Nykøbing Falster Station
Den nuværende Stationsbygning i Nykøbing Falster blev taget i brug sammen med Fugleflugtslinjens åbning den 14-5 1963.
Banerne på Lolland-Falster blev oprindelig drevet af det Lolland-Falster jernbaneselskab. Strækningen Orehoved - Nykøbing F blev åbnet 22-8 1872. Strækningen Nykøbing F – Gedser åbnet den 27-6 1886 var dog ejet af Gjedser Jernbane, som også ejede materiellet, mens Lolland-Falster jernbaneselskab stod for driften.
Den 1-1 1893 overtager DSB Gjedser Jernbane og driften på hele strækningen Orehoved – Gedser. Den 12-12 2009 ophørte trafikken mellem Nykøbing F og Gedser.
Den 1-10 1875 åbner Guldborgsundbroen og banen fra Nakskov, der blev åbnet 1-7 1874 føres ind til Nykøbing F. Denne strækning ejes også af Lolland-Falster jernbaneselskab.
Først i 1952 opløses Lolland-Falster jernbaneselskab og DSB overtager formelt strækningen Orehoved - Nykøbing F og Nykøbing F – Nakskov bliver til Lollandsbanen, som fra 1-1 2008 indgår i Regionstog.
Privatbanen fra Stubbekøbing blev åbnet 26-5 1911, og banen til Nysted den 5-12 1919 den gik på Lollandsbanen spor til Nagelsti, strækningen til Nysted blev godsbane 28-5 1961. Hele strækningen Stubbekøbing – Nysted blev nedlagt 31-6 1966.
Som sagt blev Fugleflugtslinjen Nykøbing F – Rødby Færge åbnet 14-5 1963 den går på Lollandsbanen spor til efter kong Frederiks IX bro som den nye bro over Guldborgsund hedder. Det første spadestik til Fugleflugtslinjen blev dog allerede taget 14-9 1941. Efter krigen var stemningen dog ikke til at færdiggøre den. Først i 1955 blev Danmark og Tyskland enige om at fuldføre projektet.