ASWAN

Den 21. janaur

Vi har nu koert omkring 1000 km og er naaet til Aswan. Dermed slutter turen i Egypten. I morgen gaar vi ombord p[ en faerge, der skal bringe os til Sudan. Det skal efter sigende vaere en oplevelse, men alene at faa lov til at komme ind i Sudan er en oplevelse:
Jeg havde store problemer med at faa visum, inden jeg rejste fra Danmark. Arrangoerne havde anbefalet, at man havde visum paa plads, fordi det koster frygtelig meget og er meget tidskraevende, hvis det skal klares ved indrejsen. Jeg kan forstaa paa mine medrejsende, at de ogsaa - uanset om de kommer fra Holland, Tyskland, Canada, USA, Taiwan eller Australien - har haft store problemer med visum. Problemerne var dels en meget langsommelig sagsbehandling og dels opkraevning af et beloeb, der er noget stoerre end der staar paa hjemmesiden.
Man skulle saa tro, at naar man har faaet visum er alt paa plads. Men forleden afleverede vi vores pas for at de kunne blive sendt i forvejen til Sudan for at blive chekket. Og i dag har vi dels afleveret yderligere to fotos, dels udfylde endnu en blanket med oplysning om navn, foedselsdata, formaal med rejsen, bopael i Sudan, pasnummer og visunnummer - alt sammen oplysninger, de har faaet i forbindelse med visumansoegningen. I tilgift hertil skal vi betale hver 70 $ for at komme ind.
Jeg glaeder mig til at skrive om, hvordan indrejsen er gaaet, naeste gang jeg skriver her paa hjemmesiden.

Turen er hidtil forloebet godt. Cyklen af maerket Python koerer godt og holder til strabadserne, der indbefatter koersel hen over 50-100 bump paa vejen hver dag. Bumpene er anbragt med passende mellem gennem landsbyerne og foer tvaergaaende veje for at nedbringe bilernes hastighed. Bumpene er ikke de paene afrundede sinuskurver, vi kender fra Danmark, men stejle bump ofte udfoert i ler og beton, som smuldrer, saa der opstaar huller i dem.

Men min bagagebarer, som jeg har anskaffet efter anbefaling til netop denne tur kunne ikke staa for strabadserne men knaekkede midt paa dagen, saa min lille taske maatte med servicebilen til campen. Og for at fuldende det koerte jeg et lille stykke staaltraad fra et afbraendt lastbildaek op i mit bagdaek, saa jeg fik en sivepunktering, der kun med noed og naeppe holdt til campen.

Fordi vi skal med faergen i morgen tidligt er der ikke tid til at pakke feltkoekkenet op i aften, saa vi har selv soerget for mad. Vi var nogle, der fandt en travl restaurant, som ogsaa havde take-away, og fik der en herlig fiskeret med ris, broed og groensager. Til sejlturen har vi hver isaer koebt mad, fordi det ikke er muligt at faa mad ombord.

-Og fra i morgen skal jeg ligge paa et dejligt underlag/madras!!!





















Aftensmåltidet i Aswan tilberedes på udekøkkenet.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

13.05 | 16:14

Hej Klaus. Flot at du klarede den sidste del. Tillykke med det.
Jeg har skrevet at du er hjemme den 22. maj. Passer det ?
Hilsen Knud

...
11.05 | 20:38

Hej Klaus.
Stort tillykke med vel overstået tur!
Hilsen Tove og Hans Henrik.

...
05.05 | 10:55

Hej igen Klaus. Er I nået til Vioolsdrif ved grænsen til Sydafrika? Der er godt nok over 800 km fra Windhoek, men I kører jo lange stræk om dagen. Hilsen Knud.

...
05.05 | 10:36

Hej Klaus. Hvordan går det. I er vel langt fra Windhoek nu.
Okavanga deltaet er godt nok et specielt område - har set det på Google Earth.
Hilsen Knud.

...
Du kan lide denne side