DONGOLA, SUDAN

28. januar 2012

At vaagne op midt om natten, staa op og se op paa en fuldkommen klar hoej stjernehimmel er en oplevelse. Det er det ogsaa at komme ind i Sudan. 3-4 gange udfyldte vi blanketter undervejs, inden vi naaede graensen, passene blev samlet ind, afleveret igen for faa timer senere at blive samlet ind igen.
Vi sejlede fra Aswan mandag den 23. januar. Fra morgenstunden cyklede vi de 17 km til faergelejet hen over foerst den gamle daemning og derefter hen over den nye daemning, som Nasser lod opfoere for at regulere Nilen engang i 60-erne. Opdaemningen medfoerte samtidig, at der blev etableret en enorm soe bag daemningen, og det var den, vi skulle sejle paa. Ved 10-tiden naaede vi faergelejet, men faergen, der mest af alt mindede om faergen mellem Faaborg og Bjoernoe, skulle foerst lastes. Og der var plads til mange ting. Alle rejsende - og der har vel vaeret 4-500 - havde masser af bagage med og alle ville om bord samtidig, saa der var en masen og skubben til hinanden, der kunne give indtryk af, at det var den sidste faerge til Sudan. Foerst kl. 18.30 var man klar til at kaste fortoejningerne og sejle mod Hadi Walfa. Der var heldigvis koejer til de fleste af os, og kun de yngste deltagere i turen maatte sove paa daekket.
Tirsdag ved 12.30-tiden anloeb vi Wadi Halfa, der bedst kan beskrives som en badestrand med en lille mole. Der er ikke et hus eller noget som helst andet paa havnen, kun sand. Losningen gik heldigvis noget hurtigere, for en masse passagerer kastede deres bagage ude over raelingen og ned paa kajen, saa allerede kl. 14 var vi klar til under politieskorte at koere til toldstedet 2-3 km vaek. Her maatte al bagage laesses af lastbilerne, og toldere undersoegte alle taskerne, inden der blev klistret et orange toldmaerke paa hver enkelt taske. Cyklerne fik ogsaa et toldmaerke. Mens vi ventede paa toldernes arbejde, kom en sudanesisk danse- og syngegruppe og optraadte for os, saa vi foelte os absolut velkommen.
Og saa kunne vi endelig ved 15-16-tiden koere gennem toldporten og under politieskorte koere til vores foerste lejr i Sudan. Og man maa lade politibilen, der koerte som master, at den tog opgaven alvorligt. Alle biler, der kom imod os paa den brede vej, blev presset vaek fra vejen og ud i sandrabatten, hvor de skulle hold stille, indtil vi var kommet forbi. Politibilen havde taendt udrykningslyset og -hornet, saa ingen kunne vaere i tvivl om, at her skulle goeres plads.
Foerste lejr laa ved byen Wadi Halfa, der er en lille typisk afrikansk by med lerklinede firkantede huse med fladt tag. Nu kunne man rigtigt maerke, at man var kommet til Afrika. Byen var dog ikke mindre, end at der var et spisested, hvor vi kunne faa vores aftensmad, og ogsaa en kop kaffe kunne man koebe i det kaffehus, der laa ved siden af.
De foelgende dage har vi fortsat vores koersel i den nubiske oerken med udsigt til groenne omraader langs Nilen. Temperaturen er stedet maerkbart isaer om natten, saa man behoever ikke laengere iklaede sig fleecetroeje, sokker og lange bukser i soveposen for at holde varmen. Midt paa dagen naermer temperaturen sig de 30-35 grader, men det er en ret behagelig, toer varme at koere i. Lad se, hvornaar det bliver for meget.

I gaar foerst paa eftermiddagen naede vi Dongala, hvor Tour de Afrique skal overbringe nogle skoleuniformer til en lokal skole. Dongala er tilsyneladende en noget stoerre by med et ret spaendende marked. Befolkningen er meget venlig og imoedekommende. Der kommer ofte nogen hen for at tale med en, hvis man sidder og faar en kop kaffe eller ser paa livet paa gaden. Og det er ikke ligegyldig "papegoejesnak", men de fortaeller om den oekonomiske situation i Sudan efter at Sydsudan med alle oliekilderne er blevet selvstaendig. De er ogsaa ret godt orienteret om verden omkring dem, og det kan undre, naar man betaenker, at mange steder (fx. Wadi Halfa) har man ikke elekticitet. Vi kunne dog se, at et kinesisk firma var i faerd med at installere en hoejspaendingsledning hele vejen fra Dongola til Wadi Halfa. Til gengaeld er alle udstyret med en mobiltelefon ofte af nyeste model, og den bliver brugt flittigt.

Prisniveauet i Sudan er noget lavere end det, vi kender hjemmefra Europa. Et maaltid velsmagende grillkylling med tilbehoer koster 12 sudanesiske pund og en klipning med medfoelgende barbering og ansigtsbehandling koster 10 pund. 4-5 pund svarer til en dollar, saa i grove traek kan man omregne 1 pund til 1,25 kr.

I de kommende dage bevaegervi os mod Khartoum, og derefter er det slut med de flotte, velasfalterede veje, som vi har koert paa indtil nu.
Den sudanesiske danse- og syngegruppe, som modtog os ved toldstationen. I baggrunden skimtes Nassersoeen.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Knud W.Kkristensen | Svar 01.02.2012 21:00

Hej Klaus.
Det virker som om det er en rigtig god tur du er på. Spændende at læse om det du oplever. Fortsat god tur - Klaus. Hilsner fra Birteog Knud.

Jørgen og Lis | Svar 30.01.2012 17:45

Tak for dine levende beskrivelser! Det er godt at få dine førstehåndsindtryk efterhånden, for det må være svært at huske nuancerne, når man kommer hjem.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

13.05 | 16:14

Hej Klaus. Flot at du klarede den sidste del. Tillykke med det.
Jeg har skrevet at du er hjemme den 22. maj. Passer det ?
Hilsen Knud

...
11.05 | 20:38

Hej Klaus.
Stort tillykke med vel overstået tur!
Hilsen Tove og Hans Henrik.

...
05.05 | 10:55

Hej igen Klaus. Er I nået til Vioolsdrif ved grænsen til Sydafrika? Der er godt nok over 800 km fra Windhoek, men I kører jo lange stræk om dagen. Hilsen Knud.

...
05.05 | 10:36

Hej Klaus. Hvordan går det. I er vel langt fra Windhoek nu.
Okavanga deltaet er godt nok et specielt område - har set det på Google Earth.
Hilsen Knud.

...
Du kan lide denne side