Lyntogene

På denne side har jeg nogle billeder af MS og MA lyntogene. DSB museumstog har et sæt af hvert. Der er bl.a. billeder af MS lyntogets 75 års jubilæum hvor det lige var blevet sat i stand.

De gamle lyntog bestod af 3 og 4 vognssæt, henholdsvis fra 1935 og 1937. I 3 vognssætene havde motorvognene betegnelsen MS og i 4 vognssætene MB, eneste undtagelse var det sæt det kørte lyntoget Gudenåen, det var oprindelig 3 vognssæt; men efter en brand blev det ombygget til 4 vognssæt. Om det er en MS eller MB motorvogn kan ses på det antal lygter motorvognen har, MS har 1 lygte under frontruderne, mens MB har 2 en under frontruden og en over.

De nye lyntog, MA bestod ag en motorvogn med betegnelsen MA og en styrvogn med betegnelsen BS. Normalt kørte de 2 sæt sammen med MA motorvognen vognen hver ende og med BS styrvognene i midten til henholdsvis Kolding og Langå, hvor de blev delt, dem der kørte mod syd kørte henholdsvis til Sønderborg og til Struer over Esbjerg. De der kørte mod nord, henholdsvis til Frederikshavn og Struer over Langå. De var oprindelige røde som de gamle lyntog men blev efter en renovering i midten af 1980’erne malet sølvfarvet og fik da navnet ”Sølvpilen”.

I 1980’erne forsøgte DSB med 2 af sæt det såkaldte prototype lyntog, der var et vognsæt med styrevogn i begge ender, det skulle så trækkes eller skubbes af et lokomotiv. De blev solgt i 1995, og nu køreres lyntogene af IC 3 materiale.

MS og MA lyntogene Jernbanemuseet Odense 1993

Billede serie af MS lyntoget bestående af MS 401 og 402 samt AA 431, billeder er fra Jernbanemuseet i Odense ved lyntogs 75 års jubilæum 21-8 2010, samt fra Jernbanemuseet i Odense 19-4 2013 og fra Åbent hus ved remisen i Rander 2-6 2011 og 11-5 2013. Der er billeder fra førerrum, maskinrum, restauranten, 2 klasses storrumsvogn og kupe samt 1. klasses kupe og toilet, til sidst af rejsegods rummet.

Billede serie af MA lyntoget bestående af motorvogn MA 460 og styrevogn BS 480 i den anden ende. Billederne er taget i Odense 19-8 2006 og ved Lyntogenes 75 års jubilæum 21-8 2010 samt i Randers 12-5 202 og 4-6 2011. på et af billederne ses det tyske Bauart Hamburg tog der har kørt i DDR, der har også kørt eksprestoget Neptun mellem København og Berlin.