Horsens Station
Den nuværende station i Horsens er fra 1929, hvor de 2 smalsporede privatbaner fik normalspor og blev forlænget. Den tidligere station lå ved Beringspladsen ved det tidligere posthus.
Den østjyske længdebane der i dag er den eneste der går gennem Horsens blev åbnet 3-10 1868. Horsens – Juelsminde banen blev åbnet 26-5 1884, den blev nedlagt 29-9 1957. Horsens – Tørring banen blev åbnet som smalsporet bane, den fik normalspor i 1929 og forlænget til Henholdsvis Thyregod og Ejstrupholm, den blev godsbane 1-1 1958 og nedlagt 21.3 1962. Horsens – Bryrup banen blev åbnet som smalsporet 23-4 1899, den fik normalspor og forlænget til Silkeborg i 1929, den blev nedlagt 30-3 1968. Horsens – Odder banen blev åbnet 14-5 1904 og nedlagt 21-3 1967.
Hvor stationen i Horsens lå før 1929, den lå vinkelret på det tidligere posthus (den røde bygning) på en gammel sporoversigt var der en drejeskive bag bygningen med posthuset. En tidligere kollega jeg havde som boede ved siden af posthuset husker de gravede til p pladsen ved det nye posthus bagved havde de meget besvær med at grave der, han sagde det efter han havde set sporoversigten 19-2 2004
IC 3 tog fra Vejle set fra det tidligere spor til Schur, som er en rest af det tidligere HJJ’s spor, oprindeligt lå de på den anden side af sporene mod Vejle, sporene blev flyttet først i 1970’erne for at rette den skarpe kurve ud. I bogen ”På Sporet af 70’ernr” af Claus Bøje og Mogens Duus på forlaget Text er der side 11 et billede af arbejdet hvor man kan se både det gamle og nye spor, sporet er nu kappet 28-2 2003
MZ 1456 med G 9262 mod Taulov ved nordenden af Horsens station 5-2 2019
MZ 1452 med godstog fra Aalborg mod Fredericia og MZ 1456 med containertog fra Taulov mod Århus, mordenden Horsens station 24-1 2020
IC 3 tog mod Århus og MZ 1452 med containertog mod Århus, nordenden Horsens station 14-5 2020
IC 3 tog mod Århus og MZ 1459 med G 7544 mod Fredericia passer Horsens 23-9 2019
MZ 1456 med G 9262 mod Taulov ved det tidligere Bygholm trinbræt 22-3 2019