Motorvogne og Togsæt

På denne side er der nogle billeder af forskellig typer motorvogne og togsæt både fra DSB (lyntog og S tog har deres egene sider) og privatbanerne, For DSB huskes vel især MO vognen der i 1950 og 60’erne nærmest var indbegrebet af et tog, i hvert fald for de tog der holdt ved alle stationer, De kunne dog enkelte gange være trukket af MY/MX’er og midt i 1960 et par af togene trukket med damp lokomotiv (mellem Fredericia og Århus); men MO vogne var så absolut det almindeligste. De sidste kørte til op i 1980’erne, og de første blev taget i brug i 1935.

En anden motorvogn som både blev anvendt af DSB og privatbanerne er de små Triangel vognen, den har jeg ingen erindringer om i ordinær drift. Den var en af de første motorkørtøjer ved banerne. De havde først benzin motor med de blev efterhånden skiftet ud med diesel motorer.

Omkring 1950 begyndte privatbanerne at anskaffe sig SM skinnebusser, de blev bygget af Scandia efter svensk forbillede. Dem husker jeg især fra Horsens hvor både Odderbanen og Bryrup Silkeborg banen brugte den (de to andre Horsens baner husker jeg intet fra). Min første tur i den var dog mellem Ålborg og Fjerslev i forbindelse med en spejderlejr. Der er også den eneste rejse i dem i normalt plantog.

I 1961 anskaffede Odsherredbanen to motorvogne fra MaK i Tyskland de fik betegnelsen MO 25 og 26 (ikke at forveksle med DSB’s Mo vogne), samt 2 styrevogne Bls 230 og 231 De skulle sammen køre de gennemgående tog til København. Der var dog en del tekniske vanskeligheder med dem. De 2 motorvogne blev solgt til ophugning i 2007.

Fra midten af 1960’erne til først i 1980’erne anskaffe privatbanerne og til sidst DSB Y tog, for DSB’s vedkommende skulle de afløse MO vognene på Lille Nord.

! 1979 begyndte DSB at anskaffe MR togene, hvoraf de fleste køre endnu. Nogle af dem blev lejet ud Til Arriva da de begyndte at køre iMidt-og Vestjylland i januar 2003. Arriva har efterhånden erstattet den med Lint tog og der er nu alle leveret tilbage til DSB.

Omkring 1990 anskaffede DSB IC 3 togene der stadig er i drift, senere kom de elektriske IR 4 togsæt, der kan kobles sammen med iC 3 togene. Nogle privatbaner anskaffede i 1990’erne IC 2 tog der også kan kobles sammen med IC 3 togene. I år 2000 kom de første Øresunds togsæt, der er elektriske togsæt der køre på kystbanen og over Øresundsbroen til Sverige.

Først i årtusindet begyndte DSB at modtage de skandaleombruste IC 4 og IC 2 tog (de sidste ikke de samme som privatbanerne har), fra den italienske tog fabrik AnsaldoBreda, de skulle have kørt som IC tog; men de der er i drift køre som regionaltog, dog har enkelte kørt son lyntog mellem Århus og København.

DSB overtog fra DB først i årtusindet ICE togsættene, der køre Eurocity tog til Tyskland, fra København over Rødby Færge og fra Århus over Padborg, der har også fra Tyskland overtaget todækkertogne der er styrevogns sæt som skal trækkes eller skubbes af et lokomotiv. De bruges mest i regional togene på Sjælland; men enkelte har dog kørt til Århus, især i weekenderne.

De nyeste togsæt er Lint og Desiro togene. Lint togene anvendes af Arriva i Jylland og på Sjælland af Regionstog og Lokalbanen A/S. Desiro togene anvendes af DSB på Svendborg banen og på Århus Nærbane der nu dækker hele strækningen Grenå – Århus – Odder, samt af Nordjyske Jernbaner. Endvidere har Hornbækbanen har et enkelt sæt, som nu er overtaget af Nordjyske Jernbaner, da Lokalbanen A/S som Hornbækbanen nu indgår i bruger Lint tog.

Billed og video serie af MO 1846.

MO 1876 ved remisen Bramminge 26-7 2001, i 2002 blev den hugget op

MO 1878 Jernbanemuseet Odense 13-8 2005

MO 1881 Randers 4-6 2011

MO 1954 ved remisen Randers, MO vogne med 1900 nummer havde oprindeligt et 3 cifret nr. og de er nittede med en vange hen langs siden, der er de ældste MO vogne 12-5 2002

DSB Me 55 Jernbanemuseet Odense 22-8 2009

HVJ M 5 Jernbanemuseet Odense 22-8 2009

Video og billedserie af VBV’s Triangel motortogene.

VBV’s TFJ M 2 afgår fra Vrads mod Bryrup 14-10 2018

Billedserie VBV’s skinnebus HBS SM 212

Billedserie af HBS SM 212 og LB 2 med ”rumpegeden” LJ Sb 94 ved Veterantræf i Vrads 15-10 2017

Billedserie af LB 2. LJ Sb 94 og HBS SM 212 ved Vrads og Skåningbro ved veterantræf 14-10 2018

Billedserie af VBV’s LB SM 2.

HBS SM 212 og LB SM 2 ved Bryrup, Kvindsø, Skåningbro og Vrads 5-5 2016

OHJ MO 25 Jernbanemuseet Odense 19-8 2006, året efter i 2007 blev den solgt til ophugning.

Billedserie af Y tog fra 9 af privatbane, samt ad DSB’s Y tog på Lille Nord. Desværre er set sidste af dårlig kvalitet på grund af beskæring; men det er ikke muligt at tage et nyt. Se flere billeder af Y tog på privatbane siderne.

.MR tog i original rød bemaling ved signalposten Odense 1993
MRD 4221 og MR 4021 mod Hornslet ved Århus havn 3-5 2008
MR 4085 og MRD 4285 mod Grenå ved Mørke station 27-7 2005
MRD 4277 og MR 4077 i Arriva bemaling på Skjern station 26-7 2010
MRD 4278 og MR 4078 mod Langå i Arriva bemaling på Rødkærsbro station 27-4 2007

IC 3 tog mod Vejle nord for Løsning 6-1 2007

IR 4 tog venter afgang på Sønderborg station 19-10 2003

Sammenkoblede IC 3 - IR 4 tog køre mod syd fra Hedensted efter overhaling, da der ikke er køreledninger bliver toget skubbet at IC 3 toget og kørt fra IR 4 toget der er forrest 20-7 2001

Regionstogs (nu Lokaltogs) IC 2 tog mod Tølløse syd for Løve 21-8 2015

Øresundstog på København H mens DESFIRST endnu stod for driften 19-10 2011

ME skubbet todækkertog med København nord for Horsens 18-4 2004

IC 4 tog mod Esbjerg på Horsens station 22-9 2012
MZ trukken IC 4 mod Horsens nord for Løsning, normalt køre IC 4 for egen kraft 26-4 2009
Dobbelt IC 4 tog mod Horsens nord for Løsning 19-5 2011

IC 2 tog mod Vejle nord for Løsning 20-2 2013

ICE tog mod Hamburg på Horsens station, Togsættet er lejet af DB 10-3 2008
ICE tog afgår mod Hamburg på Horsens station, togsættet er lejet af DB. Togsættet har stadig DB logoet over DSB logoet 10-3 2008
2 billeder af dobbelt ICE tog mod Rødby Færge passer Gadstrup station, det forreste togsæt har fået den nye bemaling. På grund af sporarbejde ved Ringsted kørte togene mod Nykøbing F – Rødby Færge over ”Lille Syd” 15-7 2015
ICE tog mod Berlin på Vejle H 5-12 2015 ugen før driften ICE tog ophørte i Jylland. Efter planen at ophøre driften med ICE tog fra næste år, da DB har opsagt lejekontrakten.

Desiro togene anvendes af DSB og Nordjyske Jernbaner, endvidere har Hornbækbanen haft et enkelt sæt, som er overtaget af Nordjyske Jernbaner, Lokalbanen senere Lokaltog bruger Lint tog. Først DSB’s Desiro tog i to bemalinger, de første på Svendborg banen var lejede og var røde, siden købte DSB de grå Desiro tog, så Hornbækbanens ene sæt, og så et af Nordjyske Jernbaners. Nordjyske Jernbaner er ved at anskaffe Lint tog til kørsel mellem Aalborg og Frederikshavn.

Lint togene anvendes af Arriva. Regionstog og lokalbanen A/S. Først et af Arrivas Lint tog, så Regionstgg og Lokalbanen. Regionstgg og Lokalbanen er nu fusioneret til Lokaltog.