Sådan laver jeg...en knastaksel

Der er forskel på metoden om det er 4 eller flere cylindre

Jeg starter med at vise dig en 4 cylindret, som monteret i min De Havilland..
Først afsætter jeg knasternes placering.

Så spænder jeg den op i min fixtur, der er fremstillet til formålet af undertegnede. Jeg bruger den når jeg laver knastens buede sider idet den kan ophænges således at den er ude af centrum med knasten.

Her ser du gradskiven fra den anden side. Ved hjælp af denne kan man lave en krum side på knasten, som er nødvendigt til denne konstruktion, da den arbejder med knastfølgere der står direkte på knasten, modsat f.eks.RR motoren der har ruller der løber på knasten..det kommer vi tilbage til lidt længere nede....

Her kan du lidt bedre se de krumme linjer på selve knasten, og tydeligt at det er nødvendigt med gradskiven for at få den rigtige vinkel i forhold til centrum på hver enkelt knast.

Nu skal det handle om en knast til en motor med mere end 4 cylindre....

Jeg forskyder materialet ud af spændetangen, efterhånden som materialet bearbejdes.Fordelen er et jeg arbejder tæt op af spændetangen, således at der ikke er svingninger i godset.

Her laver jeg en streg der markerer toppunktet af hver knast.
Til det formål bruger jeg mit "delehoved"

Delehovedet er monteret i fræseren, og knasterne fræses ud i den rigtige vinkel, med ligesider på knasten, fordi knastfølgerne har ruller der træder på knasten. Her gælder det om at holde konsentrationen, for der er mange vinkler, og laver man bare 1 forkert.....så er det en ommer..

Nærbillede af processen...

Fra det foregående billede ser du her mit hjælpeværktøj, en 2 delt messingbøsning, der lægges omkring knastakslen,hvor dens lejer senere er placeret, således at man har et rundt emne at spænde på. Til slut fjernes bagsiden af knasterne, igen ved hjælp af delehovedet. Bemærk at tegningerne er i tommer, derfor ser i mine håndskrevne omregninger til milimeter.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Gunnar | Svar 08.07.2015 09.53

HEJ kASPER
motorer der ikke kører mange timer kan sagtens køre med bløde knaster. I nogle Honda motorer er den lavet af støbejern. Faconen må fremgå af tegning

Kasper | Svar 08.07.2015 04.58

Du skriver mange motorer ikke har hærdede knaster gælder det os biler eller er det mindre motore og hvordan beregner man graderne på dem har du en teknik

cghansen | Svar 20.11.2014 23.35

Hvordan hærder du dine knastaksler?
I øvrigt formidabelt håndværk.

gunnar 21.11.2014 09.42

Hej CG
Jeg hærder dem ikke for mine små motorer kører ikke i timevis.
Mange motorer har ikke hærdede knaster.
Hilsen Gunnar.

Daniel Winkler | Svar 07.10.2014 19.34

Hvor spændene.
Nogen teknik til hvordan man finder frem til dimensionerne på knasterne uden tegning? Har lavet dem seperate, så de er justerbare/udskiftelige.

gunnar sørensen 08.10.2014 10.15

Hej Daniel
Til de første motorer jeg lavede var der tegninger om at lave knaster. Dem har jeg brugt efterfølgende. der kan også fås bøger med ventil diagrammer.

jannich borring | Svar 03.09.2013 15.47

Hej
vis man har en knast fra en 4cyl 12v fiat motor kan du så spisse den ?

gunnar 04.09.2013 09.46

Hej Jannich.

Nej det kan jeg ikke.

Hilsen Gunnar.

Rasmus Pedersen | Svar 25.05.2013 21.41

Kan du lave en knastaksel til en 6cyl Ford diesel motor?

gunnar 26.05.2013 10.01

Hej Rasmus.
Nej det kan jeg ikke.
Hilsen Gunnar.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

05.10 | 20:34

Hej Gunnar.
Beundransvärda arbeten som Du har utfört.Jag har haft mycket nytta av Dina tips och att se på hur Du arbetar med maskinerna.
Hälsar Dan Andersson

...
06.09 | 18:37

Hej Gunnar. Jeg har undret mig over hvordan smøring af krumtaplejer osv fungerer i en stjernemotor. Håber du har et svar. MVH Svend Friborg

...
27.08 | 20:26

Hej Gunnar

Jeg kan ikke huske om du fik bygget et 45 mm lokomotiv, men havebanen heroppe i Aalborg bliver genopbygget. Så om kort tid er der atter spor at kør

...
27.08 | 10:21

Hej Harry.

Tak for de pæne ord.

Hilsen Gunnar.

...
Du kan lide denne side