Ferie i Mariager og Harzen 2009
En lille ”dagbog” over vore oplevelser sommeren 2009:

Lørdag den 11.07

Ankom til Mariager Camping kl. ca. 13:30, og fik efter noget besvær teltet stillet op (måtte til at reparere teltstænger efter et par kastevinde havde smidt rundt med opstillingen, og efterfølgende med et par små buler i vognen).

Spiste til aften med  Bo, Kirsten og Gert.

Søndag den 12. 07

Fik fanget nogle billeder af veterantoget med damplokomotiv, der kom kørende igennem campingpladsen – banelegemet gik lige bag ved vores vogn, kun adskilt

med en hæk.

Tirsdag den 14.07

Var en tur i Danmarks Saltcenter, der er næsten nabo til campingpladsen, med rabatbillet fra Campingpladsen.

Det var meget interessant med et besøg nede i minegangene, og med en tur i ”minetoget”.

Torsdag den 16.07

”Lange Lene” kom på besøg. Var inde i byen der ligger i gåafstand fra pladsen (for at få noget at spise og se på ”Italian Night” i butikkerne) – desværre var alle spisesteder optaget, og vi havde ikke bestilt bord.

Fik optaget en lille video med damptoget gennem pladsen

Fredag den 17.07

Kirsten og Gert pakkede sammen og kørte hjem før middag. Vi pakkede teltet sammen om eftermiddagen, da var blev lovet regn senere på dagen / natten, og da vi skulle køre ret tidligt lørdag formiddag, var det rarest at få teltet pakket tørt ned, da vi det næste sted skulle bruge vores solsejl.

Vi havde kun regnvejr et par nætter i løbet af ugen.

Lørdag den 18.07

Brød op fra Mariager kl. 09:15 – iflg. ”Marie” skulle vi så lande på Camping Kreutzeck ved Hahnenklee i Harzen kl. ca. 17:45 (det forudsatte kørsel uden pauser), men sådan skulle det nu ikke gå!

Vi tankede bilen op hos Dagli’Brugsen i Gassum og kørte videre til Østjysk Caravan i Stilling (ligger lige ved siden af motorveje E45) for at få købt nye stænger / tilbehør som erstatning for det, der blev beskadiget ved opstilling i Mariager – pris for det lille blæsevejr: kr. 1000 – surt show.

Videre mod syd ad motorvejen ØV ØV der var kø både ved Vejle og Kolding, samt et pænt kraftigt regnvejr, så vi gik ind på Hylkedal Rasteplads Vest for at få noget at spise. Vi fik en dansk bøf med halvlunkne kartofler og en sodavand – pris kr. 213,00 – det var varen bestemt ikke værd, så den ret kan ikke anbefales på dette sted!

Videre til Padborg for at tanke, inden turen ned gennem Tyskland og IGEN ØV ØV: kø fra Quickborn til vi havde passeret Elbtunnelen – i alt ca. 20 km med kørsel i skridtgang.

Videre ad A7 til lidt før Hannover, hvor ”Marie” ledte os ind på A 352 og uden om byen tilbag på A7, på grund af noget uheld med spildt brændstof på kørebanen (på 7’eren). Stod af 7’eren ved Baddeckenstedt, hvor vi tankede, inden det sidste stykke mod Goslar og Camping Kreutzeck – øv – tror vi blev blitzet af en stærekasse med 66 km/t lidt før Goslar, gennem en mængde hårnålesving, inden vi nåede op i de ca. 700 m højde, som campingpladsen befinder sig i. ankom kl. ca. 20:30 og fik anvist 3 muligheder, alle ”skodpladser”, men vi tog den mindst skodagtige en plads med udsigt over søen, der er nr. 3 i en række på 6 opdæmmede søer - vi skulle jo kun være her et par dage. Toiletter og badeforhold er MEGET OK på denne plads – koster ikke ekstra at gå i bad.

Søndag den 19.07

Sov til ca. kl. 09:15 og hentede ”rundstykker” og bestilte til mandag.

Nød kaffen og bestemte os for at køre en tur til ”Bloksbjerg”, men så langt nåede vi ikke, da vi på vejen rundede en campingplads ved Okertalsperre - den kiggede vi lidt på, og aftalte med værten, at vi kom om mandagen (så må Tove vente med at se, hvor hun skal flyve hen) – videre til Goslar, hvor vi gik en tur i centrum på en lille times tid – tilbage til Kreutzeck, hvor vi fik en sen frokost og en kop kaffe, gik en tur, mellem bygerne, over dæmningen på en del af det, der kaldes kærlighedsbænk-vejen, med bænke der er udskåret med forskellige kærlighedsmotiver, spiste aftensmad på pladsens restaurant Waldseeschäncke, hvor vi fik en ”wienerschnitzel” og en øl – pris for 2 peroner i alt € 21,00 (ca. 158 kr.), tilsluttede vores tv og så en DVD-film.

Regn om natten.

Mandag den 20.07

Flyttede efter morgenmaden (i regnvejr) til Camping Okertalsperre ved Altenau (der hvor peberet gror), der var nogenlunde tørvejr til vi fik solsejlet trukket på vognen, så vi kunne gå i tørvejr og montere stænger m.m., spiste frokost ved 13- tiden i p…. regnvejr; i skrivende stund (kl. 14:30) skinner solen fra en næsten skyfri himmel. Analogt Tv-signal og mobilforbindelse er MEGET dårlige på denne plads.

Restauranten på pladsen var desværre lukket (af organisatoriske årsager, stod der på et opslag), ligesom der ikke i øjeblikket kan betales med kort på pladsen – (så husk kontanter, hvis du besøger denne plads).

Toiletter og baderum er fine og koster ikke ekstra i brug. Det kniber lidt med varmt vand i køkkenet, hvor man skal købe en polet, hvis man skal bruge kogeplader eller ovn.

Tirsdag den 21.07

Sov længe og nød morgenmaden, selv om ”rundstykkerne” er lidt hårde hernede.

Kørte ind til Altenau for at købe aftensmad, i det eneste supermarked, et Sparmarked, der er i byen – vi så heller ikke nogen andre købmænd, men der var 2 eller 3 slagtere + en masse restauranter.

Over middag kørte vi en lille rundtur via Bad Harzburg og Werningerode til Schiercke am Brocken (Tove ville gerne se heksebjerget), men vi gad ikke og havde ikke luft til at gå de 7 km op og 7 km ned igen – den næste løsning kunne så være at tage smalsporstoget ”Brockenbahn” fra stedet ”Drei Annen Hohnen” op til toppen og retur, men det syntes vi var for dyrt, € 27,00 pr. person for en returbillet.

Tog tilbage til campingpladsen og nød resten af eftermiddagen med (næsten) skyfri himmel og ca. 23 ° C. Grillede et par koteletter til aften og fik en let salat: pasta med agurker, cherrytomater og ananas til, ligesom vi delte en flaske vin. Ifølge vejrudsigten på TV skulle vi få blandet vejr onsdag men stadig 23 – 25 ° C.

Så lige en DVD film: Ulvesommer.

Onsdag den 22.07

Lidt over midnat brød et gevaldigt tordenvejr løs – det kunne rigtig runge mellem bjergene i den forholdsvis smalle dal vi var i. Det varede ca. 1 time og der kom så et nyt tordenvejr ca. kl. 06:30. Stod op kl. ca. 09:00 og bestemte os for en ”hjemmedag”, da det ikke er så rart at køre ud i regnvejr på de meget snoede og for os ukendte veje.

Over middag var det blevet solskin og vi kørte ind til Altanau for at købe nogle træskærerarbejder, Tove havde forelsket sig i og for at hæve penge i banken ( det lykkedes ikke i  den sparekasse, vi prøvede.

Spiste aftensmad under solsejlet (dejligt vejr).

Så sømand i knibe på DVD

Torsdag den 23.07

Var inde i byen for at finde en bank, hvor vi kunne hæve kontanter – de ville ikke hjælpe os i sparekassen, men i Volksbank, lykkedes det at hæve på vores MasterCard, men ikke på Visa/Dankortet – shit.

Ville køre videre, men så begyndte det at regne i stænger kl. 11:00.

Over middag kørte vi til KZ – lejren Dora Mittelbau ved Nordhausen.

Det er ufatteligt, hvad mennesker kan finde på af ondskabsfuldheder mod hinanden, og dette var endda en lidt mindre streng lejr end så mange andre – alligevel blev over 20.000 mennesker slået ihjel her, eller døde af sig selv, når de ikke mere kunne arbejde i minegangene  med at samle raketter til V2 bomberne. Hjem til campingpladsen blev vi med 100 % sikkerhed blitzet af en ”stærekasse”, med ca. 70 km/t, hvor vi måtte køre 60, og jeg havde ikke set fartbegrænsningsskiltet (nu må vi jo så se, hvor meget min første hastighedsbøde vil fordyre vores ferie).

Ved Torfhaus stod vi ud og tog et par billeder over mod ”Brocken” (Bloksbjerg) i det tidligere DDR, da vi jo kun kan komme derop med toget eller på gåben – så dette var det nærmeste vi kunne komme bjerget.

Tog ind til Altenau for at spise – hjemme igen kl. ca.20:00, Så Majorens OpPasser.

Fredag den 24.07

Dagen startede lige med et par timers heftig regn fra kl. ca. 06:40. Nabopladsen blev til en sø (den var ubesat), delvis også ind på ”vores” parcel.

Gav os god tid med morgenkaffen, og kørte derefter ind til byen og købte ind til weekenden, ligesom vi købte et par ”krydderurter” souvenir af byens vartegn: små græsklædte høje med krydderurter i krukker ovenpå – de stod næsten overalt i byen.

Vi købte også en heks, udskåret af træ, til at hænge op i et vindue derhjemme.

Om eftermiddagen kørte vi til Weib wasserbrücke, hvor vi steg ombord på den eneste turistbåd i Harzen ”M/S Aqua Marin” for at sejle en tur på Okertalsøen – den varede en 1½ times tid, og selvfølgelig fik vi en byge undervejs. Bådfarten er den højst beliggende i Nordtyskland – hvordan mon man har fået skibet herop? Det kunne så vidt jeg kan bedømme ikke lade sig gøre at sejle det op, da søen ligger i ca. 400 m højde, og dæmningen spærrer for adgangen, og at køre et helt skib af den størrelse på blokvogn af de snoede veje synes også umuligt; men måske er det kørt derop som samlesæt og samlet på stedet?

Søen er op til 80 m dyb og nede på bunden ligger den gamle by Schulenberg; staten tvangsforflyttede beboerne til en ny Schulenberg, der ligger oven for søen. Det var i 1950’erne. På bredderne af søen kan man se trærødder endnu, fra dengang dette var landjord.

Til aften fik vi hakkebøf på grill med kartofler – selvfølgelig fik vi også en tordenbyge denne aften, men vi nåede lige at tage et billede af nogle lette skyer, der lignede en række grantræer, som der jo står alle steder i dette område af Harzen.

Så ”Pigen og greven” på DVD.

Lørdag den 25.07

I dag er vist en af de 100 dage med regnvejr i Harzen. Dovner og løser krydsord / strikker, ser film.

Søndag den 26.07

Solskinsvejr!! Solsejlet pakkes ned i tør tilstand, da vi skal køre hjem i morgen formiddag.

Slapper af i solen.

Spiser til aften inde i byen og kørte en lille tur.

Mandag den 27.07

Tid til opbrud – Nu skal vi hjemad!

Afgang fra campingpladsen kl. 09:40 – dejlig let trafik – ingen køer – bestemmer os for at tage et par dage lige nord for grænsen, så vi kan få fyldt op med kattemad til Bølle og lidt øl til os selv.

Ankomst DCU Camping Kollund kl. ca.15:30. Blev indlogeret på plads nr. 70 med en god udsigt over fjorden, da den lå næsten på toppen af pladsen.

Dejlig plads, meget fine sanitetsforhold – kan godt se, de er af lidt ældre dato, men meget velholdte.

Pladsen er kommet med i en ny ordning med Dansk Retursystem om afhentning af øl/ vanddåser, så smid endelig ikke dem ud med det almindelige husholdningsaffald, men aflever dem i den dertil beregnede sæk.

Tirsdag den 28.07

Efter morgenmaden (gode danske rundstykker) kørte vi til Tyskland for at købe lidt øl og noget kattemad til Bølle, kørte til Padborg og fyldte op med diesel, hjalp et par hollændere med at tanke – deres MasterCard virkede ikke på denne tank, men deres Maestro gjorde.

Tilbage til Kollund og slappe af om eftermiddagen – gik en lille tur til fjorden inden aftensmaden.

Onsdag den 29.07

Efter morgenmaden er det tid til opbrud – NU SKAL VI HJEM!

Afgang fra campingpladsen kl. 09:45 – hjemme i Odder kl. 12:05.

Tømte vogn og bil for ”løst gods” – nu mangler vi bare at få den gjort ren indvendig såvel som udvendig, inden den stilles på plads på gården.

Lidt forbrugsdata:

Vi har kørt ca. 1800 km i denne ferie, fyldt 179,61 liter diesel på bilen til en pris af i alt  ca. kr. 1.442,82 (lidt afhængig af kursen på €- afregningen via MasterCard og Visakort).

De ca. 43 liter heraf er kørsel uden campingvognen i Tyskland.

Kørt totalt: 10,02 km/l på denne tur (med og uden campingvogn).

Gennemsnitlig literpris: 8,03

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Hej christov prøv evt denne som transitplads http://da.camping.info/camping-paradies-grüne-jaeger her er ingen gebyr og en udmærket rest.
Hilsen Knud

OK

Tak for tipset om campingpladsen ved Weser-floden! Det lyder til at være en god plads. Kunne være inspiration til en tur til området.

Hej.
Sjovt at se, den tur var vi også med på, igen en god tur med DCU.