Hedensted Station

Hedensted station ligger på den østjyske længdebane mellem Vejle og Horsens. Banen blev åbnet 3-10 1868. Ifølge Jernbanemuseet var der stoppested og billetsalg til 1889, hvor stoppestedet blev ophøjet til station. Hedensted station blev medlagt 26-5 1974. Den var dog forsat overhalingsstation, Den 8-1 2006 blev Hedensted station genåbnet.

Der har været flere industrispor ved Hedensted station, de er alle kappet nu. Det industrispor der går ind til industriområdet syd for Hedensted blev anlagt i 1980’erne. Så vidt jeg ved, er det eneste tog der har kørt på det er indvilgelse toget, hvor bl.a. borgmesteren var med og gav afgang med et ”spejlæg”. Toget var trukket af en MH’er med en person enkelt vogn. Det blev anlagt for at det skulle være et attraktiv for erhvervslivet i kommunen.

Industrisporene syd for Hedensted 19-3 2004

Hvor sporskiftet på forrige billede var, e3fter industrisporet er fjernet ved Hedensted, billedet er taget lidt til venstre fra forrige 1-2 2015

Industrisporet syd for Hedensted 30-8 2008

Efter industri syd for Hedensted er fjernet 1-2 2015

Arbejdet med at fjerne det tidligere industrispor syd for Hedensted 1-2 2015

IC 3 tog mod Horsens ved industrisporets overkørsel syd for Hedensted station 13-10 2007

IC 3 tog mod Vejle ved overkørslen ved det tidligere industrispor syd for Hedensted efter det er kappet 2-8 2010

IC 3 tog mod Vejle ved industrisporet syd for Hedensted 13-10 2007

IC 3 tog mod Vejle ved industrisporet syd for Hedensted efter det er kappet 30-8 2008

IC 3 tog mod Århus, IC 4 tog mod Fredericia, MZ 1452 med G 7544 mod Fredericia syd for Hedensted station 3-10 2019

One and Only mod Århus og MZ 1456 med G 9262 mod Taulov syd for Hedensted station 8-11 2019

MY 28 (Victoria) og MX 26 (Tørfisken) med G 9262 mod Taulov syd for Hedensted station 1-5 2018

Sammenkoblet IC 3 – IR 4 venter overhaling ved Hedensted, IC 3 toget skubber IR 4 toget da strækningen ikke er elektrificeret; men lokoføreren køre toget fra IR 4 toget 20-7 2001

Den gamle Hedensted station fra gadesiden 9-7 2005

Sammenkoblet IC 3 – IR 4 venter overhaling ved Hedensted, IC 3 toget skubber IR 4 toget da strækningen ikke er elektrificeret; men lokoføreren køre toget fra IR 4 toget 20-7 2001

MZ trukken godstog og sammenkoblet IC 3 – IR 4 venter overhaling ved Hedensted, hvor MZ holder er ca. hvor perronbroen til den nye Hedensted station er i dag 20-7 2001

Anlægsarbejdet med den nye Hedensted station 19-6 2005

Anlægsarbejdet med den nye Hedensted station, bropillerne til perron broen er ved at være færdige 20-8 2005

Kranen til at løfte perron broen på plads ved Hedensted station 24-9 2005

Dagen efter er perron broen på plads ved Hedensted station 25-9 2005

Anlægsarbejdet med den nye Hedensted station 12-11 2005

Den nye Hedensted station begynder at tage form ca. en måned før indvielsen 3-12 2005

Indvielse toget ankommer til den nye Hedensted station 7-1 2006

Bane Danmarks daværende direktør Henrik Hassenkam klipper snoren til den nye Hedensted station, mens borgmester Jørgen Juhl Nielsen står bagved og klapper i hænderne 7-1 2006

IC 3 tog fra Vejle ankommet til Hedensted station 29-12 2009

Sporarbejde ved Hedensted station 9-5 2008

Tv. IC 4 tog mod Fredericia, Th. MZ 1401 med Jernbanemusettes materiel på Hedensted station 18-12 2016

MZ 1452 med G 99262 mod Taulov passer Hedensted Station, Th. under broen på se første 2 billeder IC 3 tog mod Horsens der lige har passeretTh. På de sidste 2 billeder den gamle Hedensted station 4-8 2017

Sporarbejde ved Hedensted station 9-5 2008

MZ 1401 i Hedensted med Jernbanemusettes materiel 18-12 2016

P 917 i toget med Jernbanemusettes materiel på Hedensted 18-12 2016

Det kappede industrispor ind til set tidligere DLF nord for Hedensted 30-8 2008

Overkørslen på det kappede industrispor til det tidligere DLF nord for Hedensted 30-8 2008

Det kappede industrispor ved det tidligere DLF nord for Hedensted 30-8 2008

MR tog mod Horsens ved U signalet nord for Hedensted 30-8 2008