Her er lidt om vores ferie i Eliat
Corel Sea Hotel
Det var vores base i den uge, vi var taget på en rejse i 1995 med Inge Levin med temaet Svøm med Delfiner i en uge, det var en stor oplevese at møde delfiner som viste sig at væere meget sociale, man havde nærmest den følelse at de kunne fornemme om man havde en sygdom.
Coral Sea hotel vi boede i den blå stribe til højre 4 sal, så der var en god udsigt både til havet og bjergene
Vores udsigt fra værelset
Vi havde en pragtfuld udsigt til Jordan og havet
Nedenfor hotellet lå et lille indkøbscenter hvor der kunne købes de fornødne ting som øl
Jordan
Det så spændende ud, men det var på det nærmeste lukket land når man kom fra Isreal, årsagerne til dette var mange, så det besøg måtte vi desvære fravælge.
Spændende så det ud og vi vidste at der var en del oldtidsminder der ovre som vi gerne havde set.
Dolphine Reef
Det er et dejligt sted her er fred og hygge, vi skulde besøge delfinerne hver dag i den uge vi var i Eliat, men Ayoe og jeg valgte at bruge et par dage på at se noget andet
Hyggelig sted med en god strand, der var i centeret til at købe mad og drikke.
Venligt modtaget
Her er så velkomst komiteen, delfinerne meget varmblodige havpattedyr og søger straks kontakt når vi svømmer ud til dem, de passer meget på ikke at skubbe til dig, men kommer forsigtigt op på siden af dig så man kan kæle med dem.
De er da søde
Sikke han kan
Delfiner er rene arkrobater og elsker at lave opvisning, de kan springe flere meter over vandoverfladen og svømmer med en topfart på ca` 60 km/t.
Ham her er særlig ivrig
Et lille hvil er jo altid rardt
Efter en opvisning er det rart med en slapper, men han var hurtig klar til en ny opvisning
Flot fyr
Så er det springtur igen
Efter hvilet er han på dubberne igen det går derudaf med det ene flotte spring efter det andet, efter alt det forvendter han så en belønding, dette er i form af en spand fisk, og så gør det ikke noget at publikum klapper
Er det mon en flyvefisk
Stranden i Dolphin Reef
Dolphin Reef er indrettet med alt hvad du skal bruge til en god dag, en flot strand, ude i vandet er der indrettet to basinger afskærmet med net, det inderste er op til to meter dybt her kommer delfinerne ikke dog kan det ske at en hopper over nettet for at lege med dem der svømmer der.
Det yderste basing er delfinernes og op til 18 meter dybt, her kan du komme ud at svømme med delfinerne hvilket er en stoe oplevelse, det er sådan at at delfinerne er ikke spæret inde der er flere åbninger i det yderste net og delfinerne tager ofte på udflugt i bugten, det sker at der kommer en haj ind, men da hajer er bange for delfiner forsvinder de hurtigt igen, og hvis ikke så er der bevæbnede vagter ved basinget.
En meget hygelig strand
En varm og begivelsesrig dag er ovre.
Hjemme på hotellet efter en varm og begivenhedsrig dag, der er ret varmt i Eliat så det er en rigtig god ide at tage der ned i Januar eller Februar da temperaturen stiger volsomt senere på året, der bliver så varmt at mange lokale flytter nordpå i den varmeste periode
Ayoe igang med dagbogen
Ørkentur
Vi startede dagen med en svømmetur ved delfinerne, men Ayoe og jeg blev enige om at det ville være sjovt med en tur i ørkenen, så uden for centret prejede vi en taxa, men her skal man passe på da man kan risikere at blive kørt ned da Taxaerne nærmest myldre frem af sandet, men vi blev kørt ud til et passende punkt blev sat af og gik på ørkentur det var flot på en anden måde, vi er jo vandt til grønt, men her er farverne noget anderledes, men da ikke af den grund kedelige, det blev en god tur
Det er et barsk område som man ikke skal gå for langt ind i uden en masse drikkevand
En oase i ørknen
At bevæge sig ud i ørknen uden vand er ret dumt, men det finder man ud af derude, solen er ubamhjertig hård og varmen ulidelig, men så er der jo Oaser som desvære kan være ubeboede, nå men vi var jo ikke så langt fra alfravej så jeg ragte en hånd ivejret og fluks var der 3 taxaer, på vej hjem i taxaen fik vi af vide at det vi havde gjordt, altså gå ud i ørkenen var strengt forbudt hvis man ikke i forvejen havde givet politiet besked om hvor man agtede sig hen og hvornår man var tilbage på hotellet, det kan jeg da godt se en rigtig god ide i, det er jo for vore sikkerhed at reglerne er sådan.
En Oase
Sandet skyldes ned
Vi blev sat af inde i byen, vi var løbet tør for vædske så det måtte der gøres noget ved, og det blev der, de laver noget godt øl i Eilat.
Slukning af halsbrænden
Bytur
Eilat by er ret stor og der er meget at se og der er et stort havneområde hvor de rige har deres lystbåde så der er meget at se på, og mange muligheder for mad og drikke
Eilat by eller en lille del af den
Efterskyldning
Efter en tur omkring i byen og ved havnen fandt vi et sted hvor vi fik en øl og kunne side og nyde udsigten til Jordans Bjerge.
Efterfyldning
Tilbage ved Hotellet
Tilbage ved hotellet, nu var det tid til et lille hvil inden den planlagte aftenbytur, vi var 8 der tog i byen om aftenen, det var mig og 7 kvinder så jeg føldte mig lidt underkuet, men det rettede sig senere på aftenen.
Svømmepølen
Ha-Kerem Restaurant, Eliat
Altså vi var 8 der skulde i byen så ned til vejen foran hotellet en hånd i vejret og straks var 5 taxaer ved at støde sammen for at komme til.
På vej til byen spurgte vi taxa manden om han kendte en god restaurant, det gjorde han hans svoger havde en så der blev vi sat af.
Da jeg kom ind så værten noget betænkeligt på mig men da der efterfølgende kom 7 kvinder ind røg hans øjenbryn højere og højere op i panden, så det viste sig hurtigt at han troede at det var mine koner, den yngste var 7 år og derfra trappede det op til ca` 70 år, nu var der ingen smalle steder der blev stillet borde sammen og jeg blev bænket midt for, da alle havde bestilt fik jeg af værten (en stor mand ned flere guldkæder og måtte på brystet) forelagt bestillingerne og adspurgt om det var iorden, jeg nikkede nådigt ja hvorefter han bukkede og gik i køkenet.
Da maden som var god og veltillavet var spist, så ville værten tage billeder af os ved bordet og der blev også taget et af mig og værten.
Da værten kom til mig med regningen henviste jeg med en træt håndbevægelse til min "ælste kone" hvilket han fandt meget passende (det var aftalt på forhånd) og gav mig yderligere agtelse hos ham.
Restauranten havde et billede galleri hvor alle prominente gæster var foreviget sammen med værten og nu blev der et mere af han og Chik.Niels fra Danmark.
Det viste sig at være en muslimsk restaurant, men det var nu ikke så dårligt enda
Op på bjerget
Tommy (en anden rejsedeltager) spurgte om jeg vilde med op på bjerget bag hotellet, det tænkte jeg kunne være fint at få nogle gode billeder af solnedgangen over ørknen og mod Jordans bjerge, så jo det var jeg med på, men sikke en opstigning det var højere end jeg havde forstillet mig, men anstrengelserne blev rigeligt beløndet.
Det var noget af en opstigning
Udsigt fra bjerget
Nu var vi nået på toppen, pu ha det var en streng tur men det natur ceneri der nu startede var det hele værd
Det høje hus er hotellet
Solnedgang
Det er meget svært at beskrive det seneri der nu startede det skal opleves.
Så får det hele et andet perspekttiv
Solnedgang over ørkenen
Farvespillet i solnedgangen i ørkenen var utroligt smukt det var svært at løsrive sig fra
Solnedgangen i ørkenen
Det var anstrengelsen værd
Jeg er nu alene Tommy gik ned for lidt siden for han mendte at det nok blev meget mørkt, det fik han ret i, det er sådan på de bredegrader at det er lyst og mørket indtræffer ret hurtigt og så er det bare mørkt (kul sort)
min tur ned blev da også derefter meget langsommelig og spændende.
Dagens farvel
Tilbage hos de legesyge
Ud til delfinerne igen, Ayoe var med ude på en foderplatform for at se artisterne på nært hold
Så er der springtur igen
Ju hu se hvor jeg kan
Det blev til endnu en flot opvisning
Højt til vejrs
Undervandsopservatoriet
Her kan du komme ned i havet og se ud på koral revet og fiskene, fra stedet kan man også komme ud med en undervandsbåd hvor der er glasruder i bund og sider så man der kan få et indblik i koralhavet og dets dyreliv.
Se ud i havet, det kan du her
Alternativ transport
Der er også andre transport muligheder end taxa, men knapt så behageligt
Strandtur
Dykkertur i Dolphin Reef
Jeg fandt ud af at der kan købes en dykkertur med luftflaske sammen med en instruktør, det var godt at være hos delfinerne i deres element, tårnet i baggrunden var der hvor haj vagterne stod.
Niels på vej ud til delfinerne
Velkomstkomiteen
Ret hurtigt blev vi modtaget af legesyge delfiner, der var fire familier i basinget som alle skulde hilse på, det var et dejligt dyk
Dav hvem er du
Så bliver det ikke bedre
Delfinerne i centret er fra Rusland, det er nogen som har fået skader af forskellig art, så de er her for at blive helbredt hvilket lykedes meget fint.
Nogen af dem vil formodentligt blive her altid, medens andre vil blive sendt tilbage til Sortehavet hvor de kom fra.

Det er nogle dejlige dyr
Dav med dig, så er vi nået bunden
Jeg sad på bunden 18 meter nede og studerede hvordan delfinerne legede højere oppe i vandet, pludseligt kom en af de store han delfiner ned til mig jeg fik det indtryk at den lige skulde se om jeg havde det godt, da jeg ragte hænderne frem mod den kom den hen og gav mig et lille skub hvorefter den svømmede op legede med de andre
Har du det godt
Skal i allerede op, nu var det lige så sjovt
Jeg vil tro at den var ked af at vi gik i land, den fulgte os helt til det inderste net og kikkede længe efter os
Øv skal i allerede ind
På stranden igen efter et godt dyk
Så det slut på en dejlig tur i vandet, nu var det om at komme af med dykkerudstyret og derefter få noget mad og drikke
På land igen
Afslutningsfest i Dolphin Reef
Den sidste aften i Eilat, afslutningsfest i Dolphin Reef
Alt har en slutning
Hjemrejsefest på Hotellet
Afslutningsfest på hotellet med musik og sang, det var et godt hotel med en meget fin morgenbufe, værelserne var pæn og udsigten god
Sidste aften på hotellet
Ayoe siger farvel til sin lille ven
Ayoe sagde pænt farvel til en god og trofast ven hun fik, den hørte til på en lille kro overfor hotellet, sjovt nok fik hun en ligende ven ude i Dolphin Reef.
Ayoe,s ven
Delfinerne sagde også farvel
Da vi på vej til lufthavnen kom forbi Dolphin Reef sprang delfinerne som farvel til os (tror jeg nok)
Farvel
Gennem ørkenen mod lufthavnen
Så var der bare en lille time til lufthavnen, men her var der et meget  omfattende sikkerhedstjek som varede ca` to timer hvor vi skulde fortælle om vi havde været på privat besøg og om vi havde modtaget personlige gaver eller andet.
 Derefter fire timer til Kastrup med mellemlanding i Billund, så fra hotellet og hjem tog det lidt godt 8 timer
Du kan finde Dolphine Reef på nettet på nedenstående add.