Græsk arkæologi og kunsthistorie
Om denne side

Her på siden finder du forskelligt materiale til brug for arbejdet med græsk arkæologi og kunsthistorie.

1) Analyseskema
2) Overblik over den græske kunsthistorie

Metope fra Zeus-templet i Olympia
Analyseskema

Formalia

 

Fundtype:    Bygning, skulptur, keramik

Materiale:    Marmor, sten, terrakotta, ler, metal…..

Fundsted

Opbevaringssted

 

Beskrivelse

 

1. Form

                                  

Bygninger

Grundplan, størrelse, fundament, søjler, orden, overbygning,

skulpturel udsmykning, karakteristika, etc.

 

Skulptur

Stilling (frontal/kontrapost /fri), størrelse, ansigtstræk, muskulatur,

dragt, detaljer, udtryk, stil, etc.

 

Keramik

Form, størrelse, dekoration, farver, teknik, ornamenter, type, placering,

figurdekoration, antal personer, køn, stillinger, bevægelser, dragter, attributter,

identifikation af figurer etc.

 

2. Funktion

 

Bygninger

Religiøs, politisk, praktisk?

Borg, palads, tempel, beboelse, sejrsmonument, gravmonument, takkegave til guden, etc.

 

Skulptur

Religiøs, politisk, dekorativ, andet?

 

Keramik

Hvad fortæller form og dekoration om anvendelsen?

 

Datering    

På baggrund af beskrivelsen dateres genstanden.

 

Tidstypiske træk.

 

Kunstnerens identitet kan inddrages, hvis kendt.

 

Hensigten med værket

Kunstnerens budskab, intention med værket

 

Slutning

Tiden og samfundet

Evt.sammenligning til litteratur, hvis muligt.

 

Perspektivering

Normer, livsværdier

Evt. senere tiders benyttelse af genstandens formsprog.

 

Peploskoren fra Athens akropolis med rekonstrueret bemaling
Oversigt

Oversigt over græsk arkæologi 1100-31 f.Kr.


1100 – 900 f.Kr.: Dark ages

Keramik:     Protogeometrisk, mørke felter, streger, cirkler

900 - 700 f.Kr.: Geometrisk tid

Skulptur:     Bronzefiguriner

Keramik:     Geometrisk, mæanderbort, primitive figurer, horror vacui
 

700 – 600 f.Kr.: Tidlig arkaisk (orientaliserende)


Græske kolonier i Italien og Sicilien (Magna Graecia)
Græske handelsforbindelser i Ægypten, (Naukratis 625 f. Kr.)
Græske kolonier i Sortehavsområdet


Skulptur:     Dædalisk, inspiration fra orienten

                 640: Monumental marmor skulptur begynder

                 630-480: KOUROI, inspiration fra Ægypten

Arkitektur:  Første peripteraltempel, Samos

Keramik:     725-625: Protokorinthisk, polychromi, friser

                 625-550: Korinthisk, dyr, planteornamenter

                 700-625: Protoattisk, figurer, horror vacui

                 625-475: Athensk sortfigur, ofte mytologiske scener.


600 - 525 f.Kr.: Høj-arkaisk

 

Solon (reformator i Athen)
Peisistratos (tyran i Athen)
Polykrates (tyran på Samos)

Skulptur:     KOUROI fortsætter, flere anatomiske detaljer

560 ff.: KORAI, arkaisk smil 


Arkitektur:  600 ff.: DORISK STIL

560 ff.: JONISK STIL


Keramik:     Athensk sortfigur fortsætter

530 ff.: Athensk rødfigur


500 – 450 f.Kr.: Tidlig klassisk


490: Slaget ved Marathon,
485 – 425: Herodot

480: Slaget ved Salamis

478: Det Deliske Søforbund, Athens storhedstid begynder


Skulptur:     Opblødning af standmotivet, roligt, alvorligt

                 480ff.: Streng stil
                                                                    
Arkitektur:  Zeustemplet i Olympia

 

Keramik:     Athensk rødfigur fortsætter, mere bevægelse  


450 – 400 f.Kr.: Klassisk tid

461-429: Perikles leder Athen: Athens storhedstid
431-404: Den peloponnesiske krig mellem Sparta og Athen, pest i Athen

Skulptur:     Harmoni, ligevægt, idealet, ”typificering”

Phidias, Parthenonfrisen

Karyatiderne på Erechtheion,

Polyklets kanon, kontrapost, kiasme

Efter 425: Den rige stil, vådt draperi, mange detaljer

Arkitektur:  447-431: Parthenon på Akropolis

Jonisk stil kommer til Athen, Propylæerne, Niketemplet

Keramik:
    Athensk rødfigur fortsætter,

men efter 425 vinder syditalisk keramik frem

Privatlivets scener, den rige stil, vådt draperi, mange detaljer.

400 – 330 f. Kr.: Sen-klassisk tid


399: Sokrates henrettes
Bystatsforbund opstår
Makedonien vinder frem, først under ledelse af Philip II, derefter under hans søn,
Alexander den Store, 336-323.

                                                   
Skulptur:     Følelser fremfor harmoni, rundhed, blødhed, buttethed

                 Individualisering, særpræg, nøgne kvinder

Praxiteles                     

Arkitektur:  Større variation, blanding af stilarter.

 

Keramik:     Lethed i komposition, kompleksitet, polychromi.

                                                   

330 – 31 f.Kr.: Hellenistisk tid


Alexanders rige deles blandt hans generaler
Gallerne hærger
Rom bliver stormagt i hele middelhavsområdet.
30 f.Kr.: Kleopatra dør, Ægypten bliver romersk.

Skulptur:     Svulmende former og kraftige foldekast

Dramatik

Genrekunst (børn, kvinder, dyr)

Skønhed>

Ethos

Pathos

Verisme

Arkitektur:  Monumentalitet, nye former og stilblandinger

Keramik:
    Ingen bemaling, men relieffer (indstemplet)

Sortglaseret: Efterligner anløben sølv

Rødglaseret: Efterligner guld

Athen 2004