Michigan Baseball Team 1899.
I midterste række sidder nr. 2 fra højre: Christian Krentel og nr. 3 fra højre: Adorf Krentel

Reunion - Slægtsfesten i Riverside, Californien 2007

Reunion – Slægtsfest

i Riverside, Los Angeles – USA

lørdag den 24. november 2007

44 medlemmer af slægten Krentel (30 amerikanske og 14 danske) havde en fantastisk fest hos Cecilia og Scott Krentel i Riverside, Californien lørdag den 24. november 2007.

Forberedelserne har stået på det meste af et år, og sluttelig tog 14 danske Krintel-er til USA for at være med.   Vi 14 fra Danmark var Lise, Kasper og jeg og de øvrige 11 var min søster Elvis børn, svigerbørn  og børnebørn – Elvi, Jens, Rikke, Anne Mette, Klavs, Rasmus, Kathrine, Sofie, Thomas, Jonas og Nicklas.

Det blev på alle måder en kæmpeoplevelse for os alle – og det bliver her et stort arbejde for mig at begrænse mig i min fortælling.

Elvi og de andre tog til Californien  allerede den 12. november, og var der således 14 dage før slægtsfesten skulle være.  De tog rundt i Californien, og vi mødtes først den 24. november ved festen.

Lise, Kasper og jeg tog til USA den 17. november – fra Billund via Amsterdam til Chicago.  Vi havde andre planer med turen end Elvi og hendes rejsefæller.  Vi ville gerne besøge Kathy og Norman Krentel (et genvisit) i Geneva ved Chicago og vi ville også gerne besøge Lansing, Michigan – stedet, hvor de første Krentel-er slog sig ned i 1876.  Og så ville vi selvfølgelig være med til slægtsfesten i Riverside i Californien den 24. november.  Vi valgte derfor at lægge turen så slægtsfesten faldt midt i vores besøg i USA.

Kathy og Norman var utroligt gæstfrie og vi boede en del hos dem.  De tog imod os i Chicago, da vi landede, og vi var sammen i alle 14 dage på rundturen.  Vi har virkelig lært hinanden at kende – og har virkelig fået snakket engelsk.

Vi 5 fløj fra Chicago til San Diego i Californien mandag den 19. november, og her startede vore turisttur.  Vi nåede at se utroligt meget – og alligevel er det blot en brøkdel – promiller – af det, der er at se – bare i Californien.  San Francisco og Golden Gate Bridge og udsigten over Stillehavet var nogle af de helt store oplevelser.  Solvang var særpræget – Los Angeles, Beverly Hills, Hollywood, Disneyland osv. osv.  – alt sammen spændende at se og uforglemmelige oplevelser.  Og du milde, hvor er det stort.

Reunion – Slægtsfesten – blev holdt hos Cecilia og Scott Krentel i Riverside, og festen startede kl. 13.  Cecilia og Scotts hus er stor – vi talte f.eks. 6 værelser og 6 toiletter – og der var en parklignende have.  Men festen blev nu ikke holdt i huset, men derimod i et til lejligheden lejet (eller købt) festtelt.   Straks fra starten var der en fantastisk glad og hjertelig stemning.  De 30 amerikanske Krentel-er var:  3 Øst-Krentel-er (Kathy, Norman og Normans mor Margaret Krentel) og resten Westcoast-Krentel – (Scott og hans 4 søskende og deres familier).  Straks vi kom skulle vi fotograferes – familievis, amerikanere og danskere imellem hinanden og selvfølgelig også et stort familiebillede.  Scott har lovet os alle en cd med alle billeder på.

Herefter gik vi i teltet til den officielle velkomst, og vi fik vidunderlig mad at spise – lette håndmadder og masser af ost og frugt.  Der var taler og der er ingen grænser for deres glæde og taknemmelighed over, at ”vi har fundet” dem i Amerika.  De har ikke vidst noget – eller ret meget om deres dansk/tyske relationer.  Jeg var blevet bedt om at fortælle dem om sammenhængen mellem dem og os, og jeg havde valgt at gøre det i et foredrag understøttet af en Power Point præsentation.  Det gjorde vist lykke, så vidt jeg kunne fornemme.  Stor lykke gjorde også de hilsner fra danske Krintel-er jeg havde med til slægtsfesten.  Jeg havde også lavet dem i Power point.  Ja, faktisk måtte Nancy – (Scotts søster) flere gange fælde en tåre.

Det blev en herlig aften med livlig snak om alt og ikke mindst om slægten.  De unge var måske nok mest interesseret i at snakke med hinanden om, hvordan det var at være ung i Danmark hhv. USA, men der var ingen sprogbarrierer.  Man kan meget, når man er nødt til det.  Og amerikanerne er virkelig meget imponeret over, så godt vi alle talte engelsk – ingenaf dem, absolut ingen kunne tale dansk.  De forsøgte, men der var ikke megen held.  Festen sluttede omkring kl. 22, og det var hårdt, at sige farvel til hinanden.  Elvi og hendes blev hos Scott til næste morgen – og vi andre tog tilbage til vores hotel i Riverside.

Søndag tog vi tilbage til Chicago, for vi havde endnu en uge, en uge, vi ville bruge på at opsøge nogle af de steder, hvor de første Krentel-er havde boet.

Tirsdag og onsdag blev brugt i Lansing, Michigan.  Her bor Normans mor, og vi besøgte naturligvis hende, ligesom hun var guide på flere af turene i Lansing-området.  Vores mål var bl.a. at opsøge et par kirkegårde, hvor Krentel-erne lå begravet.  Glendale Kirkegården er det sted, hvor de fleste ligger.  George Peter Krentel, der var den første i Lansing havde opkøbt 13 gravpladser til sig selv og sin familie.  Der var sat en stor fællesgravsten med Krentel-navnet på, og så var de ”normale” små navnegravstene rundt om den store sten.  Vi opsøgte også Deepdale Kirkegården, for her ligger Andrew Krentel og hans kone begravet i et kapel.

Et andet formål med turen var, at besøge Michigan University og universitetets arkiv for at finde nogle billeder af de ældste Krentel-er.  I 50 år var der en Krentel på universitetet.  Enten som lærer, håndværker eller student.  Og vi vidste, at et par af de første Krentel-er havde været på Michigan University’s første baseballhold, og det måtte der være et billede af.  Og tro mig:  Vi fandt mange gode billeder af forskellige teams, og på alle disse billeder var der en Krentel.  Jeg har disse billeder i mine gemmer.  Ydermere fandt vi et billede fra 1907 af Calla Krentel – det er Andrews datter.  Jo, et par spændende timer var det her i arkivet.

Vi opsøgte også det sted, hvor Krentel-brødrene havde haft deres kontor – de havde haft et firma og byggede og solgte huse.  Kontoret var revet ned, men frisen med Krentel-navnet var sat op på den nye bygning.  Vi besøgte Krentel Ave.  I den gade har Krentel-brødrene ladet bygge adskillige huse – faktisk så mange, at man i sin tid mente, at det ville være passende at opkalde gaden efter Krentel-familien.  At man så stavede navnet forkert er en anden sag – gaden hedder Krental Ave.  Husene er let genkendelige, for de er bygget med relativt små vinduer. Og så fandt vi selvfølgelig også de huse, hvor de gamle Krentel-er selv boede.

Helt igennem et par gode dage i Lansing.

De sidste par dage blev brugt i Geneva hos Kathy og Norman og til en heldagstur til Chicago.  Chicago er en utrolig spændende by – og kæmpestor, skal jeg hilse at sige.  En af de store oplevelser her var et besøg i Sears Tower – 103. etage – 412 meter oppe.  Og vejret var klart, så der var en fantastisk udsigt.

Fredag sidst på eftermiddagen var det så farvel og tak for denne gang til Kathy og Norman, og også dette var hårdt, men nu har vi det håb, at vi ser dem her i Danmark til sommer.  Alle ved slægtsfesten gav udtryk for, at de gerne ville se Danmark og se nogle af de steder, der har betydning for dem i deres søgen efter slægten, men de gav også udtryk for, at de gerne ville møde nogle af deres danske slægtninge, så vi må hellere tænke i slægtsfestbaner, hvis de meddeler, at det er tiden for et besøg.  Hvis de kommer (og det tror jeg, at de gør), så hører I alle selvfølgelig mere om det.

Jeg har lagt en række billeder ind her på hjemmesiden fra turen - er I interesseret i at se dem, kan I klikke på fanen:  Foto-Amerikatur 2007

Den 5. januar 2008