Yamaha TZR 250 type 3MA projekt

Topstykke modificeret til "o" ring

Vi vil prøve at lave en motor med 180/90 grader krumtab og lidt andre narrestregerCool Muligheden er tilstede da denne motortype er forsynet med en balanceaksel der giver muligheder for at afbalancere de roterende dele.

Topstykket er første step - normalt forsynet med toppakning - nu ændret til "o" ring - senere kommer krumtap - balanceaksel - og nyt tændingssystem - og så er der lige et par gearhjul i gearkassen vi ikke er helt tilfreds med udvekslingen på - så kan i jo nok forudse hvad der skal ske med dem - derefter er det så stel - affjedring - forgaffel og hjul - og når vi er færdige er det helt sikkert forår....!

Gearkasse.

Her er et expert spørgsmål: Alle gearhjul på dette billede er 2nd. gear's gearkasse tandhjul - et af dem er >>made in Denmark<< men hvilket..??

..den er svær..!

Det handler om at vi ikke er tilfreds med udvekslingsforholdet 2nd. gear og har derfor valgt at fremstille et ny sæt - som vi har fået leveret idag...og som kan ses her på billedet Cool

 

Forberedelse til ændring af krumtap

Normalt er denne motortype således at et stempel er i top når det andet er i bund, også kaldet 180/180 grader - hvilket betyder at stemplet stopper i bund og top hvorefter det begynder sin acceleration igen. Ved at lave dette om betyder det, at der ikke er et stop/start forhold, men at det ene stempel "trækker" det andet rundt om top/bund stillingen.

Da vi ønsker at lave den til 180/90 grader må krumtappen mærkes op inden den adskilles. Til det formål bruges delehoved og drejebænken som det ses her.

Krumtaphus modificeres til 180/90 graders tændingsrækkefølge

Opspænding af krumtabhus i forbindelse med tilpasning til nyt tændingsanlæg

Efter tilpasning af krumtaphus, fremstilles en ny baseplade som underlag for den egentlige 90 graders tændingsbagplade...

klar til næste stadie i motoropbygningen...nu med krumtap og balance aksel drejet til 180/90 grader tændingsrækkefølge.

Motor monteret -
Her er hvordan det ser ud i en 180/90 motor
180/90 graders parallel cylindre
Her er hvordan det lyder
Den kan sige lyde, men der er stadig meget der skal laves...

Karburator..

Motor trimninger har åbnet mulighed for at anvende større lysning i karburatoren fra 30 mm til 34  mm Ø så det gør vi så. Alle nåle-dyser-styr mm ændres til den  nye opsætning, ellers virker det ikke.

1 topstykke blev til 2....

Fik vi fortalt at vi var nødt til at have 2 topstykker - et til hver cylinder - for at kunne placerer hver cylinders kompresion nøjagtig - så det originale topstykke blev derfor delt i to - svejset sammen i de nye åbninger hvor vi havde savet det over og så blev der anskaffet et seperat thermostathus.  Cool

Udstødningsventiler...

Udstødningsventiler trækkes normalt kun fra en side, dvs at den ene ventil trækker den anden med via et sammenkoblingsbeslag imellem cylindrene. Slidtage i samlebeslaget og ventilender der sidder i beslaget gør at justering bliver et stort kompromis. Det må være rigtigst at begge ventiler trækkes seperat og dermed kan justeres seperat. Er det et problem..? Nej vel, kun en udfordring - så her er de to ventiler modificeret og klar til montering beregnet for seperat træk.

Her er de så monteret. Operationen har kunne lade sig gøre udelukkende ved at modificere originale Yamaha dele. Værktøj: Drejebænk, delehoved og fræser.

En servomotor opererer ventilerne baseret på informationer om omdrejningstal som modtages fra den elektroniske motorstyringsenhed.

1 - Fremstilling af kabelholder samt trækhjul til kablerne.

Normalt er der kun 2 kabler til denne - nu er der fremstillet hjul og plade beregnet for 4 kabeler parvis skal kunne opererer de 2 udstødningsventiler.

2 - Fremstilling af kabler tilpasset i anvendelige længder. Fabrikatet af kabler, der er donor, kunne vel ikke være anderledes Waou

 

 

Bremser

Montering af andre hjul med større fælgbredde har nødvendiggjort ændring af bagerste calibers forbindelsesstang. Motorcyklen anvendes udelukkende på lukket bane hvor bagbremsen mest er til pynt, men den skal være der Cool

Ubalance...

Som man kan se af den lille vidieo "Første opstart" ryger højre udstødning mere- end den venstre.

Der er ikke umiddelbart nogen grund til at den skal det, når alle faktorerer på højre og venstre side er ens. Der er så kun tilbage at undersøge om rumfanget i krumtaphuset er ens. Hvis ikke det er tilfældet vil der jo ikke være samme gennemstrømningshastighed og derved vil hver cylinder ikke arbejde på samme måde. Gunnar har drejet "propper" med plads til "o" ringe som erstatning for hovedlejer. Efterfølgende er der fremstillet plexiglas plader og derefter målt rumfang i begge sider. Ganske rigtigt- der var 5 kubikcentimeter's forskel så nu skal der skabes balance så motoren trækker ens på begge cylindre.

En forgaffelbro fra en Yamaha TZ racer har længe stået på ønskesedlen. Problemet er bare at de ikke længere er i produktion. Fandt en brugt omme i Japan som desværre var knækket ved bespændingen. Fik den svejset op, og i dag var det så tid til, for "rodehovedet", at gøre arbejdet færdigt Cool 

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Sam Green | Svar 14.02.2016 21.31

Love the motorcycles ! I owned 2 Honda 400 fours for a long tome which I regretted selling a couple of years ago !

Gunnar | Svar 05.01.2014 10.14

Hej Rui - dogbones
Hilsen Gunnar

RUI | Svar 05.01.2014 03.34

"derfor ændring af bagenden så den passer til dette"
Sænker du bagenden ved hjælp af længere "dogbones"? Reduceret baggaffel vinkel? Dæleme fedt projekt!

Jens | Svar 06.05.2013 15.52

Super at se min gamle maskine blive modificeret. Hvordan vil i sikre det rette vand flow uden toppakningen? Cylinder og top vil ikke blive kølet fuldt uden.

Gunnar 07.05.2013 11.11

Hej Jens.
Praktisk forsøg har vist, at det virker.

louis | Svar 17.02.2013 23.29

That is looking fantastic. You make it look easy.
What will the next step be, a dry clutch

Gunnar 18.02.2013 09.52

Hi Louis - Thanks for comments - the std.clutch are ok to our and the engine needs - for the time beeing.

Gunnar | Svar 25.01.2013 10.06

Hej RUI - dit svar er rigtigt- og tak for advarslen, men ...i denne motor er der en balance aksel, modsat vores tidligere projekt, derfor skal det bare prøves

RUI | Svar 25.01.2013 01.26

Nederst til højre... "made in Danmark".
Pas på med den 90* graders krumtap. Har prøvet, og det var et mareridt.
FEDT PROJEKT !

Gunnar | Svar 21.01.2013 17.58

Hi Louis Thanks’ for your comments.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

05.10 | 20:34

Hej Gunnar.
Beundransvärda arbeten som Du har utfört.Jag har haft mycket nytta av Dina tips och att se på hur Du arbetar med maskinerna.
Hälsar Dan Andersson

...
06.09 | 18:37

Hej Gunnar. Jeg har undret mig over hvordan smøring af krumtaplejer osv fungerer i en stjernemotor. Håber du har et svar. MVH Svend Friborg

...
27.08 | 20:26

Hej Gunnar

Jeg kan ikke huske om du fik bygget et 45 mm lokomotiv, men havebanen heroppe i Aalborg bliver genopbygget. Så om kort tid er der atter spor at kør

...
27.08 | 10:21

Hej Harry.

Tak for de pæne ord.

Hilsen Gunnar.

...
Du kan lide denne side