STUDIER AF VIRKELIGHEDEN

Studie af båden "Trivia", som deltog i Regattaen i Ærøskøbing. 26. august 2012. Tegnede videre på studiet fra igår, her til morgen og måtte stoppe da den afsejlede! Tegnede mens besætningen myldrede rundt og klargjorde til afgang...skipper ombord tog fotos så ejeren i Hamburg kan se, og måske, måske har han lyst til at købe, hvem ved? 26. august. 2012. Graphitint. 42 x 30 cm

Studie af Palnatoke i Svendborg, startet under en times ventetid på færgen hjem, hvor Palnatoke bor lige overfor færgelejet, og studiet er færdiggjort m toningen hjemme, efter eget foto, primo maj 2011. Udstillet på Ærø Museum 2011. Til salg for 5.000 kr./670 euro.

Stod i de små badehusboder ved Turistforeningen idag med mine postkort, den handel var ingen succes, til gengæld fik jeg så tegnet til udstillingen - og det var sjovt; af og til er det godt ikke selv at "vælge" sit motiv, men simpelthen tegne det man står overfor...godt neutralt udgangspunkt! (så kunne man samtidig drømme om deres overlækre, hjemmelavede is; det rene selvplageri!) Og dejligt at en kæphester ringede og fik mig derned! Tusch. 6. juli 2011 36 x 28 cm Til salg.

Garnfarvning med løgskaller. Udført af gruppen Scrammasax fra Odense. Gryden er en smuk håndsmedet kobbergryde. Middelalderdage på Søbygård, Ærø, 1. til 3. juli 2011 Kridt-blyant, 35,5 x 28 cm 1. juli 2011 - Jeg er opvokset med duften af diverse planter som dampede løs med uldgarn i store gryder, et dufthimmerige! Og sjovt at være med til at samle planterne på de grønlandske lier! Senere har min mor lavet plantefarver til billedmaleri til mig, dufter lige så godt! Så det var jo ren nostalgi og hjemmehygge at sidde ved Scrammasax' lille bål igår! Til salg.

Model af vinterhytte Nationalmuseet i København. Kridt-blyant 25 x 25 cm 25. juni 2011 dejligt endelig at give sig tid til at tegne modellen, danne en indre 3D-version af en tørvehytte, har godt nok tit haft brug for det i mit illustrationsarbejde igennem årene! Til salg for 2.500 kr.

Model af vinterhytte, indgangen Nationalmuseet i København. Kridt-blyant 25 x 25 cm 25. juni 2011 Det er spøjst med skitser: nogle gange skal en tumpe som jeg tegne en ting for at forstå den; har altid undret mig over indgangene i grønlandske tørvevinterhuse, set via fotos og tegninger, noget helt andet at sidde i ½-1 time og iagttage den, godt nok i modelstørrelse, så nu forstår jeg bedre konstruktionen! Som det ses af scanningen er arket skåret skævt af; havde fået den forkerte skitsebog med mig, en allerede fyldt bog, så der var lige lidt plads under et digt! Til salg for 2.000 kr.

Kæphesten. Set indefra, og som er den kollektivbutik jeg er medlem af... Tegnet ind imellem kundesnak og handel, henover en 7-timers vagt. Noget af toningen er udført efter hjemkomsten. Buketten duftede bedøvende godt! 13. juli 2011 Tuschlavering. 25 x 25 cm Til salg for 2.500 kr.

Selveste Dumbledore dukkede også op på Troldmandsmarkedet! Og som en af de få sad han stille (-så nogenlunde, altså): underskrev nemlig troldmandsskolebeviser, og forklarede folk hvordan man opnåede dem: en masse opgaver på pladsen skulle løses, med efterfølgende underskrift af en af Hogwarts lærere. Meget sjovt fundet på. Den gode skoleforstander blev meget rørt over at blive foreviget! Så han blev selvfølgelig lovet en kopi/print af sig selv...også stort for ham at vide, at han kommer på Museum på Ærø! Tror jeg sad der en lille time og tegnede??? 25 x 25 cm. Blyant 5. august 2011 Til salg for 2.000 kr.

Teksten er citat fra Facebook, hvor jeg under rejsen uploadede skitser fra dag til dag: "Dejlig aften; malergruppen "Seqineq" (betyder sol) holder til på museet, og mødes hver mandag og torsdag, og er meget gæstfrie; vi sad 3 gæster, en amerikansk kunststuderende, Meghan, på ferie her, en ung tysk tegneinteresseret turist, Sonja, som også var her sidste gang og så mig, så den ene gæst tegnede de to andre her til aften. Vi kommer alle 3 igen næste gang! Kunstmuseet vil gerne have liv og aktiviteter i huset, så det er hermed "bevist" at det er her..." Tusch. 41 x 31 cm. 3. juni 2010.

Teksten er citat fra Fcebook, hvor jeg uploadede skitserne fra dag til dag: "Startede dagen med at sidde på havnen og tegne kutteren Aajo, det er ret hyggeligt at sidde der, der er jo masser af liv i havnen, folk kommer lige derhen hvor jeg sad, fordi det var klods op af "Tankeraq" altså benzin- og dieseltankene, og da det nu er 3. gang jeg sidder der og tegner snakker vi mere sammen...sidder samme sted som i det andet havnestudie. Tusch. Til salg for 5.000 kr./670 euro.

Færgen og husbåden i Ærøskøbing Havn. sad en af de varme aprilsaftener og tegnede til udstillingen. sidst i forløbet anløb færgen, så blev den tegnet med... Tusch. 36 x 28 cm. april 2011. til salg for 2.800 kr.

Teksten er citat fra Facebook, hvor jeg under rejsen uploadede skitser fra dag til dag: "to gange studier fra havnen i Ilulissat, d. 26 og 27 maj. Kvaliteten af billedfilen er elendig; sidder med to billedprogrammer jeg ikke kender, øv, men dejligt var det at sidde der og tegne..." Tusch, ca. A3 format, 26-27. maj 2010

"På Bjerget" Aftenskitse i april på Bjerget, en smuk lille halvø ud for Ærøskøbing By; sad og så mod vest og solnedgangen, derfor de multiple sole; tegnet efterhånden som solens placering på sin bane over himlen kunne ses over tid. 25 x 25 cm, Tusch, april 2011 Til salg for 1.500 kr.

Studie fra Bådophalerpladsen ved Bøssehage; vores nærmeste badested, 370 m fra huset, så jeg havde lige 15-20 minutter til rådighed igår aftes, mens datteren badede! Sjovt at genopdage et hurtigt penselstudie! Haren hoppede stille rundt på stien lige udenfor billedfeltet, så jeg har altså digtet lidt ved at sætte den på stien i billedfeltet... Tusch, 36 x 28 cm. 31.05.2011 Til salg for 1.500 kr.

Teksten er citat fra Facebook, hvor jeg uploadede skitserne fra dag til dag under rejsen: "En af de første dage i Ilulissat, fandt jeg en bænk i byen til at spise frokost på, det viste sig at den tilhørte fiskeri-skibsmuseet, og de havde denne pragtfulde selvbygger-jolle stående, så der blev Dagens Tegning til; under 100 m fra Kunstmuseet." Tusch. 41 x 31 cm. 23. maj 2010

Teksten er citat fra Facebook, hvor jeg uploadede skitserne fra dag til dag: "Bræen Eqi, godt nord for Ilulissat, sad om aftenen og tegnede, indtil Thrine kom og hentede mig til sovning på deres båd, således heller ikke færdig. Ikke den bedste tegning; ikke nemt at overskue alle disse hvid-blå takker! Havde mest fornemmelsen af bare at sidde og lave zigzag-streger på må og få! Utroligt natursceneri! bræen er 4½ km fra den ene ende til den anden og højden ved havet er ca. 100 m - og sådan føles det slet ikke, visuelt er fornemmelsen at brækanten højst er af rundetårnshøjde...lige indtil man til sidst fik stukket en rigtig god kikkert i hånden på 2. tur og kunne se alle revner og detaljer! Under 1. tur, hvor denne skitse er fra lød der med jævne mellemrum enorme drøn, næsten af tordenstyrke højere oppe fra landstykket, må være når gletcheren skal kravle/vælte over klippegrøfter? På 2.-turen var drønene slet ikke så kraftige..." Tuspen, 31 x 41 cm 4. juni 2010

Teksten er citat fra Facebook, hvor jeg uploadede skitserne fra dag til dag: "Hvor heldig kan man være? Sad og tegnede Kajakklubbens stilladser, og midt i det kom kajakklubben og tog stilladserne i brug; de voksne tog deres kajakkker og drog ud i solskinnet på vandet med drønene fra isfjeldene, som går i stykker i heden, og børnene fik tove at øve sig på, de havde utrolig mange måder at vende rundt i tovene på! Det må være øvelser i kajakvendinger, sikker måde at lære teknikkerne og kropsfornemmelserne på? De mørke klatter på billederne skal forestille ungerne som vender rundt... ungerne kom på et tidspunkt hen og så på tegningen. Og d. 14 juni, kom de to med klassen på besøg, og de to genkendte selvfølgelig sig selv, til stor moro for alle, og Ole forærede dem et udprint af mine værker, og de fik en hilsen med fra mig, stor lykke og lidt sund misundelse fra de andre..." Tusch, 51 x 36 cm, 31. maj 2010

Vito og Angelo som ligger i Ærøskøbing Havn. Dagens studie d. 28. juni 2011. Begge skibe er under restaurering, men for mig er det mere spændende at kigge på krakeleret maling og smukke rustpletter...mens jeg sad og hyggede i 5 timer med tegningen, tænkte jeg af og til på at tegnestilen/motivet måske kunne minde om Kutteren Aajo fra Ilulissat. Foræret til Det Gamle Værft i Ærøskøbing, som ejer de to skibe.

Tekstcitat fra Facebook, hvor jeg under rejsen uploadede skitser far dag til dag: "Isfjeldsbanken set fra Ikkinngut-bakken ved Sermermiut i Ilulissat, en sommeraften, en af de første dage jeg var her. Sad næsten 4 timer og tegnede og storhyggede med det, tilsidst forlangte maven aftensmad, og da jeg gik hjem, og kom ned i den første lille kløft, lød der et brag - det havde der godt nok gjort hele dagen med kælvende isbjergsstumper, men denne lød tæt på og større end de andre, så jeg fór op igen og nåede lige op, og så buen styrte sammen! Og nåede at få det på video, med godt forpustede kommentarer..." På videosiden kan en minifilm med skitsen og isbjergets kollaps ses. 24. maj 2010, blyant, ca. A3 format.

Søbygård, på Kunsthåndværkermarkedet, det store, smukke valnødetræ på gårdspladsen. Udsigten fra min bod. Tegnet den første dag, hvor der var smukt vejr. Troede jeg skulle tegne videre på studiet næste dag, men så øsregnede det resten af dagene, øv, så sådan er studiets natur: et øjebliksbillede, her og nu... 21. juli 2011. Kridt. 25 x 25 cm. Til salg for 2.000 kr.

FB-citat fra rejsen: "Gik ud til et sted nær lufthavnen, hvor Ole og Thrine havde oplyst, at der er en del polarvalmuer: min grønlandske yndlingsblomt, de stod der også smukt i flokkevis, og blev fotograferet i lang tid, da jeg så var færdig og ville til at tegne dem, begyndte det at Ilulissat-regne; altså bare støvregn nærmest, men det er ikke sjovt at sidde med tusch og papir i støvregn heller, så jeg hjemvandrede, og måtte altså printe et foto ud og tegne efter..." Tusch 31 x 41 cm. 10. juni 2010

Pilebækken! Min egen smukke vej, tegningen er udført lige ud for mit hjem, over nogle timer med diverse afbrydelser, så lyset skiftede retning undervejs (bl. a. en sød feriegæst som skulle sendes med færgen, desværre), så toningen blev ikke færdig igår - og idag regner det... Et par dage efter blev titlen ved at dukke op for det indre blik, så den er hermed tilføjet...og så har jeg fred igen. Udsnittet måler 27 x 21 cm (tegnet på ark 36 x 27 cm) 7. juli 2011 Tuschtegning-lavering. Til salg for 1.500 kr.

Teksten er citat fra Facebook, hvor jeg under rejsen uploadede skitser fra dag til dag: "Skitse fra et par timers ophold i Bredebugt, nær Ilulissat, med Ole og Thrine, som er med i orienteringsklubben, og lige skulle se holdene ankomme fra Kangia Race, så mens de palaverede og Thrine behandlede ømme fødder, fik jeg tegnet denne hyggelige hvile-leg omkring bordet. Bålet i baggrunden skulle futtes af om aftenen." Tusch, 26 x 36 cm. 12. juni 2010.

Tekstcitat er fra Facebook, hvor jeg under rejsen uploadede skitser fra dag til dag: "Havde lige en lille time inden jeg skulle til offentlig info-aften med Nukissiorfik, den grønlandske energiforsyning, emnet var det nye vandkraftværk, som skal bygges nord for Ilulissat, så jeg fandt et hyggeligt område i nærheden af Sermermiut, deres kulturhus, hvor det foregik...i scanningen er sky/himmellinier forsvundet." Blyant A4 format. 10. juni 2010

højre afdeling af Dagens Tegning-væggen på Ilulissat Kunstmuseum og her den højre halvdel af denne. Foto fra 21. juni. - min sidste dag i Ilulissat.

Studie af mine strandsten; de og dette tonestudie var opgaven sammen med mine tegneelever d. 4. maj, så det er 1½ - 2 timers studie afbrudt af og til for at tage mig af elevernes studier. Egentlig er den ufærdig, ville gerne have tegnet videre efter de var gået, men andre gøremål tog over... Ca. 30 x 40 cm.

Studie af opstilling udført under undervisningstimer med mine elever, dvs den har taget ca 1½ time at udføre, afbrudt af mig eller eleverne hvert 5-10 minut for at snakke om deres arbejde undervejs. Ret hyggeligt! Tegner flere studier end jeg plejer for tiden: er gået i træningslejr til Ilulissat-udstillingen, hvortil jeg håber at opnå legater til rejsen, så jeg kan gennemføre projektet "Dagens Tegning", hvor jeg vil vandre rundt i Ilulissat og omegn, skitsere løs hver dag og dagligt hænge resultaterne op på en dertil afsat væg på Kunstmuseet. Glæder mig bare så meget...håbe håbe! Da jeg udviklede projektet, var jeg vildt nervøs for, om jeg kunne blive tilfreds med skitserne og om publikum vil finde dem spændende at følge...men det tror jeg nok; når man stiller sig op ude og tegner finder folk det spændende, at følge den skabende proces er sjovt i sig selv, næsten uanset resultatet på papiret! Og tilbyder man de nysgerrige, at det er i orden både at se på og samtidig måtte snakke er både de og jeg glade! Sådan håber jeg at kunne få flere til at besøge Kunstmuseet, skabe et flow i byen.

Ulrik fra Scrammasax Middelaldersoldat. Han stod heldigvis stille længe nok til at blive tegnet inden han blev kaldt til kamp! Middelalderdage på Søbygård, Ærø, 1. til 3. juli 2011 Kridt-blyant, 35,5 x 28 cm (udsnit af arket vist) 1. juli 2011 Til salg for 1.200 kr.

Teksten er citat fra Facebook, hvor jeg uploadede skitserne fra dag til dag: "Isfjeldsbanken nok engang; jeg bliver simpelthen draget mod den, som den tyske forretningsmand mod elverpigen og den kvindelige minister mod nøkken i "Æblekrigen": Ubehjælpeligt, frysende og stornydende, om natten, i håb om de der spektakulære syner, som jeg var så heldig at opleve første nat, inat blev der lettere overskyet, så det var ikke så fantastisk, hjemturen derfor allerede ved 0.30 tiden...øv! Men inden da fik jeg jo tegnet Dagens Tegning, ses her, så alt er såre godt. Og når man sidder stille længe nok oplever man mange fugle på vej, og den lille snespurv tror man er farlig og prøver at lokke een væk, og jeg opdager det hele tiden for sent, til at få gode fotos, når hannen sidder 2 meter fra mig og klager "syyygt", forlokket som jeg er af isfjeldene! Og så er her utrolig gang i alle fiskerne og fangerne hele natten; bunker af både og skibe, som sejler døgnet rundt i lystiden! Og turisterne vinkede til mig fra deres bådfart inat, hyggeligt; de så mig på hjemturen, da de havde set sig mæt på isfjeldene." Filtpen. 30 x 51 cm. 2. -3. juni 2010 Originalen solgt.

Teksten er citat fra Facebook, hvor jeg uploadede skitserne fra dag til dag: "Dagens Tegning nr to idag, 29. maj, sad på Oles og Thrines terasse og tegnede en af deres hunde, mens Ole og Thrine kokkerede på en lækker ørred til mig! Mums, og har åbenbart vænnet mig så meget til isfjorden at jeg uanfægtet sad med ryggen til den og tegnede hunden??? Meen da havde vi nu altså også liiige været på rigtig "turistsejlads" ved isfjeldsbanken i nogle timer... - selvfølgelig foræret til Ole og Thrine som tak for al deres venlighed og hjælp." Tusch, A4-format. 29. maj 2010

Tekstcitat fra Facebook, hvor jeg under rejsen uploadede sktiserf ra dag til dag: "...havde lige 15-20 minutter mellem de to fly, så her er Dash-7'eren som jeg fløj til Ilulissat med...det var så starten på Dagens Tegning. Først nogle dage senere gik det op for mig at jeg havde været så umanerligt træt at måneden lige blev en måned ekstra!" A5 format, pen 21 maj 2010 original solgt.

Har gennemført to udstilling sprojekter: "Dagens Tegning", på henholdsvis Ilulissat Kunstmuseum i 2010 og på Ærø Museum i sommeren 2011 under udstillingen "Grønlandske Glughuller på Ærø".
Og jeg vil gerne udføre flere udstillingsprojekter med dette tema, så kontakt mig for samarbejde. Grundidéen kan jo udvikles på mange måder...

Studier, skitser, grundlaget for tegnekunsten...mange års træningspraksis/uddannelse genopdaget i 2009 (!)
Genoptaget da jeg tog tegneelever og hyggede mig vældigt med det, dem og at studere genstande igen.

Projektbeskrivelse til Udstillingsprojektet:  Dagens Tegning

(Projektbeskrivelse fra legatansøgningerne til Ilulissat Kunstmuseum 2010) Til udstillingen har jeg udviklet et koncept, kaldet Dagens Tegning, som kort og godt går ud på at vandre rundt i Ilulissat by og omegn, skitsere løs af motiver, og hver dag hænge skitserne op på en dertil afsat udstillingsvæg.

Planlagt ophold i byen af ca. 30 dages varighed, fra 9 dage før åbningen, dvs. at ved denne vil der allerede hænge en del tegninger fra projektet.

Idéen til “Dagens Tegning” opstod under den fortsatte samtale med Museumsleder Ole Gamst Pedersen.

Det er mit håb at denne vekselvirkning i projektet mellem virkelighedens omgivelser: her både motiverne og befolkningen, den arrangerede udstilling og mig som kunstner/mediator, vil give et flow i byen, som trækker flere nye til udstillingen, altså at nysgerrigheden og rygtet vil brede sig. Måske vil folk ligefrem foreslå mig motiver. Altså påvirke udstillingen aktivt!

Vekselvirkningen vil gøre udstillingen meget levende og borgere, gæster, turister og ikke mindst jeg selv, vil kunne følge udviklingen på den voksende væg.

Da dette udstillingsobjekt ikke er afprøvet af mig før, vil det være en fantastisk udfordring, også fordi jeg trods perfektionistiske tendenser vil blive nødt til at følge konceptet og hænge dagens produktion op uanset kvalitet.

Ophængningskravet vil også disciplinere de studier,  jeg under alle omstændigheder ville foretage på den fantastiske lokalitet, med isfjorden uden for døren.

Og grønlandske byer, befolkningen og naturen er evigt maleriske...

For de, som kommer og ser mine udstillinger flere gange, vil Dagens Tegning forhåbentlig være et overraskende, sjovt og glædeligt indslag sideløbende med fordybelsen i de andre værker.