Kan man bruge noget eksisterende...... og lave det om til en helt anden anvendelse..?

Udgangspunktet er at jeg ombygger en lille 2T buskrydder motor, og kobler 3 af dem sammen...så det bliver til en 3 cylindret 120 ccm som jeg tænker anvendt i en modelflyver..lyder det tosset..nej vel.. 

Først må jeg have lavet et nyt krumtaphus...
så derfor laver jeg en støbeform i træ..
Da det er tale om en 1/2 del til påboltning af den eksisterende motor, er det for mig nødvendigt at lave en 1/1, for at kunne lave arbejdtet i drejebænken, derfor spændebåndet..

Så er jeg klar til polering og lakering, og derefter er det så afsted til gørtleren, der laver støbningen.

Så er nystøbte bundkar kommet fra gørtleren, og jeg kan igen komme igang med projektet...fik lavet 2 støbninger med det samme..bare for det tilfælde at jeg skulle "brokke" en undervejs...det er nemlig meget billigere at få lave 2 på sammetid..end at skulle betale opstartsomkostninger igen, og skulle alt lykkedes, så kan jeg jo bare lave en motor mere..
(støbeformen er den sorte øverst i billedet)

Drejebænken er her stillet op som horrisontal boreværk til flugtboring. Borestangens stål fræser frihul igennem krumtabhuset. 

Volumen i krumtaphuset tilpasses.

Rodehovedet på arbejde..her er det lejetilpasninger der udføres.

Krumtabhuset fræses af på højde, således at det passer med  1/2 kugleleje diameter.

Så langt så godt..krumtaphuset er nu monteret..

Krumtappen passer ikke..når man vil have 3 cylindre bundet sammen..Krumtappen skal derfor kortes af...cyl 1og 3 i den ene ende og cyl 2 i begge. Se de efterfølgende billeder hvordan...

Krumtap samlinger...jeg sliber en sekskant ved hjælp af delehoved og min slibemaskine

I forhold til en RR krumtap er denne metode lidt nemmere..
Ved at bruge 120 grader imellem hver krumtap skulle den blive nogenlunde vibrationsfri...

HUSK: Ingen arbejde uden at tegne først...

Så er krumtappen klar med lejer. Samlebøsningerne er ganske almindelige 6 kant topppe fra et topnøglesæt.. så var jeg fri for at skulle producerer dem fra ny..

Jeg har valgt at sætte et ekstra leje udenfor krumtabhuset, formålet er at aflaste krumtablejer, og give støtte til propelakslen.
Næste billede viser det hus jeg har fræset til formålet.

Det udfræste hus for det ekstra leje, som nævnt ovenfor, er udformet således at også bære "hall" sensorene til tændingssystemet.
Udenfor huset, på det jeg kalder propelnavet, er der en justerbar ring, hvori 1 magnet er monteret.
Denne magnet udløser en impuls der via det elektroniske tændingsanlæg udløser en gnist på tændrøret når den passerer "hall" sensoren.

Foreløbig montering. Dette mellemstadie laver jeg for at kunne lave afprøvning af funktion på motoren. Erfaring har vist mig at det ikke skader at teste placeringer af komponenter, som så senere i brug viser sig enten at være rigtigt placeret, eller det modsatte. Senere kan du se bla. at tændingsmodulers placering blev ændret.
INTET KAN ERSTATTE ET PRAKTISK FORSØG!

Karburator....Når man anvender noget eksisterende er der jo ting der ikke kan laves om, så derfor laver jeg tilpasninger der kan anvendes til mit formål. Her er det indsugningen der bla. forsynes med isolatorplade, samt montageflange

Den opmærksomme kan her se en forandring i forhold til tidligere billeder. Praktisk forsøg dikterede nemlig en drejning af karburatorerne, således at forbindelsesstænger til gas/choke spjæld kunne få et mere naturligt forløb.

Her forbindelsesstængerne ført igennem skottet ( det hedder det altså i en båd og et fly, men det er altså bare en plade der adskiller motorrum og kabine) så derfor kalder vi det også et skot her..

Udstødnings delene er her i sin "rå" begyndelse. Jeg har lavet et værktøj til indpresning i et rør, således at det ender med at have den ovalitet jeg skal bruge til cylinderens udstødningsflange.

Udstødningen samler alle 3 cylindre. Ikke den mest optimale løsning hvis der tales om effekt, men nødvendig hvis denne skal kunne være i et R/C modelfly.
Nu er også køleskærmen monteret. Formålet med denne er at tvangslede luften igennem cylindrenes køleribber. Se næste billede for forklaring.

Propellen sørger for køleluften til motoren. (se evt. vidio om opstart hvis du ønsker en vurdering af hvormeget luft den probel sender bagud.) Køleluften fanges af skærmen, og ledes igennem cylinderrækken, hvor den skærm du så på det foregående billede, leder køleluften derhen hvor jeg ønsker den skal være.

Så kom jeg hertil....
1.
Nu er der fremstillet det endelige motorstativ.
2.
Tændingsmodulerne har fundet sin endelige placering.
Batteri kassen var det praktisk at placere lige ovenover i læ bag skottet.
3.
Konsol fremstillet til el.styringer, herunder den nye digitale omdrejningstæller der lige er komme med posten idag 
4.
Luftlederskærmen der sidder udenpå karburatorerne, er nu forsynet med 3 huller med det formål at kunne komme til at trimme karburatorne, når motoren kører. En gummiprop sættes i hullet når det ikke anvendes til justeringsformål.
ps. Har lavet en special skruetrækker til det formål, som ikke glider af justerskruen, ligemeget hvor meget det blæser.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

gunnar | Svar 26.04.2016 11.33

Hej Cappy.
Vi er gudskelov nogle få tosser der ikke er bange for en udfordringog jeg hyger mig med at være en af dem.

Gunnar.

Cappy - Westside Custom | Svar 25.04.2016 15.42

Hej Gunnar.
Hvor er det bare fantastisk at se at jeg ikke er den eneste med "vanvittige" ideer.
Fantastisk arbejde og stor respekt herfra
Cappy

Martin Neubert | Svar 06.05.2015 22.45

Hej Gunnar
Stor beundring efter endnu et besøg på siden, jeg kigger ofte ind, da jeg selv går med drømme om at bygge motore, når evnerne er der.
Mvh
Martin

Martin Neubert 07.05.2015 10.28

Hej Gunnar
Det vil jeg også, skal dog lige have styr på lidt ting med maskinerne først, samt have lavet mig et bedre rundbord til fræseren.
Mvh
Martin

gunnar 07.05.2015 10.11

Hej Martin
Gå endelig i gang med en motor. med tålmodighed kan man
lave rigtig mange ting .Dur det ikke første gang prøver man igen.

Hilsen Gunnar

Arne | Svar 15.02.2012 17.08

Godt gået Gunner masterpiece

gunnar 16.02.2012 09.19

Hej Arne.
Tak forrosen.
Hilsen Gunnar

sven | Svar 10.11.2011 13.20

Har fræset det meste igennem og det er GUF læsning og billeder, fandme godt arbejde

gunnar 11.11.2011 18.02

Tak for det fan. Det er altid godt med venner.
Hilsen Gunnar.

sven 11.11.2011 12.43

Ja det er bestemt håndværk, men også en kunstart i mine øjne, særligt når alt laves fra bunden og ingen detaljer overses. Du har fået en fan ihvertfald /sven

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

13.12 | 06:43

Hej Steffen - se svar herunder

...
12.12 | 20:58

fedt du laver foringen af almindeligt stål. har ikke helt forstået hvorfor det skal være sg støbejern man normalt laver dem af. har du kørt langt med dem?

...
07.12 | 21:25

Finder den yderst interesant. Dejligt at se Marstal Motor stadig lever.
Jeg er selv den glade ejer af en Marstal 5 hk.

...
05.12 | 12:43

Hej Rene ring venligst 75646431

...
Du kan lide denne side