Ferieoplevelser
Tur til Saarburg med DCU 5. Kreds
Gammelt byhus i Trier med (oprindelig) indgang på 1. sal

Efterårstur til Saarburg med DCU 5. kreds

Vi havde tilmeldt os efterårsturen med 5. kreds i efterårsferien uge 42-2005, og havde aftalt med Birthe og Ole fra Højbjerg, at vi skulle følges ad, da det var 1. gang vi skulle til udlandet på camping.

Vi startede fra Odder lørdag d. 15. oktober kl. 07:30, med kurs mod rasteplads Ejer Bavnehøj, hvor vi skulle mødes med Birthe og Ole kl. 08:15; her skulle vi så aftale, hvor vi skulle holde rast for formiddagskaffe. Det blev på Ustrup Vest lidt syd for Haderslev, og Birthe og Ole kørte sydpå. Da vi skulle starte bilen ville den ikke, så vi måtte spænde campingvognen fra og skubbe bilen i gang, spænde på igen og så af sted. Vi blev lettere forsinket! Vi fik vores formiddagskaffe og aftalte, at vi skulle en tur omkring OK-tanken i Padborg, for optankning, inden vi kørte videre til Otto Duborg / Poetsch i Tyskland, for at få fyldt op med gas og anden proviant.

Efter en times tid fortsatte vi sydover mod Hamburg og Elbtunnellen.

Da vi havde kørt et stykke tid og var kommet forbi Slesvig, drejede Ole ind på en rasteplads, det var før vores aftale – hvad var der galt?? Jo, Ole havde hørt i radioen, at motorvejen lidt længere fremme var spærret de næste timer af en brændende lastvogn, så vi måtte lige tage en lille omvej med retning mod Kiel, for at komme uden om. Da vi kom tilbage på rette vej igen så vi lige ved sammenfletningen, at det var en dansk lastvogn fra Blue Water, der var brændt. Vi fortsatte og efter nogle pauser, blev klokken hen ad 18, og det var tid at finde en campingplads, og vi drejede fra motorvejen ved Ladbergen for at finde den aftalte plads med restaurant (ca. 600 km fra Odder). Vi fik vognene stillet op og gik op for at få noget at spise, vi fik Bauernschnitzel med bløde løg samt pommes frites + 1 glas øl, og schnitzelen var så stor som et lokumsbræt, med et ½ kg bløde løg ovenpå, pris ca. 11 € pr. person, overnatningen kostede ca. 18 € med strøm for os 2 + bil + cv.

Dagen efter, søndag den 16.10, tjekkede vi ud (måtte vente til kl. 09:20) og fortsatte de ca. 400 km til Saarburg, hvor vi var fremme på Campingpladsen ”Camping Leukbachtal” ved 17:30 tiden i pænt solskin, efter de obligatoriske pauser og tankninger. Her stod campingfatter Günther og tog imod os, hvilket ”kulturchok”, han gik i gamachebukser og kortærmet undertrøje, men han var nu flink nok. Inden vi kørte ind på plads, dirigeret af folk fra kreds 5, skulle vi lige bestille rundstykker til hele ugen!! Efter opstilling af vogne, med hensyntagen til eftermiddagssolen, gik vi op til campingfatter for at få noget at spise i restauranten, som vi i øvrigt gjorde næsten hver dag.

Mandag 17.10 kl. 09:00 (solskin, men køligt, frostvejr om natten) skulle vi til standerhejsning, hvor vi (efter bedste evne) sang ”Der er ingenting der maner” og afleverede vores logbøger, hvorefter vi gik til ”baren”, hvor vi fik et glas rødvin, samt en erindringsgave (1/1 fl. hvidvin + flaskeholder i træ). Herefter slappede vi lidt af, til vi skulle til fællesspisning  med musik og dans om aftenen. Vi fik dejlig mad leveret af den lokale slagter og hertil ½ fl. Vin pr. pers..

Tirsdag d, 18.10 (frostvejr om natten) var der lagt en ekstra udflugt ind i forhold til tidligere bekendtgjort program, og den gik kl. 09:00 med busser til Trier, hvor der var arrangeret byvandring i det gamle Trier (køligt, men solskin).

Vi startede med guide fra Porta Nigra (den sorte port), en gammel romersk byport og gik ca. 2 timer gennem byen, hvor guiden fortalte om den gamle bydel; efter byvandringen fik vi et par timer på egen hånd, inden vi kl. 15:00 skulle tilbage til campingpladsen. Vi var i mellemtiden blevet sultne og fandt et brasserie på gågaden, Fleischstrasse 12, hvor vi fik en omgang schnitzler og en ½ l øl , pris 12,75 € pr. pers. Efter hjemkomst var det tid til lidt afslapning med en pilsner eller 2, samt en enkelt bitter eller 2 til kaffen.

Onsdag d. 19.10, formiddag havde vi fri (regnvejr i stride strømme), og om eftermiddagen skulle vi på byvandring i Saarburg; vi gik hjemmefra campingpladsen kl. 12:30 og skulle møde guiden inde ved turistkontoret.

Regnen var begyndt at stilne lidt af, så vi havde efterhånden for meget (regntøj) på, så det blev en lidt svedig tur, specielt da vi skulle op og ned ad stejle gader i den gamle bydel. Vi var bl.a. inde at se en kirke, der blev halvt skudt i grus under 2. verdenskrig, men er genopført, med hensyntagen til den gamle byggestil, dog var den nye del af kirken lavet, så man kunne se, hvad der var nyt. Efter rundturen gik turen til en gammel mølle, midt i byen, der var indrettet til museum for bogtrykkeri og flodsejlads.

Torsdag d. 20.10 gik turen, i øsende regnvejr, i egne biler til ”Hofgut Serrig” en gård, der bliver drevet af handicappede og har forskellige værksteder, hvor der bl.a. bliver lavet keramik / lervarer, fuglekasser som vinkasser, samt andre trævarer, ligesom man også havde eget slagteri, hvor der bliver slagtet ca. 50 kreaturer og 150 svin om året (dog uden hjælp fra de handicappede, de gjorde rent efter slagtningerne).

På gården var der ansat ca. 50 personer, der blev aflønnet af det offentlige, mens de ca. 160 handicappede (der kommer iflg. ledelsen på gården 58 busser hver morgen) selv skulle tjene pengene hjem til deres løn, fra 70 til 400 € pr måned, alt efter evner.

I weekenden bliver dyrene på gården passet af 20 - 30 handicappede, der bor på gården i bofællesskaber.

På gården er der også frugthaver med æbler, pærer og blommer m.v., ligesom der er en gammel vinmarksbane, som bruges til turistkørsel i sæsonen. Vi var også lige en tur inde i deres butik, for at købe lidt af deres produkter, og vi købte et glas honning, samt et sæt dækkeservietter til vores datter, der blev hjemme.

Torsdag eftermiddag var vi blevet lokket med på kondibingo, med opgaver; det var en hård tur på ca. 6 km, hvor de første 3,5 km gik op ad bakke på plørede mark- og skovveje, de sidste 2,5 – 3 km gik det heldigvis ned ad bakke igen. Vi vandt ikke noget i bingo, og kunne kun håbe på, at vi havde svaret rigtigt på spørgsmålene, der var ved de forskellige poster.

Fredag d. 21.10 havde vi fri om formiddagen, og vi tog en tur til Luxemburg, Remich lige på den anden side af grænsen, ca. 40 km fra pladsen, for at få tankene fyldt op med billig benzin og diesel ca. 1 kr. billigere end i DK. Vi skulle også have lidt cigaretter med hjem, besparelse ca. 235 kr. for 4 krt.; da der kom en hel del regnbyger, mens vi var der, så det var ikke så behageligt at gå rundt i byen.

Om eftermiddagen var der indlagt en tur til en vinbonde, som vi dog meldte fra til, da vi gerne ville have pakket sammen, men det gik noget langsomt, da det stadig var regnvejr.

Til aften klædte vi om og gik op i teltet, hvor der var vinsmagning af 6 forskellige vine fra vinbonden, som nogle var på besøg hos om eftermiddagen, hvorefter der var fællesspisning med musik og dans (samme duo som om mandagen) med mad fra slagteren. Under spisningen var der præmieoverrækkelse til vinderne af opgaverne på torsdagens bingotur, og Tove og undertegnede var så heldige at vinde 1. præmie, et gavekort til et week-end ophold på en DCU plads (skulle bruges i 2005, men ER blevet byttet hos DCU til et gældende for 2006), for alle 15 rigtige svar (Tove skrev af efter mig), 2. præmie, 1/1 flaske vin, gik til Ole (der også havde skrevet af efter mig); 3. præmie gik til Birthe, der også skrev af efter mig, undtagen på 1. spørgsmål.

Lørdag den 22.10 var det tid at tage hjemad, og vi meldte afbud til standerstrygningen og startede kl. 08:30 med retning mod Danmark.

Vi fulgte som på udturen efter Ole, som ”heldigvis” kom til at dreje forkert i Trier, så vi sparede ca. 50 km i forhold til udturen.

Efter de sædvanlige pauser kom vi ved 18 tiden til overnatningspladsen mellem Bremen og Hamburg, Ferienzentrum Heidenau, http://www.ferienzentrum-heidenau.de/ , afkørsel 46, Heidenau. Da vi ankom var receptionen lukket, og vi skulle ringe til en campist, der kom og lukkede os ind, ligesom han viste os, hvor vi kunne placere os.

Vi afregnede med det samme og betalte 18,50 €  pr. vogn incl. Strøm + 10 € i pant for nøgle til servicebygningen. Da vi havde fået vognene stillet op og koblet til strøm, var det på tide at få noget mad indenbords, og vi gik op i restauranten og fik os en schnitzel + en øl, hvorefter vi gik tilbage til vores vogne. Kl. 21:00 gik vi i seng og sov til kl. 07:00 næste morgen, hvor vi besøgte servicebygningen inden afgang det sidste stykke mod DK.

Vi skulle lige runde receptionen og have vore penge tilbage for nøglerne.

Søndag d. 23.10 kl. 08:30 gik det atter mod Danmark, beregnet tid hos Duborg kl. ca. 11:00, men sådan skulle det ikke gå, for da vi kom gennem Elbtunnellen, var der ”stau”, idet vi skulle flette fra 3 vognbaner til én, og der gik ca. 3 kvarter med at køre ca. 5 km. Vi ankom til Duborg kl. ca. 12:30 og skulle lige have fyldt op med gas og anden ”proviant”, bl. a. til Charlotte og til Kirsten og Gert, der skulle have lidt sprut og lidt julebajere.

Kl. ca. 17:30 var vi hjemme på adressen i Odder og pakkede vognen ud efter en god og oplevelsesrig tur. Vi fik vognen kørt på stald efter et par dage, vi skulle lige have sidestykker til markisen og gulvtæppet tørret.

Nu står vognen og venter på påske, hvor vi enten skal til Saxild Strand på vores forårsplads, eller vi skal med 7. kreds til Holland.

Tove og Christian Bak Petersen

Porto Negro i Trier

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

knud hansen | Svar 23.08.2015 19.14

Hej christov prøv evt denne som transitplads http://da.camping.info/camping-paradies-grüne-jaeger her er ingen gebyr og en udmærket rest.
Hilsen Knud

Birthe & Ove Birk Jensen | Svar 01.02.2013 19.27

Hej.
Sjovt at se, den tur var vi også med på, igen en god tur med DCU.

Se alle kommentarer

| Svar

Hilsen Knud

OK

Tak for tipset om campingpladsen ved Weser-floden! Det lyder til at være en god plads. Kunne være inspiration til en tur til området.

Hej.
Sjovt at se, den tur var vi også med på, igen en god tur med DCU.