STORE "FRI" og lille "FRI"

En drøm begynder...

Hvordan forklare man sin drøm...tja..i mit tilfælde var drømmen en Berg 29" spidsgatter, men jeg ønskede den lidt anderledes over vandlinjen en Hr. Berg.
Bla. skulle den have 2 master (Ketz rigget) samt motor og glasfiber skrog var nogle af mine overvejelser...

Nå...men så lavede jeg en model af min drøm i skala 1:20 - tog den under armen ned til lystbåde havnen og talte med den lokale bådbygger om dette projekt. Da snakken var forbi gik jeg hen til pladsmanden og bestilte en bådplads til om cirka 4 år..   og resultatet af den historie kan du se herunder...

                       Jeg er sikker på, at jeg IKKE er den eneste der kan nyde et skrogs fine linjer, vel?

                                       Set agten for tværs - det skib måtte bare bygges!

Først skal der laves en tegning

                   Rentegning fremstillet senere, men repræsentativ for mit udgangspunkt 

Så skal der laves en støbeform

I 1984 lavede jeg et hus til at bygge sejlbåden i (på min græsplæne.) Derefter begyndte jeg at lave en støbeform til skroget. Her er der gået cirka 6 mdr.

Skrog støbt..

Her er skroget vendt og jeg skal igang med at fjerne støbeformen. Nu er der gået cirka 12 mdr...

Næsten færdig udvendig

Fra ruff og agterud. Den ligger stadig i sit hus på græsplænen.
Der er nu gået cirka 2 år og 6 mdr.

Aptering i Mahogany og Eg

Teak dæk, med mahogany fisk og dolbord

Ok.. fisk er midterste stykke i dækket, og dolbord er er de yderste kanter ved rælingen..

En meget spændende dag...

Huset blev fjernet, og endelig kunne jeg se hvad jeg havde lavet. Mere spændende end da den blev søsat. Linier kunne jeg jo ikke se da den stod i sit hus, men endelig...fik jeg muligheden. Var jeg tilfreds? Jo da.. Nu er der gået cirka 4 år fra jeg begyndte..

Trængsel i indkørsel..

Blokvogn, kran og båd i min lille indkørsel..det er på tide at se den søsat

Søsætning Horsens havn

Øjeblikket hvor det viser sig om mine design ændringer er rigtigt beregnet. Jeg har sat motor i.. (ikke standard) kølen derfor afkortet under motor, ville vægt balancen være rigtig og ville den ligge rigtigt i sin vandlinie...svaret var...JA...

Første sejltur

Alle sejl sat, påsken 1988, stor fornøjelse at alt virkede, og 4 år's arbejde kunne anvendes som planlagt.

Store "FRI" 29" Ketz rigget

Bygget efter tegninger fra BERG 1931. Eneste BERG med glasfiber skrog. Bygningen tog mig cirka 4 år, hjemme på græsplænen ved mit parcelhus.

Efter 22 år...mødte jeg hende igen

Foto fra Nexø havn på Bornholm i 2009. STORE FRI har været hjemmehørende på Bornholm siden jeg solgte den i 1993.

Mere om STORE FRI....

STORE FRI blev senere solgt til Polen, hvor 2 familier gik sammen om ejerskabet.

Hele Deres beretning er blevet til en imponerende hjemmeside om de rejser de har været på - bla. en tur til Nordnorge og mange andre udfordringer.

Jeg har for nylig været i kontakt med dem og de er stadig tilfreds med min konstruktion så det er jo dejligt at få at vide.

Du kan se mere på dette link  her  om rejseberetningerne og nyde alle de smukke natur billeder.

Lille "FRI"

Købte et glasfiber skrog, og laver så selv resten hjemme i indkørslen ved mit hus...

Laminerede ruff bjælker

Først lavede jeg en "lære", så savede jeg lister i 5mm tykkelse, smurte lim på, lagde dem op i "læren" og tvang dem i den facon som "læren" havde, ved hjælp af masser af skruetvinger. Underligt ikke sandt, at man kan bøje et stykke træ så meget uden at det brækker, men på den rigtige måde kan man... 

Så er jeg igang...

Denne gang under mit halvtag og en udspændt pressenning..billedet er taget efter cirka 5 mdr.

Volvo MB10 15 hk med en opgave..!

Fandt en brugt motor. Støbejerns topstykket var desværre tæret op af saltvand. Lavede en træform, og støbte mig et nyt topstykke i bronce, som jeg efterfølgene færdigjorde og monterede. Syntes forøvrigt et "guld" topstykke ser cool ud..

Interiør

Interiør

Interiør

Interiør

Bordplade med indlagt kompasrose

kan godt lide "de taljer" er i orden

Derfor er er alle taljer hjemmelavede, med indlagt navneplade, ikke fordi det er nødvendigt, men sådan kan jeg altså bedst lide det.

Kølen er klar til montage

Kølvægt 225 kg bly,skum,og til slut forsynet med glasfiber beklædning. Det sidste der laves inden søsætning. 

Agter, med køl og ror

For fulde sejl..

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

hans | Svar 23.01.2015 05.10

dejligt håndværk

gunnar 23.01.2015 08.56

Hej Hans

Tak for det.

Gunnar.

gunnar | Svar 27.12.2011 09.37

Hej Allan.
Det er rart for mig at du nyder at se det jeg nyder at ligeså meget at lave det.
Hilsen Gunnar.

Allan Schøneberg | Svar 26.12.2011 16.08

Hej Gunnar. Det er virkelig virkelig flot arbejde du laver. En sand fornøjelse at se en så dygtig håndværker udøve sit håndværk for sjov og ikke for penge.
Mvh

gunnar | Svar 20.04.2010 11.25

Berg spidsgatteren blev støbt over en hanform. Den blev pillet ud i stykker.Poca laver skroget til Lille Fri.
Hilsen Gunnar.

Thomas christensen | Svar 19.04.2010 23.06

Hvor er plugen-formen blevet af....

Thomas Fahlberg | Svar 10.02.2010 20.17

Hold da op hvor er du dygtig og detaljeorienteret. Dyb respekt herfra.
Thomas Fahlberg

Jacob | Svar 27.01.2010 01.49

Det er godt nok imponerende håndværk fra et åbenlyst multitalent.

Gunnar 04.02.2010 09.15

Tak for de pæne ord . Prøv selv at bygge noget det et godt liv.
Hilsen Gunnat

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

05.10 | 20:34

Hej Gunnar.
Beundransvärda arbeten som Du har utfört.Jag har haft mycket nytta av Dina tips och att se på hur Du arbetar med maskinerna.
Hälsar Dan Andersson

...
06.09 | 18:37

Hej Gunnar. Jeg har undret mig over hvordan smøring af krumtaplejer osv fungerer i en stjernemotor. Håber du har et svar. MVH Svend Friborg

...
27.08 | 20:26

Hej Gunnar

Jeg kan ikke huske om du fik bygget et 45 mm lokomotiv, men havebanen heroppe i Aalborg bliver genopbygget. Så om kort tid er der atter spor at kør

...
27.08 | 10:21

Hej Harry.

Tak for de pæne ord.

Hilsen Gunnar.

...
Du kan lide denne side