Sådan laver jeg...notgang eller splines

Da der skal slibes frivinkler på stålet er delehovedet en nødvendighed. En hurtiggående slibesten er monteret istedet for patronen. Det er normalt IKKE en god idet at slibe i drejebænken, da affald fra slibningen, hvis IKKE der er omhyggelig rengøring bagefter, naturligvis vil ødelægge drejebænken på sigt. 

Nærbillede af opspænding i forbindelse med slibning af stål som anvendes på nogle af de efterfølgende billeder.

Det grønne på billedet er et stikkehoved der passer på min fræser,venligst udlånt af en kammerat. Det kan lade sig gøre at lave splines på en anden måde, men...med et stikkehoved er det væsentlig nemmere. Er der tale om en enkelt not, vil jeg kunne lave den i drejebænken, men splines (mangenot) så er opgaven ikke længere i drejebænk, men med stikkehoved som anvist.

Her er det slebne stål så kommet på arbejde. Indvendig splines fremstilles til propelnav, der skal på propelakslen.

Her er en mindre splines, stukket ud med et andet stål, som også er slebet i drejebænken som tidligere anvist.

Her ser du så et færdigt resultat, af udvendig splines, i dette tilfælde er det propelakslen til RR motoren.

Nu kan man i visse tilfælde også anvende en anden metode..
her er en savklinge isat en fræsepatron. Deling foretages i delehovedet. Som altid er der flere muligheder... jeg valgte denne til den opgave som du ser på billedet, som er en sidetap til en AJS Vmotor.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

21.12 | 15:38

kan du lave nogle til sco knallert 34mm stempel

...
13.12 | 06:43

Hej Steffen - se svar herunder

...
12.12 | 20:58

fedt du laver foringen af almindeligt stål. har ikke helt forstået hvorfor det skal være sg støbejern man normalt laver dem af. har du kørt langt med dem?

...
07.12 | 21:25

Finder den yderst interesant. Dejligt at se Marstal Motor stadig lever.
Jeg er selv den glade ejer af en Marstal 5 hk.

...
Du kan lide denne side