjergsiden. De kommer fra regnvandet, der siver ned gennem revner i bjergsiden og derfra op igennem jorden, som 35 grader varmt mineralvand, der flyder fra mange kilder her.  Keine Hexerei!

Banff National Park i Canada har et utroligt smukt landskab. Det har snedækkede bjergtinder, imponerende gletschere, altid grønne skovklædte bjergskråninger, fredfyldte alpine enge, terapeutiske varme kilder, smaragdgrøne søer og naturskønne vandrestier, der snoer sig op ad de Canadiske Rocky Mountains.

Banff National Park også prale af et interessant dyreliv, herunder gråbjørn, sorte bjørne, plus ulve, Cougars, præirieulve, elge og bighornsheep.

Hjem det gik til Calgary til en flaske Glenlivet Wiskey efter dagens oplevelser.  Ja, havde der også været en smule koldt ville sneen passe, men de varme Chinook vinde havde gjort mirakler og hævet temperaturen fra minus 17,  fra jeg kom, til nu plus 22. Bestemt ingen klage.

I øvrigt gik turen til "Bragg Creek". Flot området, bygget i pionér stil, men med mange TV-parabolar og antenner der fjernede den illusion, mab havde om vildnisset her.  Men vejen gik videre mod vest til "Elbow Falls" på Elbow River. Usædvanligt smukt sted, med floden brusende gennem det barske landskab af klipper,  fyrreskove,  vandfald og meget mere vild natur.  Kæmpe oplevelser og indtryk, der er vanskelige at beskrive med ord.

Men hjem det gik, til Calgary for en forsinket eftermiddagsøl på trappen. Det var ved at være godt varmt nu, hvor de varme Chinook vinde havde hævet temperaturen op til 22 plusgrader i skyggen.

Ibens bror Jens og hans kone Alice, lever i "Little Smokey", en meget lille by nord-nordvest for Calgary. Vi gør klar, til turen ud på de næste 700 kilometer. Vi kører nordpå langs "Deerfoot Trial" gennom "David Thompson County," byen "Red Deer" og videre nordpå til Edmonton.

Gennem byen "Leduc", vestpå langs Rose Hill Road fra "Drayton Valley".  I byen Evansburg, er vi sultne og spiser en solid suppe og en gang Fish'Chips.  Derfra gik det videre til målet midt i den stille skov, hvor Jens og Alice, bor med børnene Rune og Toke.  Jens søn Jacob, kom fornylig hertil  fra Danmark. Han skal også som Jens, være licenseret  jagt guide og tjene føden som guide for jægere, der kommer hertil.

Med Jens bag rattet i sin Ford Bronco,  kører vi  rundt i de kæmpe skove.  Jens kender området godt.  Men turisten Sven her, ville for længst have været kørt forkert af en af de mange næsten ens "Cutlines", som anses for at være veje her. Disse "Cutlines" er lavet af olieselskaberne, som bruger vejene, når de jager det sorte guld i undergrunden.

Nå, men alt har jo sin ende ogg jeg må sige farvel med Little Smokey og de dejlige mennesker jeg lærte kende der. Håber virkelig, at jeg kan møde dem igen senere i livet.

Hjem turen passerer Edmonton, hvor vi bare myldrer rundt "Edmonton Mall", som er et enormt forretningscenter med 953 butikker.  Kort sagt flot og stort.  Foruden butikkerne er der også hoteller, kæmpe svømmepøl med liggestole og strand også. Og selvfølgelig bølger at surfe på. Hele vildt! Vi fik hurtigt brugt et par timer. Jeg har allerede "forpligtet" mig til at vende tilbage, hvis jeg skulle komme forbi Edmonton igen en gang i fremtiden.  Derefter brugte vi en hel dag til  "Ekspedition Edmonton Mall".  Dagen blev afsluttet med  turen hjem til Calgary og en god nats søvn.

Godmorgen og op til en sidste stor morgenmad, fyldt igen !  Jeg sad på vej til lufthavnen i Calgary og snakkede med herlige Iben og Kim.  Efter et varmt farvel til dem,  fik jeg travlt med at nå flyet til Seattle og derfra et andet fly, der kunne føre mig til Honolullu, Hawaii. Der var kun en 2-timers mellemlanding i Seattle, før der var afgang ud over Stillehavet.

Flyvningen gik til Hawaii, hvor vi landede i Honolullu lufthavn til modtagelse af Hawaiipiger med blomster kranse til alle passagerne . Meget søde og gæstfri. Uden for og finde en taxa, der ville køre mig til hotellet, der lå kun 2 minutters gang fra Waikiki Beach.  Super venlige mennesker overalt og foran mig lå dagene med sol, sommer og musik.

Pengene var små og jeg ville jo gerne have en smule med til Australien.  Der sker så uendeligt meget her på øen, så det er svært at vælge. Men først og fremmest vælger jeg at bruge mine fødder, til at bringe mig rundt i byen og de spændende ting her omkring.  For ksempel gik jeg op til "Daimond Head", som er det store vulkankrater, der blandt mange andre ting også Honolullus vartegn.  Jeg gik over krater bunden over til et hul i væggen, hvor man i totalt mørke, kan komme op gennem lavagangene, til toppen af kraterkanent, hvor der ver en fantastisk udsigt over Honolullu og resten af øen.

Var omkring for at se en masse ting, mens jeg var der.  Spændende indtryk, jeg bare sugede til mig fra den hektiske hverdag, der eksisterer i byen dag og nat.  Fik talt med mange lokale folk og dasede ellers på Waikiki Beach og nød  Stillehavet med de store bølger.  Faldt i snak med en ung pige/kvinde i en butik. Hun var datter (vistnok) af den Danske konsul på øen og hun viste mig også en smule natteliv i Honolulu.  Meget hygsomt.

Men videre det gik.  Og det var med "Canadian"  videre sydvestpå mod Nandi, som er hovedstaden i Fiji.  Ankom som planlagt her på de tropiske øer.  Wow!  Jeg kom lige ud af flyet og straks begyndte sveden at piple.  Det var som at have en blæsevarmer i hovedet.

Men min taxachauffør fik mig hurtigt på andre tanker. Han var klædt i fuld uniform med slips og millitærstøvler. Da han blev spurgt om han ikke svedt, sagde han:  Svede? Det er altså efterår her, så man skulle være fornuftig klædt på.  Jeg skulle bare vente til sommer, så det var varmt!  Ok, så det var bare helt i orden og turen gik til hotellet jeg havde booket hjemmefra.

Fik et dejligt værelse, lige ved siden af swimmingpoolen, hvor det kølige vand næsten sugede een ned under overfladen for at blive afkølet. Var en smule dum og burde have gnedet mig med forskellige beskyttende cremer.  Men jeg kendte jo Gran Canaria solen, der ikke gjorde meget ved huden, ud over at farve den.  Jeg havde ikke tænkt så meget over,  at jeg var tættere på ækvator og solen var meget skrappere her.  Så jeg fik nogle kraftige afskaldninger og åbne sår på mine skuldre.  For dumt og jeg skal nok huske at tænke mig om, før jeg går ud i solen igen, især her tæt ved Ækvator.

Fik en lille damebekendt på hotellet. Det var en anden besøgende fra New Zealand,  hendes navn var Lorraine. Vi så lidt til hinanden og talte om vores meget forskellige oprindelser . Vældig fint, så vi delte ofte middag og lidt erfaringer senere på aftenen.

Ellers gik jeg endeløse ture i det lokale miljø, hvor jeg ofte havde en snak med den lokale befolkning. Ved en eller anden grund talte en dag med en gut, der stod foran en legetøjsbutik. Da han hørte jeg var fra Danmark,  skulle jeg absolut  følge ham ind i butikken, hvor han stolt viste en hylde med Legosæt. Der var 5 kasser med Lego og han fortalte mig stolt, at han var generalagent for Fiji og han havde sin største butik her i hovedstaden, Nandi.

Når sulten fik tag i mig, besøgte jeg ofte Mama Rosa Pizzeria, hvor jeg fik en overordentlig lækker pizza, hvis jeg da dovnede og solede mig i hotellets have. Her kom der en smule fjollet fugl af en art.  Den mindede om en solsort,  blot en lille smule lysere og lidt større. Men den guffede mange jordnødder fra min hånd helt uden frygt, meget hyggeligt.

I Nandi gik jeg også lidt rundt om natten, men der var nogle områder,  hvor Du absolut ikke bør gå i,  fik jeg at vide på hotellet. Men selvfølgelig ville jeg da se lidt på tingene, men det var nu sandt nok, at der var områder, hvor mørket dominerede,  så jeg valgte at holde mig væk fra det. Måske det var klogt,  fordi mange gav samme råd.

Det blev også til lange gåture langs de endeløse sandstrande før afrejsen var på billetten, med Sydney i Australien som det næste mål.  Flyet lettede fra Nandi Lufthavn mod vest i løbet af formiddagen en Søndag.  Stille fløj det store Canadian fly med en dejlig morgenmad og let frokost til passagererne,  før flyet fløj i en bue hen over den store by Sydney i landet "Down Under".

Fortsættes i Dansk 4.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Hej Sven, kig engang herind www.per-anne.dk find ferieture i menuen og Grønland 1989
Mvh. Per Skjødt, søn af den kolde smed

...

Tak for.. Der er også Thuletræf i Lundeborg, nu Du er fynbo. Mener det er fast Lørdagen efter 6/6 .. Det er godt
www.facebook.com/groups/36418208895/?fref=nf

...

OK.. Det vil jeg huske når vil skal besøge svigerfamilien, jeg bor ved Middelfart.. Din hk. Side er spændende og jeg er importeret over alt det du har set

deler minder, rygter og lignende over lidt drik og kloge ord. Dér er jeg kommet i mange år på denne dag og hygger. Duk op og fald i snak.. God fornøjelse og hyg

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis