Sådan laver jeg...et topstykke

Det hele starter med en målsat tegning. Køb den færdig, eller tegn den selv. Behøver man et EDB tegneprogram...(CAD),næ egentlig ikke, jeg bruger MBP ( made by pencil) 🙂 programmet, der i sin enkelthed består af papir,blyant, og ikke mindst viskelæder. Det er nemlig meget lettere at viske en kølerippe ud på papiret, end at lave et topstykke om på værkstedet!

Egen produktion delehoved der kan kippes i grader, anvendes til at bore huller i topstykket til ventiler og tændrør.Det fortages i fræseren, da min også har en borefunktion.
 (Min er en værktøjsfræsemaskine, derfor!)
 DECKELFP1 er typebetegnelsen på maskinen.

Materialet var en foræring, og så må bearbejdtningen tilpasses den kvalitet der anvendes.Normalt vil denne operation blive foretaget i drejebænken, men jeg valgte fræseren, og en dertil anvendelig savklinge, der i dette tilfælde er 1,0 mm.

Jeg bruger et par bor i ventilhullerne, og en vinkel for at rette op til videre bearbejdning.

Formgivning af topstykket foretages i fræseren.

Efterfølgende formgives i drejebænken, som i mit tilfælde også kan anvendes som fræser.

Her saves dybe køleribber på tværs af tændrørshullet.

Jeg laver en dorn med gevind ( 1.o mm stigning) som er på den cylinder som topstykket senere skal monteres på.

(Metoden med at skrue cylinder og topstykke sammen er normal praksis for flymotorer.)

På den måde kan jeg spænde enmet op til bearbejdning, uden at lave mærker.

Også her gælder det om at tænke processen helt igennem, så man ikke ender med at have "ingenting" at spænde op på.

Delehovedet drejes og savklingen skal i dette tilfældet kører baglæns (mod uret) for at topstykket ikke skal skrue sig løs af den opspændingsdorn (fixtur) det er skruet på.

Her drejes det nederste stykke af topstykket konisk, da det ikke mere skal bruges til opspænding, efterfølgende saves køleribber.

Her fræses og bores til indsugning og udstødning.

Her er 20 topstykker....og det er en lang og kedelig serie process, fordi der skal laves så mange ens operationer. Måske skulle jeg overveje kun at lave 1 cylindrede motorer, med 1 topstykke...🤭

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Martin Neubert | Svar 20.06.2016 21.45

Så har jeg misforstået betydningen af CAD, troede det var cardboard addet design

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

11.07 | 07:21

Tak for dit fine tilbud Endre Tajet men 2 hjul er ikke længere en god ide. Så Norge og Nordkapp fra søsiden med hurtigruten for et par år siden stor oplevelse

...
10.07 | 22:06

Ei stund siden det er skrevet noe her...
men om du fortsatt er fit for fight kan du få låne min vespa 50 og ta en tur til nordkapp..

...
29.04 | 18:32

Hej Jørgen - desværre ikke -

...
29.04 | 17:21

Hej Gunnar
Tak for din tilbagemelding, det er virkeligt trist når godt håndværk går tabt, jeg tænkte om du kunne henvise til nogen der kunne sådanne noget.
mhJM

...
Du kan lide denne side