Ferie i Prag, sommeren 2011

Vejviseren til pladsen

Så er vi på vej: Dag 1: søndag den 10. 07. 2011

Vi kørte fra Odder kl. 09:06, og efter diverse pauser nåede vi frem til Camping Zuruf ved Plau søen I nærheden af Alt Schwerin i Vorpommern - Mecklenburg. Vi havde fint vejr på hele turen dertil . Ankomst ca. 17:15, lidt før ”Marie” havde beregnet, vi ville være fremme. Vi gik, efter vi havde stillet vognen op, hen i ”grillen” og købte os en Sigøjner Schnitzel, inden vi gik en tur på pladsen og ned til badestranden ved søen.

Ca. kl. 01:00 om natten blev vi vækket af ”dobbelt” regn – både den almindelige og den ”hårde regn” fra træerne, det fortsatte det meste af natten.

Der er meget fine toiletter og baderum på pladsen. Bad koster € 0,80 pr. stk. Pris i alt for 2 per. € 22,20 pr. nat – som ved betaling blev ændret til € 21,00, incl. 2 postkort.

Næste stop: Camping Krossinsee ca. 30 km sydøst for Berlin Centrum; afstand ca. 200 km.

Dag 2: mandag den 11. juli 2011:

Vi stod op ved 08 – tiden, fik en gang morgenkaffe og gjorde klar til at køre. Efter afregning kørte vi kl. ca. 09:40, med beregnet ankomst kl. 12:27 (iflg. ”Marie”) – vi holdt dog ved receptionen lidt før, kl. 12:15 – fint solskin, vi sidder udenfor vognen og nyder kaffen, inden vi går en tur rundt på, og omkring, pladsen, bl. a. ned til søen.

Pladsen er OK, ligger i en fyrreskov. Der er mange fastliggere, som på andre tyske pladser, og desværre er der en del på denne plads, som ikke passer deres parcel (med udsigt til søen), mens andre har de ”flotteste” blomsterhaver. For børnene er der en fin nyindrettet ”skovlegeplads”, med bl.a. ”guldgraverrende og diverse klatrestativer.

Toiletter er til OK+, pladsen giver rabat med CCI Camping Carnet. KULGRILL ER IKKE TILLADT PÅ DENNE PLADS (fyrreskoven). Her skal vi være i 2 dage.

Stor autocamper på Krossinsee

Krossinsee: Dag 3: Tirsdag den 12. juli.

Vi stod op ved 8- tiden og spiste morgenmad + vi fik en lille morgenbitter. Efter badeturen i dejligt varmt vand, gik vi ned i receptionen og købte endagsbilletter til Berlins offentlige transportmidler.

Vi tog med bussen kl. 10:02 fra campingpladsen til Schmöckwitch, steg om til sporvogn for at køre til Grünau, hvor vi steg på S- toget og kørte 7 stationer til Bahnhof  Ostkreutz, steg her om til en ny linje og stod af efter endnu 4 stationer på Friedrichsstrasse Station. Vi fulgtes med en ældre nordmand, der også var på campingpladsen – han ligger i telt et stykke fra os, og et tysk ægtepar fra Frankfurt am Main, som havde prøvet det før – tak for hjælpen med at finde ind til byen.

Vi gik derefter langs med floden Spree til Brandenburger Tor og til Bundestag (rigsdagen).

Nu trængte vi lige til at tisse og få noget koldt at drikke, og købte en lille øl hver på en cafe lige ved rigsdagen. Vi gik herefter tilbage til Brandenburger Tor og købte en busrundtur Berlin rundt – så fik vi set det væsentligste af seværdighederne inde i selve centrum, og bl. a. så vi en hel del ambassader, da vi kørte rundt i dét kvarter.

Den flotteste synes jeg var den Saudiarabiske Ambassade – der er lidt speciel, med lidt af østens mystik. De største var den russiske, der fyldte en hel gade på alle 4 sider, og så USA’s, der ligger lige op ad Brandenburger Tor, lige over for den franske.

Da rundturen var slut, gik vi tilbage til Friedrichstrasse station og prøvede på egen hånd at finde tilbage til campingpladsen. Det gik meget fint, når vi selv skal sige det.

Vel hjemkommet til campingpladsen skiftede vi lige tøj og gik ned på pladsens restaurant for at få os en kold øl og noget at spise.

Efter maden tjekkede jeg lige vores E-mail og opdaterede denne dagbog.

Den tyske rigsdag
Lige et billede af Muren

Dag 4: onsdag den 13. 07. 2011 og Dag 5: torsdag den14. 07. 2011.

Vi stod op ved 8-tiden og jeg gik efter ”rundstykker” og hilste lige på ”vores” nordmand. Derefter fik vi tømt diverse affaldsvæskebeholdere, vasket op og pakket sammen for at køre til Mockritz Camping ved Dresden ( med DCU rabat).

Vi kørte lidt før kl.10 og var fremme ved Mockritz kl. ca. 12:45, efter vi tog en forkert (tidlig) afkørsel i Dresden by, så vi kom igennembyen i stedet for at følge rute 170, som var planen. Lige pludselig, efter lidt uenighed med ”Marie”, der ville have os til at lave en ulovlig u-vending inde i byen, var vi ved pladsen fra ”den forkerte side”

Receptionen var lukket, så vi gik ind og fandt os en hæderlig plads for natten, og meldte os til, da reception (og butik) åbnede kl. 16:00. Vi betalte med det samme, så vi bare kan køre videre torsdag morgen / formiddag. Toiletter og baderum er OK+.

Vi gik hen i restauranten på pladsen og købte os en ”lille schnitzel” til € 6,50 + 2 små lokale pilsnere.

Vil nu forsøge at tjekke mail og sende evt. beskeder – det lykkedes ikke.

Dag 5: torsdag den14. 07. 2011.

Efter morgenmaden og pakken sammen, kørte vi kl. ca. 09:40 fra Camping Mockritz med kursen mod Prag. Vi kørte ind på en tank kort efter pladsen og fik tanket op, og så måtte vi lige ud på en lille omvej, da vejen ind til tanken var ensrettet.

Rask afsted det gik mod Tjekkiet. Det sidste stykke inden grænsen gik det godt nok noget op ad bakke.

Kort før grænsen var vi inde i en blå ”container” for at købe en vignet til de tjekkiske motorveje pris 350 Kč for en måned (vi skulle jo være der i ca. 14 dage).

Vel over grænsen, skal jeg love for, det gik ned ad bakke – 17 km med stort set ned ad bakke hele vejen, mellem 4 og 10 % hældning på vejen. Vi kom væk fra motorvejen ved slut og blev ledt ad almindelige landeveje ved Usti nad Laben og frem mod Prag, inden vi igen kom på motorvejen.

”Marie” ledte os ind mod centrum ad nogle motorgader og almindelige gader, da der var en del vejarbejder på den oprindeligt valgte rute uden om byen, men lige pludselig var vi ved Sunny Camp – vi kom dog fra den ”forkerte” side, i forhold til bestemmelsen. Et tip til andre: Indstil din navigator på Peugeot/Citroen forhandleren ”Domansky” (naboen til Sunny Camp) for at finde frem til pladsen, da den vej, vores ”Marie” henviste til er blevet lukket af, så du skal ned omkring Lidl forretningen for at komme frem (ca. 500 m).

Vi havde i morges sendt en SMS til pladsen, at vi ville være fremme kl. ca. 13:00 – vi ”landede” kl. 13:05, så tiden passede meget godt.

Vi fik valgt os en standplads, med netdækning og fik udstyret sat op, inden vi slappede af over en kop kaffe og fik set os lidt omkring i nabolaget.

Ved 18:30- tiden gik vi op på pladsens restaurant og fik en gang aftensmad, svineschnitzel (husk at bestille tilbehør til kødretten) og en enkelt øl – pris i alt 400 Kč – det svarer ca. til 120 DKK.

Mens vi spiste, begyndte det at regne, så da vi havde spist gik vi ind i vognen, og fik opdateret denne dagbog og set en smule TV, mest Le Tour.

Billeder følger senere.

Her er udstyret så sat op på Sunny Camp
Dag 6: fredag den 15. 07. 2011
I dag tog vi en afslapningsdag.
Vi gik dog en tur for at finde Metrostationen, som skulle ligge 500 m fra campingpladsen – det passe IKKE, der er mindst 1000 m fra pladsen, nå men gi gik ind i den Tesco, der ligger lige ved Metroen og købte en smule proviant. Næsten alt de har, er ”private label”, altså med deres eget navn på, men vi fandt da nogle oste, der var lavet af Arla Foods hjemme i DK ( kunne kende dem på mejerinummeret (DK M188 og M189)). Derefter gik vi op og fik en gang kyllingeschnitzel med en øl til, pris 400 Kč.
Efter maden gik vi ”hjem” og satte en DVD på TV’et, så Tove kunne se et par skiver om Laura Ingalls.
Dag 7: lørdag den 16. 07. 2011
Efter morgenmaden havde vi besluttet os for at køre til Kutna Hora for at se ”Knoglekapellet”.
Vi kørte derud af – ”Marie ville have os ind igennem Prags centrum og ud på motorvejen til Brno; det er da godt nok en gadagung, gadagung-vej. (Ole Klausen http://oldcampisten.weebly.com/campingtur-2011-ungarn.html har lavet en lille videofilm om den vej)
Vi kørte først helt ind til Kutna Hora og gik en tur i de stejle gader, bl. a. for at se Sct. Barbara katedralen med de specielle tage (3 ”telttage”).
Knoglekapellet skulle vi så finde i en forstad til byen, ved navn Sedlec.
Her fandt vi så en lukket kirke, og da vi spurgte de lokale på engelsk / tysk var der ikke nogen, der kunne nogle af sprogene. Nå men vi er jo danske ”vikinger”, så vi giver ikke op så let. Vi kørte lidt videre og Tove fik øje på en stor ”Borg” eller sådan noget, så den kørte vi hen imod.
Det viste sig at være en katedral. Vi gik derind og spurgte den unge billet-sælger om han kunne vise os vej til knoglekapellet, som på tysk kaldes ”benhuset”.
Vi gik derop og betalte entreen for at komme ind at se det. De venlige bil-letpiger spurgte os hvilket land, vi kom fra, og da vi sagde Danmark, gav hun os et A4 ark med historien på dansk- det afleverede vi pænt igen.
Efter besøget i kapellet, også på 1. sal, hvor der er et lille kapel med et gammelt orgel, hvor 4 kordrenge skulle trække i hver sin stang for at pumpe bælgene, så orglet kunne sige noget.
Derefter gik vi en tur rundt på kirkegården – det er lidt specielt, alle ligger under nogle store stenplader, ligesom nogle af de, der er blevet brændt står i deres urner i nogle glaskister oven på gravene. Der er også mange, der har billeder indgraveret på gravstenene. Tove mente, at mange hernede ”hedder Rodina” Xxx, men jeg tror nu, det betyder familien Xxx.
Vi fik os lige en kop kaffe på en café over for kapellet, ligesom Tove købte et par souvenirs – af krystalglas til 250 Kč og 120 Kč, inden vi kørte hjem-ad igen – denne gang uden at komme for meget på motorveje.
Efter hjemkomsten tog vi os en kop kaffe og et par skiver knækbrød med ost, mens vi slappede af og fik billeder flyttet fra kameraer til pc’en.
Vi gik i restauranten for at få os en gang aftensmad – en ny ret i dag – mikset kød, med champignons og porrer i stedet for schnitzler – smagte dejligt.
Slappede af med et par DVD- film om aftenen.
Bispegård og katedral i Kutna Hora
Kirken med det specielle telttag i Kutna Hora
En lidt speciel vase, lavet af menneskeknogler
Den meget specielle lysekrone
Det gamle orgel med de 2 vagter

Dag 8: søndag den 17. 07. 2011

Transportmidlet op til Karlstejn

I dag spiste vi tidligt frokost og kørte ved middagstid mod slottet Karlstejn, der er ét af Tjekkiets mest berømte slotte / borge, afstand fra campingpladsen ca. 30 km.

Vi blev uenige med ”Marie”, der ville have os ind ad en markvej, som der var indkørsel forbudt ad.

Vi kørte videre, bjergkørsel med serpentinerveje, ned mod en by, der skulle vise sig at være den lige før den rigtige. ”Marie” var meget insisterende, så vi vendte og kørte tilbage til markvejen. Et skilt på den anden side af vejen viste, at der var en vandringssti til slottet den vej – ca. 1,6 km.

Vi lod navigatoren sludre og kørte ad hårnålesvingene ned mod byen igen, og da vi kom ned til bunden af bjergene, kom ”Marie” igen på bedre tanker og ledte os den rigtige vej frem til den centrale P-plads, hvor vi kunne parkere for 80 Kč en hel dag.

Vi tog med hestevogn op til slottet, næsten – vi skulle gå ca. 250 m. Pris pr. person 150 Kč – havde vi taget med minibussen, kunne vi have sparet 50 Kč pr. person, men så fik vi da oplevelsen. Vi købte en rundvisning på ”engelsk” for 270 Kč pr. person. Det var nok begrænset, hvad vi fik ud af det, da guiden talte med meget stærk tjekkisk accent, men fik da set nogle af de gamle rum, ligesom vi også fik set nogle kopier af de tjekkiske kronjuveler / kunstskatte.

På vej ned købte vi en enkelt souvenir (til mig), en Kozel øl med et glas med et motiv fra Karlstejn pris 120 Kč . Tove fandt ud af, at hun kunne have sparet 55 Kč på sine krystalblomster, som her på Karlstejn, ”kun” kostede 195 Kč. Vi kørte hjemad igen – nu var temperaturen kommet op på 32 grader, så det var en varm tur op ad de meget snoede og smalle bjergveje. Da vi nærmede os pladsen fik vi øje på et Billa supermarked, der var åbent og tog ind for at købe en gang aftensmad – det blev til en gang pølser, der lignede dem, Charlotte godt kan lide, men de var pakkket i plastiktarme, som vi måtte ”skrælle” af, inden vi kunne spise dem.

Mens vi spiste begyndte det at blæse kraftigt op og der trak meget mørke skyer hen over os, men der kom ingen regn.

På en af nabovognene blæste deres markise hen over vognen, og bøjede et par stænger og ødelagde delvis den åbne tagluge. Beboerne, 3 unge mænd, var ikke hjemme, så vi forsøgte at redde stumperne, inden der skete mere skade på vogn m.m.

Her kl. 22:30 begyndte det så at regne.

Det store tårn
Set fra hestevognen
Slottet set nedefra.
Fra hestevognen
Udsigt over byen
Vi er godt nok højt oppe
Mariatårnet
Souvenirbod med krystalblomster
Det var dem her, der var billigere

Dag 9: mandag den 17. 07. 2011

Den centrale plads i Lidice

I dag ville vi så besøge byen Lidice, som tyskerne ødelagde totalt den 10. juni 1942, som hævn for et attentat på Richard Heydric, en af de store nazikanoner.

Byen er senere genopbygget ved siden af den gamle by, som nu ligger hen som en stor mindepark, med kun et par ruiner, bl. a. af en gård, en kirke og en skole.

Vi gik hen i Lidl, det nærmeste ”supermarked” for at proviantere lidt, inden vi spiste frokost.

Da den var fortæret begav vi os afsted, på den ca. 20 km lange tur.

Så fik vi også at se, hvor lufthavnen befinder sig, så nu må vi jo se, om jeg kan finde terminal 2 på onsdag.

Vel ankommet til Lidice, opdagede vi, at vi var kørte en anelse for langt, for mindeparken lå i den ende af byen, vi var kørt forbi, så vi kørte derhen og betalte 30 Kč for at parkere. Vi gik derefter en tur rundt i området og tog nogle fotos af de forskellige monumenter, der findes, bl. a. det store monument med de 82 børnestatuer, som symboliserer de børn fra Lidice, som blev gasset af tyskerne.

Efter denne gåtur rundt begav vi os atter hjemad, men løb ind i en ”stau”, da motorvejen krympede fra 3 til kun eet spor, og det var lige i ”køre hjem fra arbejde tiden”.

Derefter slappede vi lidt af, inden det blev tid at gå til køjs.

Børnestatuerne
Stauegruppe der symboliserer de 82 børn fra Lidice, som blev gasset af tyskerne
Mor og barn
Fra Lidice
Kirkeruinen
Den gamle brandsprøjte
Frise i mindegangen

Dag 10: tirsdag den 19. 07. 2011 og Dag 11: onsdag den 20. 07. 2011

Lidt regn på Sunny Camp

I dag sov vi længe – til kl. 09:00, og vi havde bestemt os for at tage en ”slapper”, så vi var slet ingen steder, grillede lidt ”bøf”- sandwicher til frokost.

I morgen kommer Charlotte med flyveren kl. 11:35, så jeg må afsted til lufthavnen kl. 10:30.

Dag 11: onsdag den 20. 07. 2011

I nat ved midnatstid og omkring kl. 06 stod regnen ned i stænger, og det var et kraftigt tordenvejr, kunne man høre, når regnen slog mod taget.

Efter morgenmaden var det tid at hente Charlotte i lufthavnen, så jeg kørte fra pladsen kl. ca. 10:40 for at være sikker på at finde en p-plads og den rigtige terminal.

Jeg var fremme ved lufthavnen kl. 10:56, og skulle så vente på flyet fra København, der planmæssigt skulle ankomme kl. 11:35. Jeg benyttede ventetiden til at hæve nogle penge i en af de mange automater, der er placeret i lufthavnen – der var vel en 8 – 10 stykker fra forskellige banker.

Endelig kom flyet og Charlotte kom ud, så vi kunne komme afsted til campingpladsen. Parkering for en time i lufthavnen 100 Kč. Nogle havde dog glemt at betale, og kunne ikke få bommen åbnet og spærrede derfor for os andre. Vi fik en dejlig frokost og gik kl. 14:00 op for at tjekke Charlotte ind. Mens vi var i receptionen begyndte det at regne i stænger, så når det bliver opholdsvejr må campingfatter igen ud med skovl og trillebør for at få pladsens veje genoprettet med det ral, der er skyllet ned i bunden af pladsen.

Dag 12: torsdag den 21. 07. 2011

Sådan så vores daglige rundstykker ud

I dag var det igen regnvejr, men vi besluttede trods alt at tage ind til Prag, for at gå en tur omkring Karlsbroen.

Vi gik fra campingpladsen ved 10- tiden og stod på metroen kl. 10:32 for at køre ind til byen, vi stod af på Narodni Trida stationen og gik frem mod broen og kvarteret omkring den. Vi gik ned ad gaderne Karmelitska og Ujesd for at komme frem til kabelbanen op til Petrintårnet. Vi var dog ikke oppe i tårnet, da vi alle tre har en vis form for højdeskræk.

Deroppefra gik vi ned til den næste station på banen, som ligger ved en restaurant Nebozizek, hvor vi stod på igen. Vi gik tilbage mod Karlsbroen, men droppede lige ind på restaurant Carmelita for at få lidt at spise, vi fik os en Hawaii pizza, en af dem uden ost, samt en øl / cola; pris i alt 700 Kč. Efter at have kigget på adskillige souvenirbutikker og Charlotte havde taget godt og vel et par hundrede billeder, gik vi mod stationen Malostranska, for at finde tilbage til Campingpladsen. Vi skulle skifte til linie B ved Mustek, hvor vi gik et par etager længere ned, for at finde toget tilbage til Luka Station.

Vel tilbage gik vi over i Supermarkedet Albert og købte lidt frugt og kage, inden vi gik hjem igen.

Vi var tilbage på pladsen ved 16:30 – tiden. Var lige i Lidl for at købe lidt øl, inden vi gik op i pladsens restaurant for at spise, men vi var nu ikke rigtig sultne, så vi kunne ikke spise op.

Gik tilbage til vognen – nu var det endelig holdt op med at regne.

Charlotte og Tove så en film på kassen, mens jeg lagde billeder ind på PC - én.

Smukke huse i Prag
Udsigt mod Prags Slot
Fra Karlsbroen
Kabelbanen op til Petrintårnet

Dag 13: fredag den 22. 07. 2011

Det gamle rådhus med det astronomiske ur

I dag tog vi igen til Prag for at gå en tur i det jødiske kvarter. Det blev nu ikke så meget jødisk, da vi ikke ville betale 350 Kč for at få adgang til 4 synagoger og den jødiske kirkegård. I stedet gik vi ned til den gamle rådhusplads og så det astronomiske ur - og heldigvis var vi der i god tid, så vi kunne se det ”show”, som uret opfører hver time. Charlotte tog det på video, og jeg fotograferede. Efter uret gik vi over til Tyjn- kirken for at se Tycho Brahes grav – bemærk, når du kommer derind, at Dannebrog står til venstre for søjlen, der er til højre for hans gravsten. Ved søjlen næst efter er det tjekkiske flag. Vi gik igennem det jødiske kvarter, og ned til Moldau, hvor vi fandt en cafe lige ved Manesuv Most, hvor vi købte os en banana split og en kaffe / cola pris i alt 560 Kč. Vi gik over broen og bestemte os for at gå op til Prags Borg, som er et kæmpe område over byen. Der var meget højt op! Med meget lang sti til borgen. Oppe på borgen købte vi en lille billet, 250 Kč / person til de vigtigste seværdigheder, Den Gyldne gade, med meget små huse, der er udstillinger i, lige som i den gamle by; St. Georges Basilika, der er en kirke; det gamle kongeslot, hvor vi købte en fotolicens for 50 Kč, og til Sct. Vitus katedralen. Mens jeg var inde at købe billetter traf Tove på en kollega fra Arla, der sandelig også var på ferie her – verden er lille.

Da vi havde været inde at se den, var vi ”meget” færdige, og vi gik tilbage = ned til metrostationen Malostranska, hvor vi skulle med og køre 2 stop, inden vi igen skulle et par etager ned for at komme med linie B tilbage til Luka Metrostation.

Vel tilbage på Sunny Camp satte vi os under solsejlet og nød en velfortjent øl / vand (det var godt nok overskyet). Kl. 17:35 brød solen igennem, så vi fik den at se for første gang siden Charlotte ankom.

Udsigt mod Tyjn kirken
Fra det jødiske kvarter
Værksted i den Gyldne Gade
Våbenskjolde i loftet på Prags Kongeslot
Interiør fra Prags Katedral
Det astronomiske ur
Her er en lidt rystet video fra Prag med det astronomiske ur

Dag 14: lørdag den 23. 07. 2011

Vi tog lige på en rundtur i Prag med dansk tale

I dag ville vi så forsøge at finde et af de berømte markeder i Prag – det på Krizikova. Det lykkedes os ikke, måske fordi vi ikke gik langt nok ud ad gaden.

Vi hoppede så igen på metroen for at køre et par stoppesteder til Mustek, hvor vi gik op på gaden for at se os lidt om. Vi gik ned på Narodni og købte en billet til en rundtur i Prag med minibus og dansk kommentar. Bussen skulle køre kl. 12:00, så vi fandt en lille pub på torvet ved siden af, så vi kunne holde øje med bussen. Efter rundturen gik vi igen ned til Mustek, hvor vi steg på linie A for at køre til Starometska, som er den, der er nærmest ved Karlsbroen. Vi gik derfor ned til og over Karlsbroen, fordi Charlotte ville have nogle souvenirs, som var billigere på den anden side af broen. Sikke et leben, der var på broen i dag – solen skinnede og gadehandlerne var alle fremme på broen, til forskel fra forleden, hvor det var regnvejr. Nå, men vi fandt den ”rigtige butik” og fik købt de rigtige souvenirs, vi købte tilsammen for over 2000 Kč. Tove skulle også have en bestemt lysestage, som vi havde set, sidst vi var der – det lykkedes også at finde den butik.

Pigerne ville gerne have et smykke med tjekkiske granater, så vi fandt en ”guldsmed” og købte et halssmykke til dem hver, en nøgle med granater og en kæde dertil – pris 3600 Kč. Nu var vi igen ved at være trætte af at trave rundt i byen, så vi gik tilbage mod Starometska for at komme hjem. Vi kørte tilbage til Mustek og gik 2 etager ned for at komme ned til linie B, som kørte tilbage til Luka.

Vel hjemme igen, nød vi en øl / vand, inden vi gik i Lidl, og betalte med FDB Mastercard (fy Christian) og købte ind, bl. a. ”rugbrød” og æg. Vi fandt dog også et par satin pyjamaser til mig, som vi ikke kunne lade ligge – de var billige – 199 og 249 Kč = ca. 60 og 80 DKK.

Kl. 18:00 gik vi i restauranten for at spise, og efter maden gik vi tilbage til vognen, hvor Charlotte og Tove satte sig til at se film, mens jeg opdaterede dagbog og billeder. I morgen kører Charlotte og mig til Terezin (Theresienstadt).

Tove og Charlotte købte hver en nøgle - (halskæde)

Dag 15: Søndag den 24. 07. 2011

Gravminderne uden for selve lejren

Efter morgenmaden kørte Charlotte og jeg til Terezin (Theresienstadt), for at se hvor grusomme tyskerne var under krigen; men først skulle vi lige have diesel på bilen, så vi kørte ind til ”naboen” og fyldte tanken op, pris pr. l Kč 35,70, vi fyldte 39,75 l på og betalte Kč 1419,10.

Videre mod Terezin, hvor vi igen blev uenige med ”Marie” (fordi jeg havde sat en vej, Evropska ind på navigatoren), så vi vendte og kørte tilbage for at stille hende tilfreds. Vi kom så tilbage på ret spor, og kom på den måde uden om Prag og fortsatte op mod Terezin.

Vel ankommet, fik vi løst P-billet og gik via gravpladsen ind til porten, hvor vi betalte Kč 200 pr. person og Kč 50 for en fotolicens til ét kamera. Vi gik først lidt rundt, inden vi fik os taget sammen til at købe et kort på dansk, Kč 5. Det hjalp på forståelsen af de forskellige afsnit. Vi fik set det meste af det, der var adgang til, undtagen den lange tunnel (til soldaternes beskyttede rundering) under murene – det var for meget for Charlotte – den var ca. 500 m lang og meget smal.

Efter turen rundt på den lille fæstning, gik vi op på parkeringspladsen og til souvenirbutikken for at købe forskellige ting til os selv og til gaver til dem derhjemme. Nu var klokken så blevet 14, og vi var en smule ”brødflove”, så vi gik hen i kiosken for at købe en hamburger og en sodavand, pris i alt Kč 159. Vi kørte hjem, efter at have betalt Kč 80 for parkeringen, og satte kursen mod den vej, vi var ankommet, så Charlotte kunne se, at vi kørte mellem sporvogne og busser (ikke så mange i dag, da det var søndag).

Vi kørte lige ned på Luziny station og hævede penge i en Bankomat, og vi var tilbage på pladsen kl. ca. 16:10. Tove var glad for at få selskab igen, da hun havde kedet sig lidt.

Vejvisertavlen på parkeringspladsen
Den gamle fæstning med voldgraven
På vej mod hovedporten
Teksten siger lagner
Det var nok af hensyn til Røde Kors
Indkvartering af fanger
Der kunne ligge mange på en hylde
Lægeværelset
Badeværelser med blinde vandhaner
Af hensyn til fremvisning til Røde Kors
Der var også såkaldte enkeltceller
Med eget WC
Vagttårn i indre gård
På vej hjem kom vi forbi den store fæstning

Dag 16: mandag den 25. 07. 2011

Neglefile fra Prag

I dag var det så min tur til at ”slappe af” – med at løfte tæppet under solsejlet, og få det værste slam fejet af. En lille opvask blev det også til, og jeg fik kogt nogle æg, mens pigerne tog ind til Prag for at gøre de sidste indkøb, inden vi tager hjem på onsdag. Jeg havde bestemt mig for at finde et udvalg af tjekkiske øl i en Albert butik – jeg fandt ikke den, der var reklamer med på vejen ca. 400 m fra Lidl. På vej ind i Lidl, fik jeg øje på en reklame på en bro, hvor der stod Hyper Albert 1,6 km, så der kørte jeg ned. Det er et kæmpe stort center i Nove Butovice med en masse butikker, bl. a. danske JYSK. Jeg fandt Hyper Albert, som er på størrelse med den Kvickly X-tra, der var i Viby. - Her fandt jeg et udvalg af øl, som jeg købte med hjem – for Kč 728; men nu overlader jeg tastaturet til Charlotte, så hun kan fortælle om shoppingturen til Prag:

”Mor og mig tog toget kl. 10.27 for at tage ind til Mustek og kigge lidt på byens store shoppinggade Václavské Námêsti. Det er den helt store gade, hvor alle tager ind til, lidt ligesom Strøget i Århus / KBH. Nå men vi skulle jo starte et sted, og vi tog det stille og roligt ned ad gaden. Stoppede lidt op engang imellem for at kigge / tage billeder. Vi fandt et par souvenirbutikker og fik købt noget af det, vi syntes vi manglede at få købt med hjem bl.a. et par neglefile med velouretui og en lille bog om Prag på dansk til Kč 149, et par krystalblomster som vi ikke havde set før, altså designmæssigt. Derefter gik turen ned ad en af sidegaderne til hovedgaden. Der gik vi bl.a. ind og kiggede i en Ecco forretning, men de havde desværre ikke den størrelse, vi skulle bruge. Der var ellers 30 % rabat på Ecco sko. Vi var også inde og kigge i en H&M, men der var heller ikke noget spændende. Vi gik længere ned ad gaden og kom til sidst ned til krudttårnet, den tjekkiske nationalbank og Borgerhuset, som vi kørte forbi da vi var på bustur i lørdags. Vi gik videre ned ad gaden og kom til en lille blomsterbutik, hvor vi fandt krystalblomster med dyrefigurer bl.a. en lille kat, hund, pingvin og papegøje. Derefter fandt vi en mega stor cd / dvd forretning, der lå nede i en kælder. Jeg fandt et par cd’er til 428 Kč i alt, der ville koste 150 kr. pr stk. derhjemme. Så ville vi gerne finde nogle flere granatsmykker, idet de er så flotte. Mor valgte en blomst med en lille perle i samt et lille hjerte. Vi fandt så også øreringe i samme design som halskædevedhænget. Vi gjorde ekspedienten forvirret, idet vi gerne ville købe 3 vedhæng og 2 par øreringe. Det er de åbenbart ikke vant til hernede. Vi fik 40 % rabat på alle smykkerne, og da vi købte så mange rundede hun ned til lige hundrede. Så satte vi os på en fortovsrestaurant og fik en øl og en cola; pris i alt inkl. drikkepenge 150 Kč. Så gik turen tilbage mod Luka og en dejlig kop kaffe og en cola”.

Så blev der godt nok købt souvenirs og smykker

Dag 17: tirsdag den 26. 07. 2011 Hjemrejsen er forude

Toiletfaciliteter i herreafdelingen

Efter morgenmaden pakkede vi solsejlet sammen, så det ikke skulle blive vådt, hvis det blev regnvejr. Charlotte og Tove besluttede at gå hen til det butiksgalleri, jeg fandt i går for at se lidt på butikkerne – det var en gåtur på ca. 2 km hver vej – ned ad bakke derhen og op ad bakke hjemad. Resten af dagen slappede vi af, inden vi gik op i restauranten for at få den sidste gang aftensmad i denne omgang.

Dag 18: onsdag den 27. 07. 2011

I dag skulle vi så hjemad, og vi afregnede med pladsen. Regningen for opholdet – 13 dage + 7 dage blev på i alt på 11.400 Kč, med 10 % rabat, selv om vi betalte med kort, blev på 10.260 Kč, ca. 3140 DKK; men først skulle Charlotte og jeg ned i det store center for at bruge de sidste penge på nogle store øl på 1,5 liter, samt lidt håndsæbe. Vi købte for i alt 747,00 Kč. Herefter var det tid at køre Charlotte til lufthavnen for at hun kunne flyve hjem til DK.

På vej tilbage til pladsen for at spænde for til hjemturen brugte jeg lige de sidste sedler på at købe diesel, så tanken var fuld, inden den lange tur hjem. Vi forlod pladsen kl. 10:53 og kørte mod DK.

Vi holdt frokostpause på en rasteplads ved Dresden og tankede diesel på Rasteplads Plötztal ved Könnern i det gamle DDR. Her tankede vi også en kop kaffe på os selv, inden vi kørte videre mod Leipzig og Magdeburg. Næste stop på vej hjem blev på Rasteplads Holmoor ved Quickborn, hvor vi også tog os en mad, inden vi fortsatte til Danmark. Vi var i Odder kl. 00:23 og stillede vognen fra os, tømte køleskabet og gik i seng.

På turen kørte vi i alt 1042 km med campingvognen ned mod Prag og 543 km uden vogn dernede. Hjemad kørte vi 1000 km, incl. de ca. 6 km, som der er til vognens stald og hjem igen – i alt 2585 km.

Vi brugte i alt 225 l diesel, svarende til at vi kørte ca. 11,5 km/l på hele turen. Dieselolien kostede omregnet til DKK ca. kr. 2.200, alt efter hvilken kurs kortselskaberne afregner med.

Vi havde før turen købt 6600 Kč, (heraf til Charlotte 1900 Kč), svarende til i alt ca. 2200 DKK, i Prag hævede jeg 2 * 6000 Kč, svarende til ca. 3700 DKK i alt.

Til diesel og andre indkøb brugte vi fortrinsvis betalingskort.

Damernes håndvaske
Herrebadet
Familien, der driver Sunny Camp
På vej hjem langs Labe / Elben
Der er også borge på bjergene her i Tjekkiet

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Hej christov prøv evt denne som transitplads http://da.camping.info/camping-paradies-grüne-jaeger her er ingen gebyr og en udmærket rest.
Hilsen Knud

OK

Tak for tipset om campingpladsen ved Weser-floden! Det lyder til at være en god plads. Kunne være inspiration til en tur til området.

Hej.
Sjovt at se, den tur var vi også med på, igen en god tur med DCU.