Brande Station

Brande station var der hvor de 2 jyske diagonalbaner krydsede hinanden den en var Vejle – Herning banen der blev åbnet 1-1 1914. Delstrækningen Vejle – Give blev dog åbnet son privatbane 2-8 1894, strækningen blev overtaget af DSB 1-4 1912.

Den 2. var den såkaldte ”skæve bane” der gik (Randers) Langå – Bramming (Esbjerg). Delstrækningen Grindsted – Brande blev åbnet 1-12 1917 og Brande – Funder (Silkeborg) blev åbnet 1-10 1920. Hele strækningen blev nedlagt 23-5 1971. Delstrækningerne Bramming – Grindsted og Brande – Hjøllund blev dog bevaret som godsbane. Sporet Brande – Hjøllund blev fjernet 1993.

 Under besættelsen 1940-45 havde Brande station en vital betydning for Danmarks forsyning af brunkul fra Søby. Der var 5 b’er i forbindelse med Brande: Beskæftigelse. besættelse, Brande , baner og brunkul.

Den store remise ved stationen er sat i stand og bruges nu som kulturremise.

Siden indeholder nogle billeder fra 1989,  taget af Ulrik Knudsen som jeg siger tak til for at måtte vise.

 

MR tog mod Vejle Ved overkørslen nord for Brande hvor banen til Herning skiltes fra diagonalbanen 1989 Foto Ulrik Knudsen

Rest af sporet fra Funder (Silkeborg) nord for Brande, sporet mellem brande og Hjøllund blev fjrenet 1993 men fra ssporet stødte til Herning sporet og ind til Brande station lå det til omkring 2000. Billedet taget april 2000

MR tog på sporet til Herning nord for Brande. Forrest ballasten fra sporet til Funder (Silkeborg) 28-7 2001

Nord for Brande hvor banen til Herning skiltes fra diagonalbanen, Tv. banen mod Herning og Th. Diagonalbanen mod Silkeborg; men som på det tidspunkt endte i Hjøllund 1989 Foto Ulrik Knudsen

Tv, sporet til Herning nord for Brande, Th. ballasten fra sporet til Funder (Silkeborg) 28-7 2001

MZ 1457 med G 87515 mod Herning venter krydsning ved Brande station 11-8 2016

G 87515 trukket af MZ 1457 venter krydsning ved Brande station 11-8 2016

MZ 1457 ankommer til Brande station med G 87515 mod Herning, Th. den tidligere læssevej 11-8 2016

Læsserampen Brande station 14-6 2009

Læsserampen og læssevejen Brande station, Bagved ses pakhuset 14-6 2009

Læsserampen og læsseprofilen Brande station 28-7 2001

Læsserampen Brande station læsseprofilen er nu fjernet 14-6 2009

IC 3 tog ankommer til brande fra Herning set fra læsserampen 14-5 2009

MZ 1457 ankommer til Brande med G 87515 mod Herning 25-2 2016

Pakhuset Brande station 28-7 2001

IC 3 tog afgår mod Herning fra Bande station 28-7 2001

Brande station fra gadesiden 28-7 2001

Brande station fra perronsiden 1989 Foto Ulrik Knudsen

Brande station fra perronsiden før perronbroen kom 28-7 2001

Brande station fra perronsiden efter perronbroen er kommet 15-7 2007

Venteværelset Brande station 11-2 2016

Brande station fra perronsiden 11-2 2016

MR tog bestående af 2 MR søt ankommer til Brande fra Herning. Forreste MR sæt er i gammel bemaling 15-7 2007

MR togsættene forsætter nu mod Vejle. Bagerste sæt er i den nye bemaling 15-7 2007

Remisen ved Brande station 1989 Foto Ulrik Knudsen

Remisen Brande 28-7 2001

Remisen Brande efter den er blevet "kulturremise" 14-6 2009

Remisen ved Brande station 1989 Foto Ulrik Knudsen

Drejeskiven og remisen Brande 28-7 2001

Drejeskiven og remisen Brande efter remisen er blevet "kulturremise" 14-6 2009

Remisen Brande 28-7 2001

Remisen Brande efter den er blevet "kulturremise" 15-7 2007

Brande station fra remisepladsen 28-7 2001

Brande station fra ca. samme sted son forrige billede 15-7 2007, perronbroen er kommet til