Menu
  • Forside
  • Frimærkeklubben
    • Hvor "bor" vi?
    • Mødeplan
    • Nyhedsbrev
    • Frimærker-hvad så ?
    • Byttedag
    • Fotoalbum
    • Frederikshavn
    • Formidling, køb/salg
    • Anvisningssalg
  • Praktiske ting mv.
    • Bibliotek
    • Bibliotek fortsætter
    • Gode links
    • Omslag til auktion
    • Afvaskning
  • Vedtægter
  • Organisation 2020
    • Bestyrelse mv.
    • Fakta om klubben
    • Dubletformidling
    • Persondatalovgivning
  • Diverse og spas
    • Medlemmers billeder
    • Saml et postkort
    • Puslespil
    • Memo-spil
Frederikshavn Frimærkeklub
En spændende verden

Klubbens nyhedsbrev

Skrevet af Anders Jørgensen

Orientering fra bestyrelsen

 

                                                                                       Frederikshavn, den 25. februar 2021

Som det er fremgået af diverse medier, er det i går udmeldt, at der – foreløbig til og med den 5. april 2021 – vil gælde en række restriktioner for at imødegå smitte med Covid-19. En af disse restriktioner er, at foreningslivet fortsat ikke har adgang til de kommunale lokaler.

Det betyder, at Frederikshavn Frimærkeklub må aflyse klubmøder i marts 2021. Vi håber, at det bliver muligt at afvikle møderne fra og med den 6. april 2021.

For os som frimærkesamlere har Covid-19 pandemien fået meget stor betydning. Ingen klubmøder, ingen byttedage og intet anvisningssalg. Men vi holder fast i, at samfundet er på vej ud af den låste situation. Og vi har sikkert alle været i gang med at rydde op og sortere i vores samlinger, skuffer og indstiksbøger, så vi er klar til fornyet aktivitet.

Indtil videre holder vi også fast i, at generalforsamlingen den 29. april 2021 gennemføres, men er forberedte på, at situationen hurtigt kan ændre sig.

De foredrag, der har været kalendersat i forårssæsonen 2021, rykkes til efterårssæsonen.

I bestyrelsen har vi besluttet – og vi har også booket lokale hertil – at fejre Frederikshavn Frimærkeklubs 80 års fødselsdag ved et arrangement den 25. september 2021. Vi starter med et anvisningssalg, der primært sammensættes af materiale, som i forvejen er indleveret til bestyrelsen mhp. realisering.

Efter anvisningssalget holder vi et åbent hus, hvor ikke-medlemmer har mulighed for at møde klubbens medlemmer, og hvor der kan byttes/udveksles frimærker, forsendelser mv. På et kommende bestyrelsesmøde vil dagens indhold blive fastlagt. Så har du forslag til aktivitet eller indslag, bedes du kontakte et bestyrelsesmedlem.

Se også Frederikshavn Frimærkeklubs hjemmeside http://www.123hjemmeside.dk/frhfrim/

                                                                                       Med venlig hilsen

                                                                                       På vegne af bestyrelsen

                                                                                       Anders Jørgensen

11. december 2020

Vi må desværre aflyse alle aktiviteter i januar og februar 2021. Derfor planlægger vi ud fra, at den første mødeaften bliver den 4. marts 2021 kl. 19:00.

Mødeprogram mv. følger inden for kort tid.

26. november 2020

Så er planlægningen af programmet for forårssæson 2021 i fuld gang. Første mødeaften i det nye år bliver 7. januar 2021 kl. 19:00.

Bestyrelsen udsender mødeprogram mv. som sædvanligt i december 2020. Skulle der ske ændringer pga. nye restriktioner, så sender vi en mail til de medlemmer, vi har mail-adressen på.

24. oktober 2020

Alle kalendersatte aktiviteter i resten af 2020 er aflyst på baggrund af de den 23. oktober 2020 udmeldte corona-tiltag.

På gensyn i 2021.

/ Bestyrelsen for Frederikshavn Frimærkeklub

14. september 2020

Generalforsamlingen blev afholdt den 10. september 2020. Pga. Covid-19 smittefare var de kommunale lokaler lukkede i en god del af vores forårssæson - og vi måtte flytte generalforsamlingen fra den 28. april 2020 til nu.

Generalforsamlingen blev gennemført efter den dagsorden, der fremgår af vedtægterne. Bestyrelsens beretning, regnskab 2019 og budget 2020 blev godkendt.

Søren Sig Christensen, Lisbeth Romedahl og Anders Jørgensen blev genvalgt til bestyrelsen. Nyvalgt blev Tommy Haupt.

Som suppleant til bestyrelsen blev Jens Pristed valgt.

På det konstituerende møde var der genvalg på alle funktionsposter.

Bestyrelsens beretning (generalforsamling 2020)

Dette er formandens beretning til den ordinære generalforsamling 28. april 2020. Den ordinære generalforsamling er blevet aflyst pga. coronavirus og deraf følgende nedlukning af Maskinhallen. Derfor ser bestyrelsen ingen anden udvej end at påberåbe sig force majeure, da vi samtidig er nødsaget til ikke at overholde to bestemmelser i vedtægterne – nemlig: rykning af generalforsamlingen til et andet tidspunkt end foreskrevet og fastsættelse af kontingent uden forudgående drøftelse på generalforsamlingen.

I bestyrelsen har vi besluttet, at nok skulle beretningen til generalforsamlingen være et tilbageblik på det nu forgangne år, men at det også var vigtigt at fortælle, hvad bestyrelsen har lagt til grund for aktiviteterne i 2020.

Bestyrelsen og dens opgaver

På generalforsamlingen i 2019 blev Steen Stougaard valgt som nyt medlem af bestyrelsen i stedet for Orla Nygaard. De øvrige på valg: Peder Schultz og Erling Hansen, blev genvalgt.

De faste opgaver har i 2019 og indtil nu i 2020 været fordelt således:

  • Søren som kasserer med ansvar for medlemsliste og listen over lots til anvisningssalg samt trykning af materiale til udsendelse
  • Peder står for booking/reservation af lokaler og forplejning samt leje af ekstra borde og aftale med Kvissel-sjakket
  • Harley (HET) tager ”café-tjansen” på mødeaftener
  • Erling – bibliotekar og mentor for nye (dvs. modtagelse af nye medlemmer)
  • Anders som formand samt hjemmesiden og kontakten til Danmarks Filatelist Forbund + det forefaldende undervejs

I begyndelsen af marts modtog vi oplysning om, at Torben Kofod var langtidssygemeldt. Derfor indtrådte vores suppleant Harley i bestyrelsen.

Klubaktivitet

I den nu afsluttede sæson har vi holdt klubfanen højt og gennemført klubmøder hver eneste uge enten torsdag eller tirsdag. Vi har stort set haft et foredrag hver måned. De har haft et meget varieret indhold – og det er mit indtryk, at alle har haft stort udbytte og fået ny viden undervejs.

Vi havde en velbesøgt byttedag den 24. november 2019. Desværre var der et par sidste øjebliks afbud fra handlere. Det er bestyrelsens indtryk, at der var flere besøgende end de tidligere år. De frimærkehandlere, der var til stede, var ganske godt tilfredse (det var jyske frimærkehandlere); og har allerede tilmeldt sig arrangementet i år. Vi havde valgt at leje både Maskinhallen og Værkstedet.

I 2019-20 er vi fortsat med aktiviteten ”På besøg hos” og er startet med en ny ”min venstrehåndssamling”. Alle samlere har mindst en side-samling, som de er begyndt med ved en tilfældighed; og det er rigtigt spændende at høre mere om. Det er aktiviteter, som gør, at vi får medlemmernes frimærker, postkort og forsendelser at se til klubaftenerne.

Bestyrelsen vil gerne takke de medlemmer, der mødte op og satte sig ved byttebordene. Vi håber inderligt, at I – og måske flere endnu – vil deltage i 2020-byttedagen. Det er simpelthen et væsentligt indslag og den historiske begrundelse for arrangementet!

Årets julearrangement var godt besøgt. Menuen var som traditionen byder – og igen i år havde vi valgt at få mad leveret fra Golfklubbens cafeteria.

En tak til de medlemmer, der mødte op og hjalp med at stille an til og senere rydde op efter byttedagen, anvisningssalg og julearrangementet.

I maj 2019 var der det årlige regionale møde på Vejgaard Bibliotek. Søren Chr. Jensen’s causerede levende over DFF’s hjemmeside danfil.dk med gode hints til, hvad man kunne finde af informationer her. Dejligt at se så mange fra Frederikshavn være med – og også have lots til salg på auktionen i forbindelse med det regionale møde.

Heldigvis har vores dubletleder John Ritter haft materiale til at gennemføre en dubletcirkulation. Kvaliteten af frimærker i udvalgshæfter er meget svingende – og noget vigende. I Frederikshavn Frimærkeklub fastholder vi dubletcirkulationen længst muligt – uagtet, at mange af vores naboklubber er holdt op under henvisning til de netbaserede auktioner.

I den forløbne sæson har der været flere henvendelser med ønske om vurdering og/eller salg til klubben. Peder og jeg har taget snakken og forestået indkøb, men vi er nu gået over til fortrinsvis at tilbyde at opdele det tilbudte materiale mhp. anvisningssalget, da vi har måttet erkende, at forventningerne til materialets værdi som hovedregel ligger væsentligt over, hvad vi kan tilbyde.

I sæson 2019-20 har der været 57 medlemmer, hvilket er en nedgang på 4 i forhold til året før. Vi har sidenhen måtte se en yderligere nedgang, således at der nu er 55 medlemmer (primo april).

Sæson 2019-20 skulle have sluttet med generalforsamlingen den 28. april 2020. Men da alle kommunale lokaler var lukket ned i marts-maj pga. coronavirus, så valgte vi at aflyse den resterende del af forårssæsonen pga. usikkerhed om adgang til lokaler.

Klubbens materialer

Der er kommet nye ”værker” til i biblioteket. Henrik Mouritsens bogværk Dansk Posthistorie 1875-1907 og et enkelt katalog. Vi har i bestyrelsen de bedste intentioner om at få ryddet op i vores skabe i køkkenet, således at biblioteket bliver mere overskueligt. Opgaven er delegeret, så mon ikke lige pludselig, at der sker noget.

Frederikshavn Frimærkeklub har en opbevaringskasse med 10 af DFF’s udstillingsrammer samt forskelligt grej til brug for byttedag og mødeaftener. Det svarer til ca. en palle i omfang. Vi havde egentlige en aftale med Kvissel-sjakket om opbevaringen, men da vi undlod at få den uformelle og gunstige mundtlige aftale nedskrevet, så ”glemte” Kvissel-sjakket det aftalte og forlangte 1.500 kr. pr. år. Nu henstår opbevaringskassen hos Søren Sig Christensen.

Perspektiver for 2020

Først og fremmest er det bestyrelsens hensigt at holde fast i den hidtidige praksis for mødeaftener, hvor vi mødes hver eneste uge i sæsonen. Gennemgående har der været tilfredsstillende opbakning og fremmøde. Vi vil også holde fast i, at der gennemføres et antal foredrag. Eftersæsonen 2020 bliver her lidt speciel, fordi vi også gennemfører de foredrag, der var kalendersat i forårssæsonen.

Efter inspiration fra medlemmer har vi taget et lokalhistorisk foredrag i kalenderen – nemlig om træskibet Alvilde fra Frederikshavn, som Jørgen Chr. Jensen kommer med historien om. Som træskib er det i dag et sejlende kulturhistorisk minde – et skib, der startede som fiskekutter med snurrevod. Og netop skibe på frimærker er der sikkert mangen en frederikshavner, som samler på!

De fleste frimærkesamlere, tror jeg, samler katalogbaserede landesamlinger. For at få indblik i en anden tilgang, så har vi valgt det overordnede tema ”motivsamling” for efterårets foredrag. Vi får besøg af 2 meget erfarne samlere og udstillere med hver sin samling – nemlig: Torkild Søgaard med ”skibe og søfart” og Kjeld Holm med ”fyrtårne”. En af de sidste frimærkeudstillinger, de begge har deltaget ved, er på det Maritime Museum i Aalborg. De vil fortælle om deres samling, tilgang og baggrund – både som frimærkesamler og som dommer/udstiller.

I efterårsprogrammet er der også en overskrift ”døde dubletter”. Vi har formentlig alle sammen et antal dubletter/noget overskudsmateriale, som ikke egner sig i sig selv til at indgå i en samling – og som måske ender i en rodekasse (hvis da ikke i skraldespanden). I stedet for, at de henligger uvirksomme og uden interesse, så har vi programsat en aften til at tage de ”døde dubletter” med. Tanken er så, at man giver og får gratis af overskudsmaterialet – og dermed måske bliver inspireret til at gå i gang med et eller flere nye samleområder.

… og lige en stor og inderlig opfordring til de medlemmer, der kommer til vores mødeaftener, om at tage frimærker med for at bytte eller sælge. Officielt hedder det jo ”bytteaften med mini-auktion”, så det må være en fælles ambition, at der kommer flere frimærker frem af gemmerne – også de lidt mindre almindelige frimærker og/eller forsendelser fra hele Skandinavien - og mon ikke Tyskland også. Måske vi skulle følge op på et eksempel fra Randers, hvor der til mødeaftener cirkulerer indstiksbøger med mærker til både enhedspriser og individuelle priser?

Efterårssæsonen 2020 slutter med det traditionsrige julearrangement. Vi har flyttet det tilbage, således at det gennemføres den allersidste mødeaften i 2020 – og ikke længere fremrykket i november.

Det regionale møde, der skulle have været afholdt i maj 2020, er aflyst – og forventes flyttet til september 2020. Bestyrelsen har besluttet, at klubben som de tidligere år betaler for deltagergebyret. Medlemmerne indgår så indbyrdes aftale om kørsel.

Danmarks Filatelist Forbund har repræsentantskabsmøde i september. I mødet forventes Peder Schultz og Søren Sig Christensen at deltage ud over Anders Jørgensen, der deltager som suppleant til DFFs bestyrelse.

Afslutning

Jeg vil takke Torben Kofod for hans mangeårige virke som medlem af bestyrelsen for Frederikshavn Frimærkeklub. Igennem adskillige år har Torben fast været dirigent på de årlige generalforsamlinger. Han har med myndighed ledet forhandlingerne og fortolket de tvivlsspørgsmål, der har været undervejs.

Det har været en glæde at opleve det engagement og den entusiasme, bestyrelsen incl. suppleanten, der blev bestyrelsesmedlem undervejs, har bidraget med. Tak for det – uden Jer var det aldrig lykkedes!

Til allersidst vil jeg rette en personlig tak til alle klubmedlemmer for Jeres bidrag til at gøre klublivet levende og givende samt ikke mindst Jeres opbakning til mig som formand.

Sign. Anders Jørgensen

Beretning 2019

Frederikshavn Frimærkeklub

Beretning ved generalforsamling 30. april 2019

 

Som det er skik og brug er det formanden, der aflægger beretning for afvigte år.

1. halvdel af 2018 lå allerede i faste rammer takket være ikke mindst John Ritter, som jeg afløste som formand på det konstituerende møde den 20. april 2018. I løbet af foråret 2018 blev der afholdt 10 klubmøder og gennemført det årlige anvisningssalg. Som tidligere år er der en del fra andre klubber til stede; og det giver mere liv og formentlig også højere bud til anvisningssalget.

Sæson 2017-18 sluttede med generalforsamlingen den 12. april 2018, da frimærkesæsonen sidste år sluttede til påske!

På det konstituerende møde blev jeg opfordret til at stille op som formand. Dette accepterede jeg under den bestemte forudsætning, at de øvrige bestyrelsesmedlemmer påtog sig ansvaret for faste opgaver, og at arrangementerne var et fælles ansvar. De faste opgaver har været fordelt således:

  • Søren som kasserer med ansvar for medlemsliste og listen over lots til anvisningsalg samt trykning af materiale til udsendelse
  • Peder står for booking/reservation af lokaler og forplejning samt leje af ekstra borde og aftale med Kvissel-sjakket
  • Harley (HET) tager ”café-tjansen” på mødeaftener
  • Erling – bibliotekar og mentor for nye (dvs. modtagelse af nye medlemmer)
  • Anders som formand samt hjemmesiden og kontakten til Danmarks Filatelist Forbund + det forefaldende undervejs

I den forløbne sæson har der været flere henvendelser med ønske om vurdering og/eller salg til klubben. Peder og jeg har taget snakken – og vore indkøb var med til at sikre, at vi nåede de 300 lots til anvisningssalget.

I den nu afsluttede sæson har vi holdt klubfanen højt og gennemført klubmøder hver eneste uge enten torsdag eller tirsdag. Vi har haft 7 foredrag med et meget varieret indhold – og det er mit indtryk, at alle har haft stort udbytte og fået ny viden undervejs.

Søren, Peder og jeg deltog i repræsentantskabsmødet i Danmarks Filatelist Forbund den 29. september 2019. Som opstillet som suppleant til DFF’s bestyrelse, var jeg blevet inviteret til at deltage i et formøde dagen forinden. Da der var store trafikale komplikationer pga. en politi-indsats, der indebar afspærrede broforbindelser, blev formødet uden alle inviterede. På repræsentant-skabsmødet var der et nyt initiativ, idet der også blev gennemført 3 dobbeltforedrag. Det er mit indtryk, at både Søren og Peder havde stor fornøjelse af at deltage og fik nye kontakter at bytte med.

I maj var der det årlige regionale møde på Vejgaard Bibliotek. Søren Chr. Jensen’s foredrag var om frimærker som investering. Som sædvanlig var Søren Chr. en oplagt foredragsholder med mange sidehistorier, der understregede, at langt de fleste nok må erkende, at det at samle på frimærker er en hobby – og så langt fra en guldrandet investering (i hvert fald for dem, der har investeret i de relativt billige mærker)!

På selve repræsentantskabsmødet blev jeg valgt til 1. suppleant; og har nu deltaget i 2 bestyrelsesmøder i DFF. Jeg synes, at det er et spændende og interessant forum, som også giver forskellige udfordringer. Heldigvis møder jeg op med en god portion ballast og erfaring fra mit tidligere arbejdsliv!

I 2018 anskaffede vi et bystempel ”Frederikshavn”. Desværre tørrede trykfarven ud, da vi ikke var klar over, at den skulle opbevares lufttæt! Vi fik også fremstillet 5 rammer af krydsfiner til at vise foredragsholdernes plancher.

I årets løb har vi haft – og de er stadig ikke alle løst – en del udfordringer.

Frederikshavn Frimærkeklub har en opbevaringskasse med 10 af DFF’s udstillingsrammer samt forskelligt grej til brug for byttedag og mødeaftener. Det svarer til ca. en palle i omfang. Vi fik en åben aftale (vi hørte det som at det kom sig ikke så nøje) med Kvisselsjakket om at henstille det i deres bygning på Knivholtvej – og først næsten et år efter fik vi at vide, at de forventede 1.500 kr. i ”husleje”! Så nu er vi på udkig efter ny opbevaringsplads et sted, hvor der ikke er fugt. Måske et af klubbens medlemmer kan tilbyde opbevaring?

På grund af det landsdækkende arrangement ”Frimærkets Dag” havde den tidligere bestyrelse valgt at opgive at afholde byttedag i Frederikshavn. Som ny bestyrelse valgt vi at satse på at gennemføre byttedagen den 23. november. Det lykkedes – og overordnet set synes vi, at det var en succes. Også at invitere møntsamlere og medlemmer af Skandia 43 med. De frimærkehandlere, der var til stede, var ganske godt tilfredse (det var jyske frimærkehandlere); og har allerede tilmeldt sig arrangementet i år. Vi havde valgt at leje både Maskinhallen og Værkstedet.

Bestyrelsen vil gerne takke de medlemmer, der mødte op og satte sig ved byttebordene. Vi håber inderligt, at I – og måske flere endnu – vil deltage i 2019-byttedagen. Det er simpelthen et væsentligt indslag!

En tak til de medlemmer, der mødte op og hjalp med at stille an til og senere rydde op efter byttedagen.

Årets julearrangement var godt besøgt. Menuen var som traditionen byder – og i år havde vi valgt at få mad leveret fra Golfklubbens cafeteria. Det, synes vi, var et niveauløft i kvalitet! Tak til dem, der mødte op og var med til at alt klappede som traditionen byder.

I sæsonen 2018-19 har bestyrelsen valgt at gennemføre en ny aktivitet, som vi kalder ”På besøg hos”. Det blev til 3 gode og interessante klubaftener, hvor medlemmer fortalte om deres måde at samle frimærker og postkort på – hvad de mangler og hvad der har betydning for dem. Det var også en mulighed for at høre mere om, hvad de enkelte samler på. Og det er vort indtryk, at den nye aktivitet har været med til at styrke sammenholdet og engagementet på klubaftenerne!

Jeg vil takke Orla Nygaard for hans mangeårige virke som medlem af bestyrelsen for Frederikshavn Frimærkeklub. Orla har fortalt mig, at det drejer sig om 35 år! Orla har været en uvuderlig støtte i bestyrelsesarbejdet og en væsentlig bidragyder til klubbens liv.

Det har været en glæde at opleve det engagement og den enthusiasme, bestyrelsen incl. suppleanten har bidraget med. Tak for det – uden Jer var det aldrig lykkedes!

Til allersidst vil jeg rette en personlig tak til Jer alle for Jeres bidrag til at gøre klublivet levende og givende samt ikke mindst Jeres opbakning til mig som formand.

Sign. Anders Jørgensen

Frederikshavn, 20. april 2018
 
På generalforsamlingen den 12. april 2018 blev Søren Sig Christensen og Torben Kofod genvalgt til bestyrelsen. Nyvalgt til bestyrelsen blev Lisbeth Romedahl og Anders Jørgensen. Harley E. Thorsager blev genvalgt som bestyrelsessuppleant, Frank Petersen som bilagskontrollant og Jens Chr. Overlund som suppleant for bilagskontrollanten.
 
På generalforsamlingen blev desuden vedtaget at ændre "revisor" til "bilagskontrollant" for at tydeliggøre opgave og ansvar. Frimærkeklubbens vedtægter lægges ud på hjemmesiden.
 
På sit konstituerende møde den 19. april 2018 har bestyrelsen konstitueret sig således:
Formand:            Anders Jørgensen
Næstformand:     Peder Schultz
Kasserer:            Søren Sig Christensen
Sekretær:           Torben Kofod
Bibliotekar:         Erling Hansen
Medlem:             Lisbeth Romedahl
Medlem:             Orla Nygaard
 
Redaktør af hjemmesiden: Anders Jørgensen.
 
Dubletleder: John Ritter.
 
med venlig hilsen Anders Jørgensen
 
 
          
 
   
 
   
 
 
 
 
    
 
 
 

Seneste kommentarer

Del siden

  • Del på Facebook
  • Del på Twitter