Undervisningsplan for idræt 2016/2017

  

Undervisningsplan for idræt 2016-2017

Undervisningen følger trin- og slutmål som beskrevet i Undervisningsministeriets faghæfte:
Fællesmål – Idræt

 

Formål:

At give den enkelte elev på henholdsvis 3. til 6. klassetrin mulighed for fysisk udfoldelse samt at lære og afprøve forskellige idrætsmæssige forløb.

Eleven skal gennem træning og forskellige øvelser, lege og spil, lære om samarbejde og fairplay i forbindelse med holdspil, samt tilegne sig evnen til at kende og anerkende fysiske forskelle mellem sig selv og andre.

Eleven skal gennem forløbet udvikle og skabe sin egen version af idrættens kultur, ved at kende til idrættens rolle i samfundet samt det sundhedsmæssige aspekt forbundet med fysisk aktivitet.

Nedenfor er udformet en plan over de forløb og færdighedsområder som eleverne skal igennem i løbet af skoleåret 2015-2016. Dette er en foreløbig kalender og der vil være mulighed for ændringer undervejs.

 

Uger

Aktivitet

Indhold

Sted

35-37

Bold

Forskellige øvelser og spil med bolde + kaste- og gribeøvelser

Ude - Dyreskuepladsen

38-40

Løb

Forskellige løbeøvelser og distancer samt udholdenhedstest

Ude – Dyreskuepladsen

41

Kost og motion teori

MOTIONSUGE

Undervisning i vigtigheden af og sammenhængen mellem kost og motion

På skolen og ude

42

Efterårsferie

 

 

43-46

Kroppens bevægelser

Dans og lege til forskelligt musik

Skolen

47-50

Gamle lege

Forskellige gamle lege afprøves

Ude/ skolen

51-52

Juleferie

 

 

1-5

Gymnastik og balance

Balanceøvelser og lege + forskellige gymnastiske øvelser. Eleverne laver deres egne opvarmningsprogrammer

På skolen/ ude

6-10

Indendørs Bold

Introduktion til forskellige boldspil

Ude

11-15

Konkurrencebegrebet

Stafet og forskellige konkurrenceelementer

Ude

16

Påskeferie

 

 

17-20

Fodbold + Udendørs bold

Forskellige udendørs boldspil samt introduktion til fodbold – boldteknik og regler

Ude–

Dyreskuepladsen

21-25

Opsamlig – Udendørs aktiviteter

Opsamling af årets gang

Ude–

Dyreskuepladsen

7. - 9. klasse Idræt og sundhedsfag

Uger

Fagligt indhold

Kroppens og dens muligheder

Idrættens/ kroppens værdier

Kost forståelse og sundhed

Evaluering

Andet

36

Gennemgang af grundig opvarmning.

Løbetræning.

 

 

Tage ansvar og sammensæt et forløb. 

Se udvikling af egne evner.

Hvorfor varme op?

 

Drikke vand og hvorfor.

Ansvar udgives ang. Opvarmning.

 

 

 

 

Ansvarlig for skolens motionsuge.

37

38

39

40

41

43

Boldspil når vejret tillader det.

-Basket

-Fodbold

-Stikbold

-Høvdingebold

-Bordtennis

Træne kroppens færdigheder

Lave madlavningsprogram til efter jul med sunde retter.

Tilberede sund og lækkert kost.

Tale om vitaminer m.m. hvad kosten indeholder og vi har brug for.

Hvorfor har vi et fedme problem i dag?

Hvad kan vi gøre for at undgå det?

 

44

45

46

47

48

49

50

51

Julekonkurrence i basketball

 

 

 

 

 

2

Hold 2 er ovenpå og laver rytmisk serie.

Og vi bytter.

Bryde grænser.

Lære kroppen at kende på en ny måde.

Madlavning Hold 1 er i køkkenet

Og vi bytter.

Hvordan smager maden? Hvordan gik det med at arbejde sammen?

 

3

4

5

6

8

Opvarmning

- Løb efter kort

- Løb på tid

- Løbetræning på forskellige måder.

Opfinde egen spil

- anvende

forskellige

tekniske færdigheder

inden for løb.

 

- kende forskellige

motionsformer

Sport gennem tiderne. OL

Tage tid

Lave evalueringsplaner selv.

Evt. have en hel dag så vi kan løbe i en skov.

9

10

11

12

13

14

15

Lave eksamen projekt – Vælge område og gruppe.

Til eksamen i idræt.

17

18

19

20

21

Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE