Sådan laver jeg...en krumtap

Det jeg vil vise dig her er tilblivelsen af krumtappen til RR-Merlin motoren...

Emne afdrejes udvendig til færdigt mål.Derefter laves i hver ende pinol hul i centrum af hver krumtapslag, som du kan se på det næste billede

Her er pinolhullerne til vidrer bearbejdtning.De skal være ens i begge ender, da alt videre bearbejdtning afhænger af disse er placeret korrekt. Den lige flange bruges til at sikre at de modstående ender er ens.

Skrubfræseren på arbejde. Først stikkes ud til hovedlejerne på drejebænk, derefter skrubfræses plejlstangssøler i fræseren.

Sølerne fræses først firkantet

Ved hjælp af delehoved og pinol dok fræses sølerne runde.

Nærbillede af plejlstangssøle. Der hvor værktøjet arbejder kan du se begyndende runding, og til venstre derfor er sølen stadig firkantet.

Samtlige "lår" afdrejes på tykkelse, der ender i en runding i hver ende af sølen,af hensyn til brudstyrken.

Jeg bruger her et ganske almindeligt rundingsstål

Det var ikke muligt at afdreje sølerne på færdigt mål. Krumtappen var blevet for "blød" så der opstod vibrationer.
Derfor "opfandt" jeg en slibemaskine, der sleb sølerne til færdigt mål, hvilket resultatet kun blev bedre af.

Her kan du se nødvendigheden af pinolhullerne. Her er krumtappen sat ud af centrum, da det handler om bearbejdtning af en plejlstangssøle.

Alle 13 søler gennembores for at spare vægt, som på original krumtappen.

Smørehuller til olie, foregår igennem sølerne. Her borer jeg 2,5mm huller i 45 grader i alle plejlstangssøler og i 90 grader til hovedsøler.

Nærbillede af processen

Borstang i drejebænken laver reces for olieblokeringsskiver i hver ende af de ialt 13 søler (Hoved og plejl) Sølerne er boret hule for at spare vægt, altså ikke længere massiv. Derved skal der placeres en "lukkeskive" i hver ende af sølen for at olietrykket kan opretholdes.

Her sætter jeg facon på "lårene" i fræseren, ved hjælp af delehoved.

Her er det tydeligt at se endepropperne der er indsat i de hule sølers ende, for at stoppe olie fra at løbe væk, samt at sikre at olietrykket kan opretholdes.Det ene dæksel er med gevind, således at det samtidig er møttrik, for skruen fra det modstående dæksel.

Efter cirka 4 uger er her det færdige resultat

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Jesper Kudsk | Svar 21.02.2012 21.54

du er fandme blevet min nye helt :D det er fandme for fedt det kun kan totalt meget respekt her fra min ven !!! :D

gunnar 22.02.2012 08.51

Hej Jesper.
Tak for det.
Hilsen Gunnar.

gunnar | Svar 25.10.2011 10.16

Hej Thomas.
Tak for det.
Hilsen Gunnar

Thomas Lynggaard | Svar 24.10.2011 23.08

Det er satme iorden arbejde!

gunnar | Svar 10.07.2011 13.33

Hej Søren.
Tak for det Søren og du er velkommen til at komme forbi.
Hilsen Gunnar.

Søren H. Strandberg | Svar 08.07.2011 20.16

Hej Gunnar.

Jeg er MÅLLØS over dit arbejde og jeg lægger mig ned i DYB respekt over dit SMUKKE arbejde!!!

Må en Horsensianer en dag komme forbi og snuse?

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

05.10 | 20:34

Hej Gunnar.
Beundransvärda arbeten som Du har utfört.Jag har haft mycket nytta av Dina tips och att se på hur Du arbetar med maskinerna.
Hälsar Dan Andersson

...
06.09 | 18:37

Hej Gunnar. Jeg har undret mig over hvordan smøring af krumtaplejer osv fungerer i en stjernemotor. Håber du har et svar. MVH Svend Friborg

...
27.08 | 20:26

Hej Gunnar

Jeg kan ikke huske om du fik bygget et 45 mm lokomotiv, men havebanen heroppe i Aalborg bliver genopbygget. Så om kort tid er der atter spor at kør

...
27.08 | 10:21

Hej Harry.

Tak for de pæne ord.

Hilsen Gunnar.

...
Du kan lide denne side