Sydpaa fra Windhoek

Problemer med gearskiftet

Windhoek er hovedstaden i Namibia, som er et land 1 1/2 gange stoerrelsen paa Frankrig, men der bor kun ca. 2 mill. mennesker i landet. En stor del af dem bor i Windhoek, hvorfor der er langt mellem landsbyerne ude i landet. Windhoek er en moderne by med brede veje, store indkoebscentre og allehaande specialbutikker.

Paa vejen til Windhoek havde nogle af de andre cyklister fortalt mig, at mit bagerste gearskifte sad skaevt, og da vi saa naermere paa det, viste det sig, at gearholderen - den saakaldte geardrop - var boejet og paa vej til at knaekke. Forsigtigt havde mekanikeren rettet geardroppet op, men revnen gav anledning til bekymring. Derfor fandt jeg en saerdeles velassorteret cykelbutik i Windhoek i haabet om at kunne koebe et nyt geardrop.

Der findes et utal af forskellige udformninger paa geardrop, og man skal have et, der passer til stellet. Selv om cykelbutikken havde maaske 50 forskellige geardrops, var der ikke et magen til det revnede. Butikken ringede til den anden meget velassorterede cykelbutik i Windhoek, men de havde heller ikke et passende. Den unge cykelmekanikerlaerling proede forskellige loesninger uden at finde en, der fungerede, men pludselig fik han den ide at save og file et drop til, saa det kunne sidde fastholdt af hjulakselen. Det brugte han vel en times tid paa at tilpasse, og da jeg skulle betale, ville butikken ikke have penge for arbejdet.

Jeg skulle nok ogsaa have bedt dem om at se paa kranken, for den havde det heller ikke for godt. 

 

Koersel offroad

Dagen efter forlod vi Windhoek, og faa km uden for byen var de gode asfaltveje slut. Nu gik det opad ad en stenet, gruset og bumpet vej. Efter 30 km op ad bakke - ind imellem med en paen modvind - gik det svagt nedad i noget loest sand. Det terraen er jeg ikke glad for, og for hvert aar bliver jeg mere anspaendt og forsigtig, naar jeg koerer paa den slags veje.

Landskabet kan naermest beskrives som gold oerken. Der staar nogle graestotter, og enkelte steder kan man finde en lille busk, men ellers er det bare sand, sten og sammenbraendt ler. Midt paa dagen er det godt varmt, saa man har brug for meget vaeske.

I loebet af dagen begyndte min krank at lyde maerkeligt, og da mekanikeren om aftenen saa paa den, viste det sig, at den var fuldkommen rusten i det ene leje. Jeg havde ikke reservedele med, og ingen andre havde en reservekrank af det fabrikat, saa der var ikke andet at goere end at fylde en masse fedt i og saa haabe paa, at det ville holde til Cape Town.

Afrikas bedste aeblepie

En af de foelgende dage koerte vi op ad et stejlt bjerg efterfulgt af en saerdeles stejl nedkoersel - 500 hoejdemeter paa 4 km. Heldigvis havde man paa netop dette stykke lagt fliser, saa det var muligt at bremse ned, og det var der brug for. Under en anden nedkoersel var vejen rillet paa tvaers som et vaskebraedt, og under de voldsomme rystelser mistede jeg min vandflaske. Heldigvis havde nogle af de andre fundet den, saa jeg kunne faa den tilbage om aftenen.

Den aften havde vi lejr ved siden af en tankstation og et bageri. Det er kendt for at bage Afrikas bedste aeblepier - ude midt i "land of nowhere" - ja, amerikanerne paastaar endda, at det er den bedste oest for Atlanterhavet. Og god var den ogsaa med en klat is efter en haard dag i den stenede oerken.

Verdens stoerste klitter

Nogle dage senere havde vi en hviledag ved Sesriem Dunes. Jeg havde egentlig forestillet mig, at jeg skulle have en rolig dag med lidt toejvask og afslapning, men der var mulighed for en tur med Landcruiser ca. 60 km ind til Verdens stoerste klitter. De, der var af sted fra morgenstunden, var meget begejstrede, saa jeg tog med paa eftermiddagsturen. De store roede klitter var et imponerende syn, og vi sluttede turen med at se solnedgangen fra en af de stoerste klitter.

Og saa gik det ellers videre mod Sydafrika ad elendige veje i det ret befolkningstynde omraade. Vi er i et omraade, hvor der der nogle lodges og campingpladser, saa stort set hver dag kan man faa et bad, en cola eller to og noget at spise for dem, der ikke kan noejes med TDA-forplejningen.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

13.05 | 16:14

Hej Klaus. Flot at du klarede den sidste del. Tillykke med det.
Jeg har skrevet at du er hjemme den 22. maj. Passer det ?
Hilsen Knud

...
11.05 | 20:38

Hej Klaus.
Stort tillykke med vel overstået tur!
Hilsen Tove og Hans Henrik.

...
05.05 | 10:55

Hej igen Klaus. Er I nået til Vioolsdrif ved grænsen til Sydafrika? Der er godt nok over 800 km fra Windhoek, men I kører jo lange stræk om dagen. Hilsen Knud.

...
05.05 | 10:36

Hej Klaus. Hvordan går det. I er vel langt fra Windhoek nu.
Okavanga deltaet er godt nok et specielt område - har set det på Google Earth.
Hilsen Knud.

...
Du kan lide denne side