Sådan laver jeg...magneter

De efterfølgende nærbilleder skal i se i dette størelseforhold,så gode øjne, eller en lup, er nødvendige hjælpemidler... jeg har et par pandebriller, næsten som en urmager, når jeg laver disse små ting.

Jeg bruger et rodestål der kan bore et 4 mm hul til udboring af hul til kuglelejer.

Jeg bruger et materiale der hedder "etronax" der er meget anvendelig til elektriske komponenter. Det jeg laver her er en strømfordeler til 6 cylindre... som senere skal sammenlimes med nogle af de næste forklaringer....

Etronax klodsen er her opspændt i magnethuset for at få akslerne consentriske. ( dvs.at 2 centre skal passe sammen til en aksel)

Her er delene fra de sidste 2 billeder limet sammen til et emne. Kontakt punkter er 4 mm messing, ipresset emnet.

Her er mesingkontaktpunkter forbundet til udtag i toppen at emnet. Efterfølgende indstøbt i epoxy, der er et ikke elektrisk ledende materiale.

Emnet til venstre: Strømfordeler med kontakt punkter til tændrørsledningerne.
Emnet til højre: Multistik er det bedste moderne ord for denne del. Den holder tændrørsledningerne således at man ved hjælp af 4 samleskruer kan demonterer magneten fra motoren, og hurtigt sætte en ny på, uden at skulle have alle tændrørsledninger af. Det er jo ikke nødvendigt på min model motor, men sådan er motoren altså konstrueret til flyvemaskiner, så derfor laver jeg den også på den måde.

Billeder er nemmere at forstå...du kan se at alle tændrørsledninger ligger i rør derfor nødvendigheden af konstruktionen som beskrevet på foregående billede.

De indvendige "etronax" dele til en magnet.

Her er "etronax" delene monteret i aluminiumshuset.

Her ser du det foregående billede igen, denne gang fra bagsiden. Her er jeg igang med en prøvemontering. Nylon tandhjulet er fremstillet i et materiale med betegnelsen "Delrin" som udmærker sig ved at være meget formfast, og nem at bearbejde. "Delrin" fåes i forskellige farver.

Nærbillede at platinsæt i magneten. Platin er taget fra en biltænding, og neddrejet til den størrelse jeg skal bruge, nemlig 2 mm i diameter...

Så er jeg klar med 1 højre og 1 venstre magnet til RR motoren.
Bemærk at omløbsretningen er forskellig, da de sidder på hver sin side af motoren.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

11.07 | 07:21

Tak for dit fine tilbud Endre Tajet men 2 hjul er ikke længere en god ide. Så Norge og Nordkapp fra søsiden med hurtigruten for et par år siden stor oplevelse

...
10.07 | 22:06

Ei stund siden det er skrevet noe her...
men om du fortsatt er fit for fight kan du få låne min vespa 50 og ta en tur til nordkapp..

...
29.04 | 18:32

Hej Jørgen - desværre ikke -

...
29.04 | 17:21

Hej Gunnar
Tak for din tilbagemelding, det er virkeligt trist når godt håndværk går tabt, jeg tænkte om du kunne henvise til nogen der kunne sådanne noget.
mhJM

...
Du kan lide denne side