Nykøbing Falster Station

Den nuværende Stationsbygning  i Nykøbing Falster blev taget i brug sammen med Fugleflugtslinjens åbning den 14-5 1963.

Banerne på Lolland-Falster blev oprindelig drevet af det Lolland-Falster jernbaneselskab. Strækningen Orehoved - Nykøbing F blev åbnet 22-8 1872. Strækningen Nykøbing F – Gedser åbnet den 27-6 1886 var dog ejet af Gjedser Jernbane, som også ejede materiellet, mens Lolland-Falster jernbaneselskab stod for driften.

Den 1-1 1893 overtager DSB Gjedser Jernbane og driften på hele strækningen Orehoved – Gedser. Den 12-12 2009 ophørte trafikken mellem Nykøbing F og Gedser.

Den 1-10 1875 åbner Guldborgsundbroen og banen fra Nakskov, der blev åbnet 1-7 1874 føres ind til Nykøbing F. Denne strækning ejes også af Lolland-Falster jernbaneselskab.

 Først i 1952 opløses Lolland-Falster jernbaneselskab og DSB overtager formelt strækningen Orehoved - Nykøbing F og Nykøbing F – Nakskov bliver til Lollandsbanen, som fra 1-1 2008 indgår i Regionstog. 

Privatbanen fra Stubbekøbing blev åbnet 26-5 1911, og banen til Nysted den 5-12 1919 den gik på Lollandsbanen spor til Nagelsti, strækningen til Nysted blev godsbane 28-5 1961. Hele strækningen Stubbekøbing – Nysted blev nedlagt 31-6 1966.

Som sagt blev Fugleflugtslinjen Nykøbing F – Rødby Færge åbnet 14-5 1963 den går på Lollandsbanen spor til efter kong Frederiks IX bro som den nye bro over Guldborgsund hedder. Det første spadestik til Fugleflugtslinjen blev dog allerede taget 14-9 1941. Efter krigen var stemningen dog ikke til at færdiggøre den. Først i 1955 blev Danmark og Tyskland enige om at fuldføre projektet.

Pu signaler mod nord (Vordingborg) og klargøringsområdet på Nykøbing F station 23-7 2009

Signalposten på Nykøbing F station 23-7 2009

Tv. kran på den tidligere godsbanegården på Nykøbing F station og Th. klargøringsområdet 1-7 2006

Den tidligere godsbanegården på Nykøbing F station 1-7 2006

Køf traktor og signalposten fra godsbanegården på Nykøbing F station 1-7 2006

ME 1523 skubber Bn styrevognstog væk fra perronen på Nykøbing F station, Tv. ses godsbanegården 1-7 2006

Nykøbing F station fra perronsiden 1-7 2006

Nykøbing F station fra gadesiden 1-7 2006

Tv. Lollandsbanens (Regionstog) IC 3 tog Venter afgang mod Nakskov, Th, regionaltog ankommet fra København (Østerport) på Nykøbing F station 23-7 2009

Bns styrevogn venter på at blive skubbet væk på Nykøbing F station 1-7 2006

ME 1505 ankommet til Nykøbing F med regionaltog bestående af Bn vogne 23-7 2009

ICE tog venter afgang mod Rødby Færge på Nykøbing F station 23-7 2009

IC 3 tog venter afgang mod Gedser på Nykøbing F station 23-7 2009 den 12-12 samme år ophørte trafikken på Gedser banen, i de seneste år kørte kun et tog i døgnet til Grdser

Den tidligere Stubbekøbing – Nysted banes remise på Nykøbing F station 23-7 2009

Den tidligere Stubbekøbing – Nysted banes remise fra gadesiden på Nykøbing F station 23-7 2009

Drejeskiven ved den tidligere Stubbekøbing – Nysted banes remise på Nykøbing F station 23-7 2009

Nykøbing F station fra sydvest, Th. ses sporene til den tidligere remise der nu er revet ned 1-7 2006

Sydvest for Nykøbing F station, Tv. sporet til Gedser, hvor trafikken ophørte 12-12 2009, Th. hvor IC 2 tog ankommer fra Nakskov sporet mod Rødby Færge/Nakskov, de to baner bruger samme spor til efter Kong Frederik IX’s bro 1-7 2006

Overkørsel på den tidligere havnebane i Nykøbing F 1-7 2006

Den tidligere havnebane i Nykøbing F 1-7 2006

Kong Frederik IX’s bro over Guldborgsund, den blev indviet 14-5 1963 og er fælles vej og jernbanebro 1-7 2006

Kong Frederik IX’s bro over Guldborgsund, broen er på vej op 1-7 2006

Signalet efter Kong Frederik IX's bro hvor banerne til Rødby færge og Nakskov skilles ad, de har fælles spor hertil fra fra Nykøbing F 1-7 2006

Fugleflugtslinjens (Nykøbing F – Rødby Færge) bro over den tidligere Nysted bane ved Toreby, broen er anlagt i 1942; men arbejdet med Fugleflugtslinjen gik i stå i 1945, og da den blev taget i brug 14-5 1963 var Nysted banen reduceret til godsbane 1-7 2006